hrmpf Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 noen som har noen erfaringer å komme med? positive som negative.
AO3 Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Jeg regner med fødeloft er noe av det samme som fødestue? Dvs kun jordmødre, ingen mulighet for keisersnitt, epidural etc? Jeg har ingen erfaring med det selv, men her hvor jeg bor er det bare fødestue, du må ca 1,5 time unna for å finne en fødeavdeling. Sjefen min har født på fødestua flere ganger, og er KJEMPEFORNØYD. Jeg er førstegangs, så jeg vil nok bli lite populær på fødestua (er usikker på om det i det hele tatt går an... Noen sier ja, andre sier nei). Uansett vil jeg føde et sted hvor det er mulighet for katastrofekeisersnitt hvis det skulle trengs. Hvis ungen må ut NÅ hjelper det lite med en time ++ i ambulanse på vinterglatte, smale og svingete veier med rier... :S
hrmpf Skrevet 27. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2008 jeg vurderer fødeloftet på sus i stavanger. det er på sykehuset, bare en egen avdeling. der har de familierom, og som smertelindring badekar og akupunktur. fritt frem for førstegangsfødende:) så her er alt i nærheten, tar 1 min med heisen ned til føden dersom det skulle være noe. så hvis noen har erfaringer eller synspunkter rundt dette så kom igjen
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Jeg har kun født på vanlig fødeavd (2 ganger) på SUS Og det blir vel det denne gangen også. Forrige gang ville jeg jo føde på fødeloftet,men fikk ikke lov pga at jeg røykte litt,og det "godtar" de ikke der oppe....
hrmpf Skrevet 27. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2008 har du vært fornøyd med føden? er det badekar på så å si alle rommene der, vet du det? synes du det har vært greit å ha smertelindring som lystgass og epoidural tilgjengelig? er jo en del kriterier for å føde på loftet ja, skal ha hatt et så å si helt ukomplisert svangerskap
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Jeg har fått rom med badekar begge gangene. Første gangen brukte jeg bare litt lystgass men ble kjempedårlig av den,så det er ikke viktig for meg nå. Andre gangen ingen smertelindring,så derfor satser jeg på at jeg ikke trenger det denne gangen heller. Dersom du velger fødeloftet kan du jo få epidural viss du absolutt vil det,men da må du ned på vanlig fødeavd. Hadde jeg kunnet velge så hadde jeg valgt fødeloftet forrige gang! HAr bare hørt skryt om det:-)
hrmpf Skrevet 27. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2008 ja jeg har også bare hørt skryt fra fødeloftet, og ser for meg at den roen som alle snakker om bare må være bra for meg når jeg er i gang. man vet jo ikke som førstegangsfødene hvordan man vil reagere på smertene og sånt, men jeg holder en god knapp på fødeloftet altså. har hørt enormt mye positivt! sikker fornøyd om jeg velger føden også men holder en knapp på loftet ja....
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 Sats på fødeloftet du,så har du jo lov å "angre" etterhvert viss det blir for mye smerter for deg.... Kan hende du angrer i ettertid viss du ikke prøvde fødeloftet...
hrmpf Skrevet 27. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2008 det er som ene jordmorda sa til meg. hvorfor ikke bare prøve, du klarer det. man kan jo bli sendt ned, men ikke opp. og det er jo sant.. takk for tips og råd:) lykke til til deg!
AO3 Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Hvis det er bare ett minutt ned med heisen, ville jeg definitivt sterkt vurdert å prøve det! Litt annerledes enn over en time til nærmeste fødeavdeling hvis noe skulle skje.
AL78 Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Jeg har tenkt på å føde på fødeloftet på SUS. De 2 andre gangene fødte jeg på vanlig fødeavdeling, men tror ikke det var noe fødeloft heller på den tiden. Jeg satser på fødeloftet, og skulle det skje noe uforutsett, så er det jo ikke lange halten til den vanlige fødeavdelingen
prinsen vår skal bli storebror Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 jeg fødte første gang på fødeloftet på SUS. Og det er det ingen tvil om att jeg skal gjøre denne gangen heller. Jeg valgte fødeloftet fordi jeg synest det hørtest så flott ut å føde mest mulig naturlig. Det er en jordmor du forholder deg til. Du får ett hjønekar du kan sitte i så lenge du vil og bli massert. Du får være på eget rom etter fødselen istedenfor å ende på 3 manns rom, og barnefar må reise hjem etter en stund. Du får en dobbelseng etterpå der du og barnefar ligger på eget rom, og kan kose dere sammen alene hele døgnet sammen med det nye familiemedlemmet:) Ville ikke hatt noen smertelindring. Av smertelindring har jeg hørt att noen blir jo nesten ruset til en viss grad selvfølgelig. Men tror ikke du husker fødselen på samme måte om du ikke bruker noenting. Du får også oppleve 100% hvordan en fødsel faktiskt er. Jeg kunne skrevet mye mer positive ting om fødeloftet, men blir vel så langt att folk ikke gidder å lese da;)
hrmpf Skrevet 28. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. april 2008 bare fortell i massevis du:) er jo det vi er ute etter! har fremdeles ikke hørt om noen som har vært misfornøyde der, så det virker utrolig bra
Vannekanne Skrevet 29. april 2008 #14 Skrevet 29. april 2008 "Men tror ikke du husker fødselen på samme måte om du ikke bruker noenting." Dette utsagnet er jeg uenig i. Selv om man bruker epidural (lokalbedøvelse) så husker man jo alt! Jeg ble hvertfall ikke på noen måte ruset. Jeg har all tro på fødeloftet altså, og er også enig i at man kan prøve først, men det er helt feil å si at man ikke husker fødselen på samme måte. Tvert i mot kan folk som har ekstremt vondt ha en mye bedre fødselsopplevelse av å ta i mot epidural f.eks.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 29. april 2008 #15 Skrevet 29. april 2008 Når har du termin da HI for fødelofte har jo sommerstengt,hvis du har temrin da,tenker jeg.
123snart4"høygravid" Skrevet 29. april 2008 #16 Skrevet 29. april 2008 Hei:) Jeg har svangerskapsdiabetes, men har hatt fine, ukompliserte fødsler tidligere. Er "avhengig" av lystgass på slutten da, hi hi. Har de lystgass på fødeloftet? Vil si at jeg hadde satt VEEEEELDIG stor pris på fred og ro etter fødselen...... Hverdagen kommer jo fort nok:)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 29. april 2008 #18 Skrevet 29. april 2008 Du får ikke lystgass på fødelofte.
prinsen vår skal bli storebror Skrevet 29. april 2008 #19 Skrevet 29. april 2008 var kansje lit feil sagt då kanskje. Men fra veninder som har fortalt fødsel fra fødeavdeling med det du kan av smertestillende, og neste fødsel på fødeloftet, så var det ifølge de en annen opplevelse å være på fødeloftet. Selv om en fødsel er like fantastisk uansett hvor du er. Bare du misforstår meg rektig så
hrmpf Skrevet 30. april 2008 Forfatter #20 Skrevet 30. april 2008 jeg har termin i slutten av august og skal på innskriving en mnd før. så det skulle være "åpent" da:) men hva syns dere? give it a go? er det å være "tøff i tryne" å satse på fødeloftet uten epidural og lystgass som førstegangsfødende? har noen venninner som sier de aldri hadde orket uten verken epidural eller lystgass, men andre igjen som ikke trengte noe. så det er jo ikke lett å vite hva man selv vil midt oppi alle smertene...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 30. april 2008 #21 Skrevet 30. april 2008 For det første,lukk ørene for alt hva andre sier om fødseler,noen tåler smertere andre ikke,alle opplever fødselen forskjellige.Noen har lange vonde fødsler og andre har korte vonde fødseler,andre har lange fødsler uten de store smertene og noen korte. Blir så irritert når jeg hører at folk som har født skal råde andre som skal føde hva de bør og ikke bør gjøre,eller prøver å skremme dem,eller at de prøver å bagatelisere hele fødselen. Hvis du ikke er innstilt på å klare en fødsel uten smertelindring,så ser jeg ikke vitsen med å prøve å fødelofte,noe også jm på fødelofte har sagt,men tror ikke at du blir avvist av den grunn,men hender jo ofte da at en må bli trillet ned på vanlig føde,fordi den fødene vil ha noe. Dette kan følese som litt stress for den fødene. En må bytte etasje og fødestue og det er ikke sikkert at du får med deg den samme jm som du hadde og det er ikke alltid like kjekt å måtte bytte jm i tilegg så kan det jo hende du må bytte jm igjen pga vaktskifte. Så det kan bli mye bytting. Er du derimot innstilt på at jo,en fødsel uten smertelindring vil jeg ha.(kun med bad,massje og akupunktur) for det er det beste for barnet,stort sett da,av og til må en jo bare godta at en må ha noe, det er en jo ikke selv herre over,men det får en ta når en kommer der og da, da tror jeg at du kan få en kjempefin opplevelse med å være på fødelofte. Hvis ikke tror jeg nok at du ikke helt klarer å finne roen,fordi du vet at du må bytte hvis du skal ha noe smertelindring og bare det er stress når en føler at enn har så vondt at en må ha smertelindring. Kunne aldri ha tenkt meg å bli flyttet på en slik situasjon. Det jeg også kan anbefale er at du konsentrere deg om pusten. At du prøver et kurs på oslo yoga eller kjøpe en cd fra dem,slik at du har kontroll på pusten under fødselen. Dette er viktig,for har du ikke kontroll på pusten,har du heller ingen kontroll på deg selv,og du kommer inn i den onde sirkelen som jm kaller det. Håper du forstår hva jeg mener. fDet er i juli fødelofte har stengt,så hvis du skal føde i augst har de oppe.
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 30. april 2008 #22 Skrevet 30. april 2008 Fødeavdeling! Du vet jo aldri hvordan en fødsel utarter seg, og jeg sier gjerne jaaaaaaa takk til smertelindring:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå