Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Jenta mi er 4,5 mnd å eg fullammer ennå =) HAr lyst å begynne med grøt (smaksprøver) men aner ikke hvordan eg går fram.. Gir en grøt ved morning og ved kvelds? Og hvordan,,,,skal eg gi pupp først å grøt etterpå eller omvendt. Har gitt litt grønnsakspure til hu som middag,,,men da har eg alltid gitt litt pupp først på grønnsakspure etterpå.. Er det feil??
Snappie Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Det anbefales at du gir pupp først for at babyen ikke blir mett på fast føde for så å skulle drikke melk, for da vil din melkeproduksjon avta. Hvis du har så lyst å begynne med grøt anbefaler jeg deg å begynne på formiddagen for da får hun kvitte seg med en evt. magereaksjon på grøten før kvelden kommer. Så du ikke gir på kvelden og så får hun ikke sove på natten pga av magevondt. Noen barn blir urolige, spesielt på natten i starten av fast føde. Det skjedde med min og vi måtte ta en pause på 1-2 uker før vi startet på nytt igjen. Men gi gjerne pupp om morningen (for da har du mest melk) og så gir du henne litt grøt etter neste amming. Det anbefales å begynne med 1 ts grøtpulver blandet med MM eller MME. MEn hvis du ikke vil bruke MM anbefaler jeg deg å bruke vann, (hvis barnet ikke har fått MME før og du vet hun ikke reagerer det) Så kan du øke opp til 2 ts etter noen dager. Vi begynte med NEstle sin mais grøt men den fikk hun vondt i magen av, men Risgrøten gikk veldig bra.
Snappie Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 ..........og du? Det var ikke et dumt spørsmål;)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Hvordan er det og gi en liten smaksprøve på fruktpure før han har fått no annet enn mm og mme? er det veldig dumt for han? vil han sannsynligvis få vondt i magen av det? 4mnd
Snappie Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Helsesøster sa til meg at det var en nærmest "norsk kultur" å gi grøt som første smaksprøve til babyen. I andre land gir de andre ting. (bla. avokado, banan) Og de har jo mild fruktpure beregnet for 4 mnd gamle bebier. Vi ga faktisk sviskepure før hun var 4 mnd pga av treg mage (ga litt MME som tillegg) og hun tok det fint. Så begynte vi med andre typer etter 4 mnd. Det gikk bra. Men begynn gjerne med noen ts til å begynne med. Babyer har heller ikke kontroll på tungen når de får fast føde. Hos noen kan det virke som at de ikke liker det og spytter det ut igjen, men det har med at de ikke forstår det å svelge tykere konsistenser. Men det går seg til:) Det går jo ann å mose litt banan og blande i MM hvis man vil lage selv. MEN!..........Jo tidligere man starter med smaksprøver og øker opp jo fortere avtar melkeproduksjonen. Men det er jo bare 2 mnd igjen til de MÅ ha fast føde med tanke på at det anbefales å fullamme til 6 mnd. Det må man nesten ta litt stilling til selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå