Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Vi vil gjerne gifte oss i utlandet (eller evt byfogden) og også gjerne i hemmlighet. Vil gjerne gifte oss snart (innen kort tid kanskje 1år)... men har kanskje ikke råd til det bryllupet vi ønsker før senere, så vi ønsker å holde det hemmelig så det ikke blir så mye mas, og at det er litt stas at det er bare vi 2 som vet det ei god stund:) det er slikt mas og "press" på at vi må gifte oss, svigermor er litt gammeldags... Så vil vi plutselig helt uten videre invitere til bryllupsfest med middag for ca 50, familie og de nærmeste vennene og så kommer det 50 nye venner til fest:) Hva synes dere om denne planen? Høres det ikke litt koselig ut:)? Og en ting til... Er det ok og servere øl og vin til middag, og cognac og likør til kaffe og i baren ta en liten sum for hver drink... slik at det ikke blir for dyrt bryllup? Vi vil ha åpen bar fra første stund... Da tenker vi kanskje 10-20-30 kr ca drinken??? avhengig av ingrediensene. Hva synes dere om det? hørt om det tidligere?? Er helt blank på bryllup så det blir spennende å høre dere s råd og tips.
mamma&urokråka Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Skjønner godt at dere har lyst å ha det litt hemmelig, og heller invitere det fest senere. Det kan dere jo godt gjøre. Men det kan godt hende noen i familien blir såret siden de ikke blir invitert når det faktisk skjer. Moren min og ste-faren min dro av gårde og giftet seg og hadde fest når de kom hjem, og ste-broren min ble veldig lei seg for at de ikke ville dele dagen med oss. Jeg syns ikke det gjorde noe og kan godt skjønne at de gjorde det sånn, men folk er forskjellige.. Nå er det jo dere som skal gifte dere, så tar hensyn til dere selv først og fremst. Men er greit å ha det i bakhodet.. Dere kan jo også gifte dere i hemmelighet og invitere til "bryllup", altså lage en seremoni, også ha fest etterpå.. Så får familien være med litt likevel.. Kan jo hende dere angrer på at dere ikke hadde et "tradisjonelt" bryllup også, forhåpentligvis skal dere jo ikke gifte dere igjen.. hehe Jeg tenker litt sånn: Samboeren min og jeg har tenkt å gifte oss, men vet ikke helt når. Vi har litt lyst å gjøre som dere. Reise vekk og bare ha fest med nærmest familie og venner. MEN så tenker jeg.. Det er jo veldig spesielt det å gå opp mot alteret, det å stå på kirketrappen mens klokkene kimer osv.. Så jeg har ikke klart å velge enda.. Vi var i bryllup hvor vi fikk drikke til middagen og deretter fikk vi 2 gratis drikker etter det (alkohol eller ikke alkohol) også måtte vi betale selv. Dette var i et lokale hvor de som leide ut hadde baren, så drikke var jo litt dyrt. Tror det er veldig vanlig å ikke ha åpen bar altså..
Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Tusen takk for flotte råd og tips:) Vi vil ikke lage noe styr når vi gifter oss, vi kan godt dra innom en ambasade i utlandet og skrive under så er vi gift... ingen av oss ønsker kirkebryllup, men vil jo gjerne ha middag og fest for å feire oss. Men selve giftemålet vil vi skal foregå i det stille... synes selv det er romantisk å dra bort bare oss 3 å gifte oss:) ikke noe must å ha brudekjole da heller... men vil veldig gjerne ha en flott bryllupsfeiring. med det som innebærer i et bryllup:)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Ser at du skriver at dere ikke ønsker kirkebryllup, men tenkte å nevne det likevel. Hvis dere gifter dere hos byfogden først, kan dere få "kirkelig velsignelse" fra en prest senere. På denne måten får dere familie og venner med på bryllupet ved en senere anledning når dere har rundere økonomi. Det kan jo være det finnes andre som også har den slags "sen-seremoni" også? Kan være verdt å sjekke ut. Ellers er det ikke noe problem å holde feiringen ved et senere tidspunkt, når økonomien tillater det. Men ta høyde for at bl.a. foreldre kan bli ganske skuffa hvis de ikke får være med på å dele gleden ved selve bryllupet med dere, siden du vil holde det HELT hemmelig. Vær sikker på at det er SÅ viktig for dere at det bare er dere, at det er verdt å gjøre det på denne måten.
Vannmann35 Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Vet om flere som har gjort det på den måten, altså giftet seg i utlandet og så hatt bryllupsfest i etterkant. Eneste er at jeg ville informert nærmeste familie om det i forkant, ellers kan det fort bli mange skuffede mennesker. For mange foreldre er det jo en stor glede å se barna gift - da har de liksom klart seg godt i livet :-) Men dere kjenner jo deres familie best! Uansett - skjønner ikke helt hvordan den løsningen du legger frem her skal bli rimeligere enn det å gifte seg på vanlig måte? Det er jo dyrt å reise utenlands å gifte seg også, og hvis dere setter som mål å være gift innen et år - så har dere jo god tid til å legge opp penger. Kanskje har dere vært heldige å fått igjen på skatten, også får dere uansett feriepenger - det blir jo noen kroner inn det :-)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Ikke det at det er rimiligere... men vi kunne tenkt oss å gifte oss nå, så feire når vi har hatt litt tid å spare på... og jeg begynner i ny jobb til høsten med mye bedre lønn en pr dags dato... Ikke så dyrt å reise til london:) 1400,- tur/retur:) Er ikke så opptatt av at det skal være så fancy... vil bare gjerne gifte oss vi:) Men mener dere at man skal ta mere hensyn til andres ønsker enn hva vi selv ønsker... ska vi tenke på hvem vi kan såre ved å gifte oss i all hemmlighet...??
Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 jeg vet at jeg hadde ikke hatt samvittighet til å gifte meg i "skjul" Pappa hadde blitt sååååååååå skuffet hvis ikke han hadde fått følge minste jenten til alteret! Og det har ikke noe med religion å gjøre, men for meg er stort kirke bryllup med masse gjester og stoooor fest etterpå det som virkelig er bryllup. Har planlagt dette siden jeg var 4 år og fikk wedding barbie til bursdagen! Vi er alle forskjellige. Dere må jo gjøre som dere selv ønsker, det er deres liv! Kan være greit å ikke ha noen som blander seg inn i planlegging o.l., merker det godt at jeg blir lettere irritert til tider av disse "bedreviterne"!! Reis bort og gift dere, kom hjem og spar opp til en heidundrande fest! Syns ikke du skal ta hensyn til familie og venners følelser, hvis det er slikt bryllup dere egentlig vil ha!
Vannmann35 Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 Jeg personlig hadde tenkt på at jeg hadde såret folk, og hadde dermed ikke klart og nytt dagen til fulle. Dessuten er det viktig for meg å ha i det minste foreldre og søsken til stedet. Men vi er alle forskjellige - og hvis dette er deres drømmebryllupp, og dere klarer å ikke tenke på de der hjemme, og er i stand til å nyte dagen uansett - ja, da er det jo ikke noe problem! Da sier jeg bare "just do it" :-)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Var jeg som skrev anonym 14:37 27.04.2008. Vil prøve å forklare det jeg mente litt nøyere: Slik jeg har forstått det har dere to alternativer. Enten drar dere vekk, og gifter dere i hemmelighet, og folk kan bli såret, men dere får det slik som dere vil. Eller dere gifter dere hjemme, folk vet om det og blir glade, men dere får det ikke helt slik dere ønsket det. Dere kjenner situasjonen og menneskene som er innblandet best. Hvem blir mest såret tror du? Dere, hvis dere ikke får gifte dere i hemmelighet i utlandet? Eller deres nærmeste, hvis de ikke får ta del i deres bryllup. Er dette så viktig for dere at du tror dere blir mest lei dere om dere ikke får det slik dere vil ha det, er det klart at det er hemmelig i utlandet dere skal gå for. Hvis det ikke er så fryktelig viktig, men bare et slags alternativ, men du vet at deres nærmeste vil bli fryktelig såret om de ikke får være til stede synes jeg dere skal vurdere om det virkelig er verdt det. Det er selvfølgelig deres bryllup, og det er dere som bestemmer, men det kan noen ganger være lurt å tenke litt ekstra gjennom ting også. Ser du absolutt ikke gleden i å dele denne dagen med de andre som er viktige i livene deres? Og ikke minst, ville ikke du blitt lei deg i det hele tatt om ditt lille barn ikke ville dele noe så stort å viktig med deg når den tid kommer?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Vi vil jo kun ha vigelsen for oss selv, mens feiring og bryllup vl vi ha med familie og venner. Men selve vigelsen med signering av papirer vil vi gjerne ha for oss selv! Jeg føler det er våre behov og ønsker som bør bli tatt mest hensyn til. Orker ikke dette maset fra flere hold... vi vil jo gifte oss fordi vi elsker hverandre! ikke fordi vi skal dekke noen andres behov enn våre egne.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Men når du er så sikker på det, hvorfor spør du da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå