Skogro Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Merker veldig på økonomien at jeg har fire barn som skal kles opp.....men de små er jo nesten gratis i forhold til min eldste datter som da seff kjøper seg klær i "voksenavd" i butikken. Det er liksom alltid noen som trenger noe, og da mener jeg trenger og ikke har lyst på.....datteren min på 15 har klesdilla, elsker sånt..jeg har jo ansvar for at ho har det ho trenger, men ellers om ho har lyst på noe så må ho kjøpe det selv, og når eneste "jobben" ho har er å passe småsøsken, så bringer ikke det inn så veldig mye cash..... Nå har vi bestemt at hun skal få barnetrygden inn på sin egen konto. Ellers så har jeg slengt til henne en 200 lapp, kanskje 3, og hun får en sommerjakke, en vinterjakke, ditto med sko, kanskje litt mer, ellers inne tøy ettersom hun trenger.... Spørsmålet mitt er: hvor langt bør hun komme med barnetrygden? Ser for meg at hun ikke får 200 lapp her og der lenger, bare når hun passer barn som nå. Skulle det ikke holde med 1000 lapp til nødvendige ting for en tenåring? Hun skal altså holde seg med klær selv. Synspunkter? Noe sier meg at flere her inne har vært tenåring for ikke alt for lenge siden......
Gjest Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Før jeg ble gravid fikk jeg bare penger av mamma eller pappa når jeg spurte, og det var egentlig ganske teit. for det er ikke gøy å spørre etter penger hele tiden! Jeg personlig hadde likt bedre å hatt mine penger, som jeg kunne ta av som det passet meg, og det tror jeg de fleste tenåringer er enig i. Dessuten blir man mer bevisst og voksen av å måtte tenke hva man bruker penger på, spare, prioritere. Tror det er mye bedre og "sunnere" for datteren din å gi barnetrygden, og hun bør absolutt klare seg med det=) ( jeg var altså 16 før jeg ble gravid da, så er jo ikke store forskjellen)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Jeg har tenåringer i hus og de er dyre i drift ja:-) Først og fremst fordi voksen klær er dyrere enn barnetøy. Noen unge er sykelig opptatt av de rette merkene, andre ikke. Det handler nok mye om hvilke vaner foreldrene har latt dem få og hvilket miljø de vanker i. Her har vi en av hver. Ei som ikke bryr seg en døyt om merker, og ei som synes det er stas med litt merkeklær. Vi har grenser for hva vi synes er greit og jeg kommer aldri til å kjøpe jakker og bukser til 1500 kroner for eksempel. Det synes jeg er helt hysterisk og vet at de skifter det snart ut igjen. Sko derimot er jeg villig til å betale litt for, da jeg synes det er viktig med godt fottøy. 1000 kroner i måneden burde vel holde til det aller nødvendigste og er jo en smart måte å lære seg å spare til ting de ønsker seg. Her får de penger etter behov, nå har eldste begynt i praksis så hun tjener jo en del selv. Mellomste blir 15 og er den dyreste av dem i drift. Tør egentlig ikke tenke på hvor mye penger som går i løpet av en måned, men ja, det er en god del mer enn til minste på 2:-)
Skogro Skrevet 26. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2008 Godt å høre at det er sånn det er hos flere....Datteren min er flink tilå handle på "rød pris" så det er ikke der det liggger, men interressen for klær er så enormt stor, og jeg kan ikke følge opp akkurat det. Softis: fint å høre ditt synspunkt, var det jeg regna med, er tross alt mange av dere som har denne tida "friskt i minne", Her er det liksom 20 år sia:)
Skogro Skrevet 26. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. april 2008 og til 3småkrapyl.....så ikke den før nå...takk for konstruktivt svar:) Hun får i tillegg 200 i telefon pr mnd,ja:)
Blue Lady Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Da jeg var tenåring for 4 år siden fikk jeg 1000 kr hjemme hver mnd. I tillegg fikk jeg 200 kr for å vaske huset ( kjøkken, stue, 2 bad, gang og bod), dette kunne jeg gjøre en gang i uken om jeg ville. Jeg fikk stort sett aldri noe klær utenom, bare viss jeg TRENGTE det, altså viss jakken var for liten, skoa var gamle/utslitte ol. Kunne være jeg fikk noe om jeg og mamma var å handla, men det var aldri sånn at jeg forventet å få noe igrunn. Viss jeg trengte ny bukse sa mamma at jeg kunne få f.eks 400 til bukse, da var det opp til meg om jeg ville legge mer i for å få et annet merke. Trengte jeg ny sykkel fikk jeg ønske meg til bursdagen, samme med ski ol (viss de ikke var ødelagte da). Synes egentlig det var helt greit jeg. Mange av vennene mine fikk penger av foreldre bare de spurte, synes alltid det var rart jeg. Likte å bruke "mine" egne penger, og bestemme selv hva jeg ville bruke når. Jeg fikk min første jobb da jeg var 16, da tjente jeg kanskje 3000 i mnd, så da slutta jeg å vaske hjemme.
Skogro Skrevet 26. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2008 Ja det hørtes ut som en fornuftig ordning.....off, håper dette funker og at alle blir fornøyde:)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 Husker jeg hadde sommer jobb og småjobber og tjente mine egne penger. I tillegg fikk jeg litt lommepenger fra moren min for å vaske huset. Kjøpte alt av klær for egne penger fra jeg var 13 år. Kanskje hun kunne få noen fler småjobber i huset, hagearbeid, barnepass ol. Kanskje avisrute, fra hun er 16 kan hun få flere typer jobber. Tror det er viktig at de må jobbe litt for pengene og lærer at det ikke kommer helt av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå