Gå til innhold

Er det noen andre der ute med latexallergi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alvorlig latexallergi og gruer meg pga dette som en hund til den dagen fødselen kommer. Har i løpet av livet opplevd helsepersonell på helsepersonell som ikke tar allergien på alvor/glemmer det/bruker latexhansker på ren rutine og eneste grunnen til at det har gått bra hittil er fordi jeg er paranoid når det kommer til å dobbeltsjekke at de har gjort det de skal.

Vet jo at det brukes hansker f.eks. når JM skal sjekke åpning osv, og har skikkelig angst for at det skal gå noe galt. For å være brutalt ærlig-jeg gruer meg ikke til fødselen, babyen kommer jo ut uansett. Det jeg er redd for er at en eller annen idiot glemmer allergien og bruker utstyr som har vært i kontakt med latex, eller enda verre-bruker latexhansker selv :( Da er jeg faktisk ute og kjører om jeg ikke får aldrenalin fort!! (Og det innbiller jeg meg at ikke er helt heldig for knøttet...)

For å gjøre det hele enda mer festlig så ser jeg at legen min ikke har nevnt denne allergien med et ord på helsekortet mitt. Der hvor det skal skrives om tidligere sykdommer har han ikke krysset av på allergi, men "intet spesielt". Ganske utrolig, eller hva?? På journalen min på PCen hans er det et digert rødt felt hvor det står "NB Alvorlig latexallergi" og likevel krysser han det ikke av??

Skal til JM på helsestasjonen i morgen og skal ta dette opp med henne, men lurer på om det er flere som meg der ute??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkje eg som har allergi, men ei veninne av meg har alvorlig! latexallergi.

Ho har vore igjennom to fødslar som har gått bra. Berre hugs at du er i gode hender.

MEN: Du må få dette på svangerskapspapira dine SNARAST! Snakk med JM ved neste kontroll!

Eg var med veninna mi på føden like før termin, og der tok ho opp denne bekymringa med JM. Før samtalen var over, hadde JM sjekka at alt av latexfritt utstyr var på plass på fødestove! I tillegg hadde ho MERKA alt og understreka det i papira hennar! Det viste seg at dei måtte bestille ein del også.

Et tips: Like før fødsel vart det oppdaga at membran på hetteglass på smertestillande også var av latex så i all hast måtte dei få tilsendt spesialglass frå eit anna sjukehus. Greit at du nevner det til JM slik at dei får forberede (sjekke ut med produsent) og evt bestille inn aktuelle alternativ.

Dette skal gå bra! Men det er bra at du starter tidleg med å forberede helsevesenet, for det kan lønne seg den dagen du står der ;o). Lykke til da!

Skrevet

jeg tror det er vanligst å bruke hansker av vinyl nå jeg,pga allergi.

jeg jobber i helsevesenet selv, og vi har hatt kun vinyl i 8-10 år alt.

Skrevet

Ja, hadde det bare vært sånn overalt, "elin+vebjørn i magen" Har fortsatt til gode å komme over ett sted der det er vinyl som er normalen :( Nei, hadde jeg stolt på sånt hadde jeg ikke vært her i dag dessverre...

Skrevet

Få han til å skrive at du har latexallergi på helsekortet.

Så hadde jeg også villet informert helsepersonell om allergien din når du kommer for å føde.

Skrevet

Ja, skal selvsagt få ting ført opp på helsekortet og informere alle. Det er ikke problemet. Problemet er å få folk til å ta det på alvor, og ikke minst at de husker på det når stressnivået stiger. Har vært med på diverse møter med helsevesenet der vi har sittet og pratet om latexallergien min og 5 min etterpå tar vedkommede på seg latexhansker for å behandle meg... Imponerende??

Neste problem er dersom noen tar på f.eks dørklinka inn til fødestua med latexhansker og så kommer på at de ikke skal ha på seg det. Så går de og vasker seg, tar på vinylhansker for så å ta i dørklinka og undersøke meg. Hva sitter på dørklinka? Jo-pulver fra latexhanskene. Bingo-jeg går i allergisjokk... (Jada, jeg vet at de antagligvis tar på seg hansker etter at de har gått inn i rommet-men dere skjønner poenget?)

Men tusen takk for tips "Plinga81". Skal virkelig få dem til å ta en skikkelig gjennomgang i god tid på sykehuset. Og passe på å nevne dette med medisinflaskene for dem. Hvem tenker på at det kan være latex der da, liksom. Ikke jeg hvertfall-og jeg er paranoid på temaet ;) Godt å høre at det er folk som har kommet helskinna gjennom dette før meg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...