junijente fikk julijente Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Mora mi er for smal i bekkenet til å føde barn. Derfor ba jeg legen min om å henvise meg til en undersøkelse for dette (i tillegg er jeg lav, og vet om flere som har fått sånn undersøkelse pga dette). Hun var litt skeptisk pga røntgenstrålingen, men sa at om jeg ble beroliget av den undersøkelsen, så skulle hun henvise meg. I går fikk jeg brev fra sykehuset - de takket legen for henvisningen, men ville ikke gjøre denne undersøkelsen. Så vidt jeg kunne forstå ut i fra brevet, var ikke problemet strålingen, men det at de ville unngå unødvendige keisersnitt. Men jeg ba jo ikke om noe keisersnitt! Jeg ba om en undersøkelse for å berolige meg selv om at dette kommer til å gå bra, evt få fastslått at det ikke er noen vits i å presse... I brevet fra sykehuset står det at jeg må starte fødselen på normalt vis, og så avbryter de evt og tar keisersnitt om det går for tregt. Nå har det seg sånn at mora mi var gjennom to grusomme fødsler, fordi hun ikke fikk en slik undersøkelse før etterpå. Broren min ble tatt med ks dagen etter at fødselen hadde startet, og mamma ble lagt i narkose. Jeg ble tatt med vakuum og tang, mens jm og legen visstnok diskuterte hele veien om de skulle avbryte eller ikke. Jeg har virkelig ikke lyst til å gå gjennom noe sånt! Jeg har heller ikke hatt noe fødselsangst, men nå merker jeg at jeg blir litt engstelig. Jeg kan få komme til en prat på sykehuset, om fødselen, men nå må jeg si at jeg ikke har lyst til å føde på sykehuset her i det hele tatt :-( Noen som har vært borte i noe lignende? Hva har dere gjort?
Lacey*har fått erta Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Hei! Jeg har ikke vært borti dette, så jeg kan ikke snakke ut i fra egen erfaring. Men jeg har venninner som har måttet ta KS på grunn av dette. De har fått sjekk på sykehuset fordi de var lave i vekst og smale. Jeg synes sykehuset du tilhører burde gjøre en slik undersøkelse for deg. Kan du ikke be fastlegen din om å ringe til sykehuset og snakke med dem. Forklare situasjonen din? Jeg synes det ikke høres helt riktig ut at du ikke skal få en slik undersøkelse. Er det noe jeg har lært i denne tiden er det at man må stå på kravene og ikke gi seg. Stå på og be fastlegen din om å kjempe sammen med deg. Også din samboer eller en annen som kan hjelpe deg å sette ord på alt! Lykke til!
piami Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Hei!! Det høres jo absolutt ut som om det beste hadde vært å få en slik undersøkelse!! Om ikke så for å berolige deg! Og det har seg faktisk sånn at i svært mange tilfeller så føder vi som mødrene våre.. Enig med Lacey-be fastlegen din ringe sykehuset og du kan også be om en samtale på føden, da kan du jo forklare selv. I tillegg er det faktisk fritt sykehusvalg her i landet..
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Hei Junijente! Har ingen erfaring med dette eg heller, men en god venninne av meg måtte få hastekeisersnitt langt uti fødselen nettopp pga for smalt bekken. Hennes mor har også smalt bekken og hennes 3 barn har blitt født ved keisersnitt. Det var ikke før min venninne skulle ha barn nr 2 at hun ble utredet og fikk bekreftet at bekkenet var for smalt til normal fødsel, vet hun kjempet litt for å bli utredet og det må sikkert du også gjøre. Sier ikke dette for å skremme deg, og det er jo fult mulig du kan føde normalt, men du bør bare stå på for å få den utredningen du trenger! Tror eg hadde vurdert å gjort det privat om du ikke får det til på annen måte. Masse lykke til!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Hei junijente. Jeg er jo enig med legen i din i at strålene er ikke bra for barnet,men når legen din henviser og det ikke er det du blir avvist for,synes jeg det er litt merkelig. Er jo ikke bra å gå rundt å være engstelig heller. En annen ting,du trenger ikke å ha smalt bekken fordi din mor har det og hvis du så på jordmødre når det gikk,sa de at høyden hadde ingenting med bredden på bekkene å gjøre. Håper at dette kan roe deg ned litt,slik at du ikke stresser alt for mye. Lykke til,håper du får en fin fødsel.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Nå er det jo slik at det fortsatt er en liten stund til august. Om jeg har skjønt det riktig, venter de med slike undersøkelse til like opp under termin, slik at de kan sammenligne hodestørrelsen til barnet med størrelsen på bekkenet. Mange med smale bekken kan føde normalt, dersom barnet ikke er større enn normalt. Det kan være slik at det er derfor de ikke vil undersøke deg for dette nå, at de mener det er for tidlig å undersøke deg. De vil uansett ikke kunne forutsi hodestørrelsen på barnet. Jeg ville ikke stresset med dette med mindre de nekter å undersøke deg rundt termin. Det vil nok ordne seg, skal du se. Lykke til!
marien - FØDEKLAR! Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Hei. Jeg er selv ei jente med smalt bekken. Første gang jeg gikk gravid var det faktisk jordmora mi som kommenterte at hun ville få undersøkt bekkenstørrelsen mot størrelsen på barnet. Vi rakk det aldri siden fødselen kom igang ei god stund før termin. Resultatet ble en hard fødsel som stoppet opp osv. Mitt 2 svangerskap ble det aldri vurdert (av en eller annen merkelig grunn). Atter en gang stoppet fødselen pga av at sønnen min satt fast og han ble forløst med tang. Ingen artig opplevelse. Fødselslegen kommenterte i etterkant at jeg aldri burde ha født naturlig med min størrelse på bekkenet! Derfor har jeg allerede snakket med legen min om dette denne gangen, og han var helt enig i at det må vurderes denne gangen, bare i GOD TID. Han mener det er bedre for kroppen min at det blir KS hvis det fortsatt ligger an til å bli likedan, enn å gå gjennom nok en slik fødsel. Så jeg føler meg i trygge hender denne gangen. Snakk med fastlegen din igjen, og se hva han kan gjøre med det. Jeg ville om ikke annet bedt om en sen ultralyd for å sjekke størrelsen på babyen slik at dere har noe å gå ut ifra. Lykke til:)
Gjest Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 Hei.Jeg har smalt bekken og måtte ta ks etter 30 timer med rier med sønnen min. Moren min hadde ikke smalt bekken, hun fødte t.o.m en setefødsel (meg), mens tanten min måtte ta ks 2 ganger pga smalt bekken, så det behøver ikke bety at du har arvet din mors str. på bekkenet. Selv om du er liten og smal behøver ikke det bety at bekkenet ditt er smalt. Jeg "visste" at jeg ikke kunne føde normalt. Hadde ikke tatt noen undersøkelser eller noe, men noe inni meg sa at jeg ikke kunne føde normalt. Jeg sa ingenting til legen min, men fant ut at jeg skulle prøve. Men nå har det seg at du har fått litt angst ang, smalt bekken, og da bør du bli undersøkt. Jeg ville bedt legen sende inn en henvisning om at det blir gjort en estimering av babyens vekt når det nærmer seg (uke 35 ca), en samtale med sykehuset hvor du forteller det du har skrevet her, og ber om at du blir fulgt opp nøye under fødselen. Hvis det går for tregt så bør de ikke avvente så lenge før det event. blir ks. Lykke til, håper det ordner seg : )
Gjest Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 hei på deg. Så utrolig kjipt å høre at de avviste deg på den måten! trodde det var i orden jeg når man hadde fått henvisning.. hadde sendt brev til sykehuset, event. snakket med legen og fått han/henne til å forklare saken, sånn at de foretar undersøkelsen likevel.. jeg har ikke vært borti lignende situasjon (enda) men jeg har nemlig tenkt å få henvisning til dette, da min mor har akkurat samme problemet! vi er så like som det går i kroppfasong, bare at jeg er litt lavere.. Hun fikk beskjede om at hun egentlig hadde for smalt bekken for å føde normalt (etter begge fødslene vel å merke!) og min søster ble tatt ut med tang etter en laaang fødsel, hun var uten puls og det verste man kan tenke (gikk såvidt bra).. mens jeg ble hastekeisersnitt eller et langt døgn med null fremgang, og den gangen gikk det verst utover mamma som nesten døde! Sier ikke dette for å skremme deg altså, men for å presisere hvor viktig det er at de tar denne undersøkelsen på deg.. om ikke annet, for å berolige bare. jeg kommer ikke til å gi meg før de gjør det.. er keisersnitt jeg vil unngå, men vi ikke at de skal finne ut dette etter jeg har presset i 48t.. enten ringer du legen din og forklarer hva sykehuset har sagt, så hun kan ta en telefon og forklare at det ikke er en forespørsel om ks, men hun for å kunne avkrefte at dette er nødvendig, ellers ville jeg tatt det opp med sykehuset selv.. Har snakket med flere ang. dette, og det er ikke noe å ta lett på, så ikke gi deg du Lykke til, det går nok bra skal du se :-)
Gjest Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 Og såklart, selv om din mor har smalt bekken behøver ikke du har det.. men hvis du er veldig smal i hoftene, så kan det jo tenkes at bekkenet ditt er smalt og.. Jeg er kjempesmal, og har bare lyst å få bekreftet at bekkenet mitt ikke er likedan som min mors.. tenker da ikke på høyde osv.. Men i det hele tatt, når legen din har gitt deg henvisning, så har jo hun tydeligvis sett grunn til det og! Ikke gi deg før du får undersøkelsen at du skal gå å bekymre deg å grue deg til fødselen er jo uansett ikke bra..
junijente fikk julijente Skrevet 28. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 28. april 2008 Takk for støtten :-) Jeg kommer til å ringe til legen og få en samtale på sykehuset, hvor jeg skal presisere at jeg ikke ber om et ks, men en undersøkelse for å berolige meg selv. Mora mi skulle finne igjen papirene fra sine undersøkelser, så jeg kan ta med disse. Selv om hennes bekken ikke trenger påvirke mitt, så påvirker det psyken min litt for tida ;-) Og jeg orker da ikke gå rundt i tre måneder til og engste meg for dette når det ikke bør være nødvendig. Har også pratet med ei venninne som er radiograf, hun sier at de gjør sånne undersøkelser ofte, uten at hun har noen betenkeligheter i forhold til strålinga. Og det var jo heller ikke det sykehuset argumenterte med. Jm mente forresten at jeg var for høy til at dette var aktuelt (jeg er jo svimlende 1,59 m), men mora mi er høyere enn meg. Nå mente jm også at jeg burde ha tenkt på dette før jeg ble gravid, så der var det jo mye støtte å få. Nei, da holder jeg meg heller til dere, så jeg kan få syte og klage litt her inne :-)
2 fine små Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Jeg hadde setebarn forrige gang og oensket veldig sterkt aa foede vaginalt dersom det var mulig. For aa finne ut om det var mulig, maatte man maale bekkenet mitt (tror det heter pelvimetri) Man tar roentgen, ganske sent i svangerkapet, baade staar med en linjallignende sak ganske langt opp i skrittet paa et vis, som hvis man staar over et gjerde som er nesten for hoeyt til aa staa over, og saa var det en maaling hvor jeg nesten laa i bro, oppaa noen klosser under baken. Det som er saa noeye er at man staar helt riktig saa ikke straalene treffer steder de ikke skal, og man holde paa ganske lenge for aa komme i rett posisjon. Husker jeg bare tok det med humoer, da det var litt av en opplevelse, jaja, tenkte jeg, det er saa mangt man skal vaere med paa. For meg saa var bekkenmaalene romslige og vel saa det, noe som selvsagt gjorde at jeg var veeeeeeldig rolig i forhold til aa foede vaginalt selv om hodet skulle ut til slutt. Kanskje det rett og slett er en slik pelvimetri du skal be om aa faa tatt? Om ikke paa offentlig sykehus, kanskje du kan betale deg til dette paa et privat sykehus? Lykke til da!
junijente fikk julijente Skrevet 28. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. april 2008 Det er en sånn pelvimetri de ikke vil gjøre. De mener at den ikke gir et sikkert nok mål, og at det kan føre til for mange unødvendige keisersnitt (men jeg vil som sagt bare bli beroliget, ikke ha et ks). Får høre hva de sier på samtale, hvis de fortsatt skal være vanskelige kan jeg også være vanskelig, og krangle meg til en undersøkelse et annet sted ;-) Er det noen som vet hvordan jeg går frem for å få gjort dette privat da?
yasmina Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Er det ikke et annet sykehus i naerheten da ? Er vel fritt sykehusvalg i Norge saa legen din kan fint sende henvisningen til et annet sykehus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå