Gå til innhold

Blir dette for teit? Ang bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i sør trøndelag og har en sør trønderbunad. Den er for trang og de har ikke tid til å sy den inn før jeg skal bruke den.

Begge mine foreldre er født og oppvokst i nord trøndelag. Min mor har en nord trønderbunad som jeg kan få låne.

Blir det teit at jeg bruker den når jeg opprinnelig er sør trønder eller kan jeg bruke den da begge mine foreldre er fra nord trøndelag?

Kan noen legge ut denne ut på skravlesiden for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei... har selv en bunad fra vestlandet hvor jeg er i fra, men er flittig bruker av bestemors bunad fra nord norge... Jeg har jo det i blodet jeg og.... ;)

Skrevet

Skulle ikke være anonym da.

Skrevet

tenker at så lenge du har det i blodet går det fint=)

Skrevet

Etter det jeg har hørt så kan man bruke hvilken som helst bunad nå. Man trenger ikke lenger ha tilhørighet til stedet bunaden kommer fra.

Skrevet

Neida, det er ikkje teit. Eg kjem ikkje fra nokon plass, har flytta mykje i oppveksten. Så eg har bunad fra der min far kjem frå.

Skrevet

Jeg synes ikke man kan ha hvilken bunad man vil. Man skal ha blodet, selvom det gjerne kan være langt ut. Jeg har bunad fra min mors hjemplass og denne kommer antagelig til å gå i arv til min datter. Vi har også barnebunader fra min bestefars hjemplass i familien, som kommer til å bli brukt.

Bruk din mors bunad med stolthet!

Skrevet

"reglene" er vel slik at man har bunad fra der man har opphav. jeg er født og oppvokst i nord-trøndelag, men bærer en bunad fra nord-møre, fordi der er min far fra, og hele hans familie.

Skrevet

har man tilknytting av en plass kan man velge den bunaden

ei jeg vet om har bunaden fra der mora kommer ifra. Altså ikke fra plassen hun er opvokset. å jeg synes ikke det er noe rart..

Skrevet

Da kommer nok bunadspolitiet og tar deg!

Skrevet

Du er morsom du anonym 00:02

Skrevet

Jeg ønsker meg nordtrønderbunaden, og misunner deg ;o)

Er født i NT, men oppvokst i Trondheim. Men siden mamma er fra Nord Trøndelag, og jeg selv er født der, kan jeg bruke den.

Mammas familie er fra Nordland, så hun har den bunaden. Og jeg kan faktisk ha den om jeg vil også, siden hele slekta er derifra, fra generasjonen før mamma.

Jeg er tilhenger av at man skal tilhøre bunaden på en eller annen måte, men jeg har Graffer.....

Skrevet

Jeg har nordtrødelagbunaden og har vokst opp på østlandet selv, men pappa kommer fra nord trøndelag. For meg ville det vært veldig rart å velge bunaden fra det området jeg kommer fra selv, fordi ingen andre i familien har den.

Skrevet

Jeg har festdrakt fra gudbrandsdalen selv om jeg aldri har vært der, men min oldemor var derfra, og alle nedover i slekta har den bunaden :-)

Er jo der vi stammer fra :-)

Skrevet

Min datter skal få nordmørsbunad til konfirmasjonen sin, til tross for at hun er Oslo-jente. Dette skyldes at jeg og alle andre kjerringer i slekta mi også har denne bunaden. Tradisjoner!! :-)

Skrevet

Jeg har Senjadrakten, men er fra et annet sted i Troms og bor på vestlandet.

Min mormor er fra Senja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...