Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Vi ble foreldre til en nydelig gutt i begynnelsen av januar. helt perfekt, og virket snill som et lam. vi kom hjem, og nattevåken begynte. ikke med babyen, men med toåringen som akkurat var blitt storebror. omveltningen var stor, og plutselig hadde vi ikke så mye tid til han som før. babyen ble 2 uker, og alt tettet seg. han slet med pusten, og måtte ha rinox for å komme igjennom dagen. når 10 dager var gått måtte vi trappe ned,og han fikk bare om natten. det var grusomt å se han slite så kraftig med å puste. han ble nesten lakt inn på sykehuset. etter 14 dager ble han endelig bedre. Da han var 7 uker tettet alt seg til igjen...han måtte legges inn på sykehus. lå der i 4 dager før vi endelig fikk dra hjem. Babyen ble 2 måneder og ting begynte å komme på plass. babyen var snill, men sov lite. veldig lite. natten gikk fint. da sov han stort sett 11 timer, men om dagen sov han maksimalt 1.5 time. vi fikk endelig litt etterlengtet tid med 2 åringen. så ble babyen 3 måneder og griningen begynte. han gråt mer og mer, og nå gråter han alltid bortsett fra første 30 minuttene han er våken etter at han har sovet. han sover imellom 1-1.5 timer om dagen, og griner MYE. vi vet ikke hva det er. han blir som regel fornøyd hvis han får stå på fangene våres, men hvor bra er det for en baby? han er blitt passiv. vil ikke være på gulvet lengre. han som kunne rulle begge veier da han var under 3 måneder. Han sutrer, gråter... er sinna.... og foreldrene, oss? vi må bysse, vugge, og jobbe. og vi blir slitne, frustrerte og trette. klart vi visste det kunne bli stress. 2 åringen hadde kollikk da han var baby. vi vugget og bysset masse med han også. men vi visste ihvertfall hva det var. jeg har forsøkt å kutte ut melk - uten å se noen effekt. i bunn og grunn går det bare ut over en. toåringen. han vi så gjerne vil leke,tulle og tøyse med. det blir mindre tid til han. mye mindre enn planlagt. og sanvittigheten er råtten. du klarer ikke roe babyen, og hjertet gråter når 2 åringen ser på deg med bedende øyne, og spørr deg "kan vi bygge lego mamma" og babyen hylskriker på armen din. du tyr til tven. den du helst aldri vil bruke. han får sitte der å se på mikke mus. han må bare få se mikke mus. kanskje babyen sover litt etterpå? så sovner babyen, men med en gang toåringen utbryter et lite hipp hurra våkner babyen og mamma er igjen opptatt. jeg er så utrolig sliten :-( og helgen går bare bort til å forsøke å kombinere noe som kan ligne en familie, for gubben jobber en del. usj..... takker for tips.
Gjest Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 oj... huffda.. jeg ville hvertfall krevd en full utredning av lille, bare for å luke unna eventuelle plager da... ellers vet jeg desverre ikke...
Safir Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Skjønner godt at dere er slitne, alle mann. Forsikre dere om at alt er bra med den lille. Spør familie eller venner om hjelp/avlastning. Prøv å komme dere ut. På lekeplassen, åpen barnehage. Lettere sagt enn gjort når man er sliten. Ønsker dere lykke til. Håper alt går seg til etterhvert.
Gjest Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 To ting slår meg; Ungen sover ALT for lite, deri ligger nok problemene deres. Hvorfor han sover for lite har jeg selvfølgelig ingen fasit på, men kan det være KISS? (www.kiss-kidd.no) Dersom det er det har du jo mye av løsningen der. Hvis ikke det er noe galt med barnet, annet enn at det er vanskelig med dagsovingen, slik som det var med mitt lille krapyl så er det som løste det for oss RUTINER. Jeg er elendig på slikt, men til dags dato så skjærer alt seg dersom jeg ikke følger rutinene på dagsoving som vi har kommet frem til. Vi tvang henne til MAX 2,5 timers våkentid på dagen, så sove. Og etterhvert falt jo dette på gitte klokkeslett. Tror vi brukte ca 3 uker på å innarbeide det så det begynte å hjelpe. Men du har jo et barn fra før og da bør det, siden du vet litt hva det er snakk om, ta kortere tid. Så prøv, det kan hjelpe masse. 2åringen må få mer mamma og pappa tid. Vår tanke her i huset når nybabyen kommer (forhåpentlig veldig snart:p) er at vi setter av en dag hver uke som er bare mamma dag og bare pappa dag, hvor vi tar henne med oss og finner på noe. Pappaen er alt godt i gang og tar henne fri fra barnehagen en dag i uken, hvor de drar og bder og spiser lunsj sammen i byen før sovetiden hennes. Når hun våkner henter de meg og vi lager felles middag. Kjempehyggelig dag! For alle sammen! Jeg har tenkt å ta henne med på lekeland eller tilsvarende en dag i uken, sammen med noen venner med barn på samme alder, og overlate babyen til pappaen noen timer. Siste tipset, for dere alle, kjøp bæretøy! Babyen vil sove bedre der, du vil ha mer frihet siden du bærer barnet på deg, brnet vil roe seg mer, dere vil bli mindre slitene, få mer tid til 2åringen osv osv osv... Lykke til!
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 27. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2008 tillab vi har akkurat den rutinen du sa ovcer... maks 2.5 time våken, så sover han. men han sover bare 20 min-30 minutter av gangen. så er han LYS våken. å få han til å sovne igjen er umulig... han hadde favorittside da han var 2-3 nmd, men nå bruker han begge sider like mye. vi har trent på det, men har jo aldri undersøkt for kiss... fysio på hs sa vi måtte trene med han. utrolig slitsomt, og avlastning for min del er ikke veldig mulig. han tar ikke smokk/flaske, og er ekstremt dårlig på kopp. blir sinna som fy. så da må jeg være i nærheten... hver andre time. *sukk*
Camarada Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 oppsøk manuellterapeut og få han sjekket for KISS: Min lille hadde det, og var nokså slik som du beskriver. Fysioterapeut og lege ga meg beskjed om at det var ingenting, bare litt stiv i nakken, og at jeg burde trene han. Gikk til manuellterapeut, han fant låsning i nakken. Babyen forandret seg over natten! Så tydelig forbedring etter første behandling. Etter tre ganger var han fin Slutt på gråting, sutring! Så mitt råd er å sjekke ut dette! Lykke til!
Gjest Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Jeg ville da fått ham sjekket for KISS, for det skal ofte mer enn treningen til... Og dersom rutinen er umulig, vel, da er det nok noe som plager ham. (det var gutt?) Men det beste tipset var nok det jeg kom med til slutt uansett. Det har god effekt uansett hva det er som feiler ham, og han får nærheten. Lær deg å knytte på ryggen så er du helt fri til å leke med 2åringen og blir nok en blidere og lettere stemt mamma, for dem begge:) JEg har kun godt å si om rett bæretøy! Nå vet ikke jeg hvor du bor, men dersom du bor i nærheten her kan jeg godt treffe deg over en kaffe og låne deg noe bæretøy og vise deg bruken, slik at du får testet litt før du kjøper deg noe... Er sikker på at jeg kan lure med meg noen av de lokale bærehjelperene og deres velfylte bager med bæretøy også!
Gjest Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 men kjære deg ( får utrolig vondt av deg nå! er ikke så mye jeg kan råde deg til annet enn å prøve å få han undersøkt. prøv å gi flaske flere ganger selv om han blir sint, for er han sulten nok så tar han den event. så kan du prøve sprøyte? aner ikke hva jeg kan si jeg.. sambo kan vel ikke ta seg fri ett par dager og gi guttungen ekstra oppmerksomhet? du vet hvor du har meg så er bare å skrike ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå