lykkeliten i magen Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Nå har jeg født og alt står sååå bra til:) Jeg ble satt igang 13 dager på overtid. Hadde grudd meg litt til fødselen ettersom at jeg mistet 2 liter blod etter forrige fødsel. Fikk verdens kosligste store svenske jordmor, som fikk meg til å føle meg i verdens tryggeste hender. Fikk en modningspille kl 8, de tok vannet kl 12 og først kl halv ett begynte ting å gjøre vondt. Hadde fryktelig lyst å føde i vann, som sist, men trodde egentlig ikke jeg skulle få lov som følge av blødningen jeg hadde forrige gang. Gikk i badekaret kvart på 1. Fikk pressetrang på 5 cm og tenkte: dette kommer til å bli jæ....g hardt!! Jeg pusta og peste som en gaaal gjennom 3-4 rier, og så var det full åpning, jeg kunne presse! 3 forsiktige press og vips - så var prinsessa født i vann! Jordmora mi var storfornøyd med å få være med på vannfødsel, fordi fødende i sverige, hvor hun til vanlig jobber, ikke får muligheten til å gjøre det. Nå er jenta 8 dager gammel og jeg synes dagene går såå alt for fort! Hun sover og spiser og alt er bare fryd og gammen:) storebror på 3 år begynner også å bli vandt til den nye lille jenta vår:) Jeg er takknemlig for at jeg igjen fikk en forholdsvis enkel fødsel, med vann og kald klut i panna som smertelindring:) Lykke til dere andre! Måtte fødselen bli en god opplevelse!
Ella78 m/ A&M Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Gratulerer med flott fødsel! Nyt jenta deres!!
Madde/sommergutt:) Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Gratulerer så masse med lillejenta:) Lurte på om du kunne fortelle litt om hvordan fødsel i vann egentli foregår? Har tenkt litt på denne løsningen selv.. Hvor stort er egentli badekarene? Hører mange sier at de føler et sterkt behov for å bruke tyngdekraften som hjelpemiddel under fødselen, og derfor velger å ikke føde i vann... hva synes du om dette? Er så få som velger å føde i vann, så vet så utrolig lite om det.. fint om du kunne delt litt erfaringer:)
lykkeliten i magen Skrevet 26. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2008 Ved min første fødsel hadde jeg egentlig bare tenkt å bruke vann som smertelindring, da jeg synes det er godt å bade for å dempe menssmerter. Jeg var litt sein med å reise meg opp før pressriene begynte, slik at jeg følte meg som en blåhval på land da jeg skulle bryte vannskorpa. Når man føder i vann skal det visstnok være til stede en ekstra person, noe som det heldigvis var mulighet for både forrige gang og denne gangen. Jeg syntes det var godt å være vektløs (nesten:)) da jeg skulle presse og slapp å sitte på halebeinet, noe som jo gjør fødselskanalen mindre. Jeg hadde så vondt i beina at det aldri fristet å føde stående, og hadde ikke fått hjelp av tyngdekraften liggende i ei seng. (Denne gangen hadde jeg planer om å prøve å stå, men jeg verker noe innmari i beina under riene, så vannet føltes bedre.) Badekaret på sykehuset i Stavanger er forholdvis store og dype. Noen jormødre har sagt at de synes det er vanskeligere å forhindre rifter med å holde igjen på de rette stedene, da det er en ligg kinkig arbeidsstilling. Jeg revnet noe med førstemann, men ingenting denne gangen. Jeg tror det kan ha hatt noe med pressemetoden min også. Med førstemann presset jeg som en gaal på hver pressri, mens jeg denne gangen mer eller mindre pustet henne ut. Pusta og peste som en tulling under pressriene. Hadde fått en hemoride under svangerskapet som jeg ikke ønsket å gjøre noe unødig større... hæærlig... Min erfaring med vannfødsel, som jo er den eneste måten jeg har født på, er veldig god. Jormora mi syntes det var kjempeflott, ryddig og reint, bare skylle alt ned i sluken:) Bare pass på å ikke ta i for varmt vann og drikk masse! Jeg glemte meg litt ut denne gangen og tappet i godt varmt vann, og ble litt uvel. Men det er jo et lite problem, man kan jo tappe inn og ut vann som det måtte passe:) Var det til hjelp? Nå går jeg og legger meg. Sjekker om du har svart i morgen, hvis det skulle være noe mer du lurte på
Madde/sommergutt:) Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Åh, så fint at du ville skrive mer utdypende om vannfødselen. Ble nok litt klokere ja.. Synes det er litt rart at ikke flere velger denne formen for fødsel, da det sies at det kanskje er mer smertelindrende, og at huden blir mer elastisk.. Tror jeg skal forhøre meg litt mer om vannfødsel under omvisningen på føden hvor jeg skal føde. Hvilke muligheter som er, og hva de vil anbefale osv.. Kjempefint at dere som har født vil dele deres erfaringer med oss som ikke helt vet hva vi går til:) Du får kose deg med den lille.. gleder meg til jeg får treffe min lille prins:)
ragkris Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Gratulerer så masse! Har kjempelyst til å føde under vann selv, men lurer litt på pappa'n sin rolle under vannfødsel. Nå står det ikke om du hadde med en mannlig partner på fødselen i innlegget ditt, men blir fedrene med i bassenget? Eller blir de tilskuere 'fra land'?
jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 27. april 2008 #8 Skrevet 27. april 2008 Gratulerer så mye med jenta! :-) Ønsker dere en flott tid framover! Klem fra Ann
lykkeliten i magen Skrevet 27. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. april 2008 Der jeg fødet (Stavanger Universitetssykehus) er badekarene litt små til å være to i. Jeg personlig ville aldri hatt pappan i vannet. Han maserte meg i korsryggen og strøyk meg i pannen med kald klut:) tror ikke det er så vanlig at pappan er med i vannet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå