Gå til innhold

hva syns dere om abortgrensen på 12 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva syns dere om abortgrensen på 12 uker? da har jo babyen fått hjerte og slikt. syns dere en på 11 uker er mindre menneske enn en på 14 uker, 25 uker, 30 uker, osv, bare fordi kroppen er mindre?

tror dere på at mennesket har sjel? tror dere at man får sjel etter uke 12?

er det greit å velge å ta et liv, fordi det ikke passer for seg selv å ha en baby?

vet noen har blitt voldtatt osv, men er ikke det jeg spør om. les da innlegget en gang til... spør om hvorfor er det greit å ta et liv før uke 12, men ikke etter? er jo samme mennesket, med samme sjel. er det "greit", fordi kroppen er mindre ut, og det er lettere på samvittigheten når man ser at kroppen er mindre? sjelen er alltid like stort, og hjertet og alle organene er de samme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spør om dette, fordi noen syns det er såååååååå grusomt å ta abort i uke 22, men at det er greit før uke 12. er jo samme mennesket, selvom kroppen er mer utviklet. det mennesket man tar abort med, får aldri sjangsen til å få et liv, enten det ble tatt abort i uke 11 eller i uke 22.

Skrevet

Er egentlig imot abort uansett når det skjer jeg..... Og da snakker jeg ikke om de som har blitt gravid etter voldtekt altså, det blir noe annet..... Jeg kunne aldri i verden ha tatt abort, hadde ikke greid å levd med meg selv etter noe sånt..... :-(

Skrevet

ja, var ikke et spørsmål om abort burde være lovlig eller ei, men et spørsmål til de som syns det er greit å ta abort før uke 12, men helt grusomt i uke 22. hvorfor?

Skrevet

hmm. det er et godt spørsmål. Jeg er for selvbestemt abort. Jeg har aldri tenkt på hvor jeg synes grensen går. Skulle jeg gått etter når sjelen kommer inn i kroppen så hadde grensen vært da hjertet begynte å slå. Jeg tror at hjertet begynner å slå når sjelen inkarnerer i kroppen.

Så lenge babyen er i magen så er det vel opp til hvert enkelt menneske. Folk må jo få ha sine meninger, men synes ikke man skal dømme andre mennesker for det valget de tar. Det finner utallige grunner til at noen velger å ta abort. Jeg elsker lille gullet mitt over alt på jord selv om hun ikke er født ennå. Men hadde det skjedd omstendigheter i livet mitt som hadde gjort at jeg ikke kunne gitt henne et liv som jeg mente hun fortjente så hvem vet. Men derimot så kan det jo hende at akkurat denne skjelen inkarnete i denne kroppen fordi den skulle lære noe med det livet som h*n ble tilbudt.

Nå tro jeg på livets skole og at man er her nede i en kropp for å lære noe.

Jeg kan forstå grunner til at noen velger abort og hadde nok også forstått det hadde den gravide vært langt over abortgrensen.

Skrevet

ja. lurer jo så veldig på hvorfor mange syns det er greit med abort i uke 9, men roper mord og drap og djevel om man tar abort i uke 22. er jo akkurat det samme livet man fjerner, de samme organene og sjelen.

Skrevet

Ja, jeg er veldig enig med deg der. Får håpe det kommer noen andre og skriver om hvorfor forskjellen er så stor. Kan jo forstå at det kan være tyngre for den gravide å ta abort iom at hun da har hatt barnet lengre i magen og blitt mer kjent med det. Jo lengre i svangerskapet jo mer knyttet blir man til den lille.

Skrevet

Det er vel noe med at når man går inn i uke 12 er det ikke lenger et embryo, men et foster. Har lest at i uke 12 er nervetrådene ferdig dannet, og at fosteret fra da av kan føle smerte.

Etter det jeg forstått har man funnet ut i Norge, at grensen bør være abort innen uke 12.

Skrevet

Det jeg funderer på er påstander a la: "Jeg er helt i mot abort, men hvis det er etter en voldtekt er det noe heeelt annet da! Da forstår jeg det."

Skrevet

Det er vel en grunn til at det er bestemt ved norsk lov at abortgrensen er 12 uker. Dette er det gjort forskning på over lang tid. Man kan jo faktisk ta abort senere også, hvis det viser seg å være noe galt med fosteret.

Så egentlig burde vel en lege svare på noen av spørsmålene dine, for ingen andre tror jeg vet noe særlig om det. Det blir jo bare synsing, altså hva man tror selv.

Men er det en ting jeg vet, så er det dette. Det er stor forskjell på organene til et 12 uker gammelt foster og et foster som er 30 uker.

Skrevet

er enig med HI. er samme kropp, organer, liv og sjel, enten fosteret er 12 uker eller 22. og hun spurte jo om hva brukerne her syns, og da trenger hun vel ikke spørre lege?;)

Skrevet

Hvorfor er det greit å ta et liv før uke 12 men ikke etter, var et av spørsmålene. Og hvis du føler deg kvalifisert til å svare på det, så by all means. Men strengt tatt er det vel bare prfesjonelle og eksperter som kan svare på det!

Skrevet

les det øverste spm, der spurte hun om hva vi synes. svarte på det jeg.

Skrevet

Ja. Og jeg kommenterte/svarte på noen av de andre spørsmålene. Det er flere spørsmål. Du vet når man setter et spørsmålstegn etter en endt setning....

Skrevet

Enig med deg Balooa. Hvorfor er det annerledes når man har blitt voldtatt? I følge noen av dere andre her, så har jo fosteret sjel osv. Den har jo ikke noe mindre sjel selvom moren har blitt voldtatt. Det får være enten eller altså.

Skrevet

"hva syns dere om abortgrensen på 12 uker?", ja det var et spørsmålstegn, og jeg svarte på det spørsmålet.:) og greit du svarer på de andre. men trenger ikke å tilkalle lege for å høre hva de andre her syns. var som du sa, flere spørsmål;)

Skrevet

men nå er jeg lei av kranglesiden:P begynner å bli trøtt. nå skal jeg se film. kos dere videre i kveld, med eller uten svar fra lege:P

Skrevet

Personlig synes jeg at de kunne senket abortgrensen til 10 uker, samt forbedret muligheten for tidligere ultralyd slik at senabortgrensen også kunne blitt senket. Regner med at det er en tanke bak det meste, men skal man først ta abort pga downs syndrom eller lignende er det jo greit at man ikke er kommet så langt.

Jeg tror ikke noe særlig på en sjel nei, og tenker at enten må man være for eller mot abort. Jeg er veldig for fri abort.

Skrevet

Jeg gidder ikke å forklare det flere ganger, for du skjønner tydeligvis IKKE hva jeg mener. Så vi lar det ligge.

Skrevet

Alle organene er kanskje ferdigdannet innen uke 12, men fosteret er jo langt i fra levedyktig i denne uken. Fra uke 12 til uke 22 har fosteret trent opp lungene sine og hjernen h*ns/nes har utviklet seg.

Jeg ville ikke akkurat brukt uke 22 som et eksempel siden fosteret ganske sannsynlig ikke overlever utenfor mors liv. I uke 24 prøver legene å redde barnet hvis det skulle bli født.

Men for de som er i mot en abort i uke 22 og ikke i uke 12 så handler dette ganske sikkert om at barnet har utviklet seg og blir mer og mer levedyktig. I uke 22 må man jo også "føde" fosteret (man før en tabelett som stopper graviditeten så aborterer man, men dette kan ta like lang tid som en fødsel). Det må man ikke i uke 12.

Så man kan vel egentlig tenke seg til selv hvorfor abortgrensen er satt til uke 12 og hvorfor de fleste mener at det er greit å ta abort i uke 12 og ikke i uke 22.

Personlig er jeg for selvbestemt abort helt til uke tolv. Og at hvis man senere finner skader ved barnet, skal foreldre ha abort som et alternativ. Denne grensen bør holdes innenfor når barnet ikke er levedyktig utenfor livmor.

Skrevet

Jeg har selv tatt abort for noen år siden.så jeg veit akkurat hvordan det føles.hadde en som omtrent tvang meg til det.han bare snudde ryggen til meg.og ville ikke bli gla i den ungen.i den situasjonen måtte jeg tenke veldig fort.det var ikke noe morro å gjennomføre det.og ja,jeg sleit veldig etterpå.men,det går over.glemmer det ikke,men jeg overlever.nå er jeg gravid igjen i uke 28.det er klart det blir verre jo lenger man kommer ut i svangerskapet å gjøre noe slikt.

Skrevet

Takk for nyttig info!

Gjest ønskebrønnen
Skrevet

årsakene til når abortgrensen er, er nok mange.

Men de praktiske årsakene er nok blant annet størrelse på fosteret, da det er lettere å ta ut ved uke 12 enn senere. også det at mor ofte ikke er klar over graviditeten de første ukene, og ting tar tid med leger, prøver og lignende.

Fint at man ikke blir juridisk straffet for å "drepe" mennesker ved at man tar abort, jorden er overfyllt nok som den er.

det vises ved naturkatastrofer som tsunamien, at joden selv prøver å rydde opp litt. den er ikke skapt for å være så overfyllt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...