Gå til innhold

Ble plutselig litt engstelig her nå:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og bf har delt foreldreansvar. Han bor på andre kanten av landet. Vi har aldri vært sammen eller noe. Men om det skulle skje noe med meg, så vil jo han få ansvaret for jenta mi. Han kan jo ikke ta henne med til andre kanten av landet. Hun har jo hele familie sin her. Og mamma har sett henne hver dag siden hun ble født. Ville jo være helt grusomt for henne om hun plutselig ikke skulle få se barnebarnet sitt. Kan jeg kreve at han flytter hit om noe skjer med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så du mene han skal fløtte fra sin familie å alt da?

men har aldri hørt om det ialle fall

Skrevet

Familien hans bor ikke der hvor han bor. De bor halvannen time fra meg. Så dere mener at hun skal flytte til en som hun ikke kjenner og miste kontakten med familien sin som hun har her?

Skrevet

Jeg mener det jeg sier: Nei, du kan ikke forlange noe slikt.

Dør du, får han hovedomsorgen. Da bosetter han ungen og seg selv der han måtte lyste.

Gjest irismor
Skrevet

Unskyld meg men nå har du vel ingen planer om å gå hen og dø med det første. En annen ting er at han er da pappan og da er det han som har foreldreretten (hvis du dør da) og han er fri til å bo akkurat hvor han vil med sin datter.

Kanskje du skulle prøve å la pappan og jenta ha litt kontakt på en eller annen måte.

Skrevet

Oki. Men det høres ikke rettferdig ut for barnet som da må flytte fra alle hun kjenner. Tror jeg skal spørre han om vi kan skrive en kontrakt på hva som skjer om jeg dør.

Skrevet

næi selvfølgelig ikke.. det er jo en kjempe lei sitvasjon om det noen gang skulle skje, men vet jo ikke hvordan liv han har der med jobb ny samboere eller sånn, men æ har aldri hørt at man kan "tvinge" noen til å fløtte sånn..

men igjen det er jo pappan..å vil han ha ho så har vel han førsterett om det ikke e nå tull me han

Gjest irismor
Skrevet

Ikke at jeg mener at du nekter dem nå. Men de burde kanskje hatt litt kontakt. Det har vel begge to godt av =)

Skrevet

det er forskjell på foreldreansvar og foreldrerett... siden dere ike bor på samme sted så antar jeg at han ikke har foreldrerett... eller?? Ta ko ntakt med en advokat også skriver du et testamente med dine ønsker om hvordan dette skal løsses om du skulle bli borte... dette "brevet" skal taes hensyn til fordi det er barnetes ve og vel som er viktig.

Skrevet

Hadde ikke noen planer om og dø med det første, nei. Jeg vil gjerne at de skal bli godt kjent og knytte bånd. For min del er det det samme, men jeg ønsker at datteren min skal ha kontakt med pappan sin. Problemet er at han syntes det er så dyrt og reise hit så ofte. Hun er liten enda, og skjønner nok ikke så mye, men håper han kommer litt oftere når hun blir litt større.

Skrevet

Hva i alle dager mener du er forskjellen på de to begrepene?

Skrevet

Det kan dere godt, men den vil ikke være bindende.

Andre enn far kan om du dør reise sak for å få foreldreansvaret og omsorgen for barnet, men med mindre far er en voldelig sprøytenarkoman e.l er det uhyre liten sjanse for at de vil få gjennomslag for noe slikt.

Skrevet

hvorfor er du så sinna?

det er en foskjell på de begrepene. det ene begrepet er en underskrift hvor man er enige om at man er foreldrene til barnet. det andre handler om omsorgsrett. lettere å snakke uten å ha piggene ute ...

Skrevet

Jeg er ikke sinna, jeg stiller et spørsmål.

Juridisk sett er det ingenting som heter foreldrerett.

Har man foreldreansvaret har man førsteretten på daglig omsorg om den andre av foreldrene dør.

Skrevet

javel, da er det et tredje begrep som finnes... for far til mitt eldste barn har ikke juridisk sett førsteretten til mitt barn selvom han har erklært farskap.

Skrevet

vi har skrevet under på delt foreldre ansvar. Men det er jeg som har hovedansvaret. Han er en kjempe allright fyr. Så hun hadde fått det bra hos han, men ønsker ikke at hun skal tas bort fra alle hun kjenner her. Da ville jeg heller at søsteren min skal ha henne, og han får se henne og ha henne når han vil.

Skrevet

ta kontakt med en advokat du, så får du helt eksakte svar.

Skrevet

jepp, det får jeg gjøre:)

Skrevet

Da er han far, men har ikke foreldreansvar.

Han stiller forresten skremmende sterkt til å få omsorgen om du skulle dø, selv i en slik posisjon.

Skrevet

Din søster kan kreve daglig omsorg, jf. Barnelovens §60. Sjansene er dog rimelig små for at hun får det. Det teller til hennes fordel om barnet er over sju år og ønsker det selv. Men biologi teller svært sterkt i enhver barnefordelingssak, og med mindre far er uegnet er det trolig at far vil få omsorgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...