Gå til innhold

leidenmutasjon hetrozygot. noen her som har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min mor har fått hjerneslag og da kom det fram at hun har leidenmutasjon homozygot.

jeg testet meg og fikk svar at jeg hadde da hetrozygot en mildere utgave,

har dere testet barna deres? fikk beskjed at det er 50 prosent sjanse for at de har det??

fortell meg gjerne litt om det også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om du har helt det samme som meg, jeg har noe som heter leiden v mutasjon.

I mitt tilfelle betyr det at blodet tykner lett, noe som kan føre til blodpropp.

Derfor kan ikke jeg gå på hormonell prevensjon og jeg bør ikke røyke (jeg røyker ikke). Har ikke testa babyen min, fordi jeg ikke helt ser vitsen med det enda.

Mamma har det, og jeg har arvet det, men søsteren min har det ikke.

Håper du iallefall fikk litt svar.

Skrevet

Har kjennskap til det, ja.

Først fikk søskenbarnet mitt blodpropp i en legg, så noen måneder senere fikk jeg blodpropp i ene lungen. Da fikk vi beskjed om å teste familiene våres. Det viste seg at søskenbarnet mitt har det, faren hennes, faren min (som er broren til faren hennes) og at lillesøstra mi har det. Men altså, jeg har det ikke selv om jeg fikk blodpropp.

Søskenbarnet mitt tok blodfortynnende sprøyter gjennom hele svangerskapet, og det må lillesøstra mi også gjøre om hun skulle bli gravid. De har også fått beskjed om å ta slike sprøyter hvis de skal ta en lang flyreise. De kan heller ikke bruke hormonell prevansjon.

Skrevet

samboeren har det samme som NupiSnowJog.. vi fikk beskjed om at det ikke er noen vits i å teste barna før dem er rundt 6-7 år... han har arvet det av faren sin.

Skrevet

Jeg har det også. Tror nesten alle på min farside har det. Vet pappa hadde blodpropp på hjernen.

Jeg vet ikke så mye om dette, annet enn jeg har fått beskjed om å ikke gå på p piller.

Måtte også ta blodfortynnende (sprøyte) etter fødselen, og mest sannsynelig gjennom hele neste svangerskap pga komplikasjoner i ettertid av min første. Mener ikke å skremme altså, tror man ikke kan gå rundt å tenke for mye på det. Tror jeg leste i mine papirer at det er 5-8 % av befolkningen som har leidenmutasjon.

Skrevet

fått et skriv fra hematologisk avd ullevåll og de forkorter min med leiden faktor 5 og min mor sin med leiden v . fikk beskjed at de med leiden v må bruke blodfortynnene og de med faktor 5 ikke trenger. kun ved flyreise over 6 timer. da skullle jeg ta 1 uke før under hele turen og 1 uke etter. ikke bruke p-piller røyke osv. har ei datter på 11 og en gutt på 2. da skal jeg sjekke henne på 11. takk for info.

søskenbarnet mitt har hatt blodpropp i beinet og er gravid nå hun må også sette sprøyter i magen.

Skrevet

blir ikke skremt skjønt at det er en mulighet at det kan utvikle seg ikke at det gjør det. står i mine papirer at den som er mest skjelden leiden v er 5-8 av befolkningen og den jeg har faktor 5 er det faktsik 20 prosent.

det er jo faktisk ganske mange og tanken min da er at jeg syns det er rart de ikke automatisk sjekker jenter før de får p-piller.

Skrevet

Er Leiden v de i familien min har.

Er nok lurt å teste dattera di ja. Veldig flott at sånt kan undersøkes slik at man vet om det og kan "forbygge" blodpropp. Krysser fingrene for at dattera di har sluppet unna:)

Skrevet

håper hun har sluppet unna, ikke greit og ikke kan bruke p-piller når man kommer i den rette alderen.

jeg har fått 2 barn uten problemer takk og pris for det.

hadde ingene anelse at jeg hadde det

Skrevet

Ja den tanken har slått meg også. Når de vet at det er mer vanlig enn først kanskje antatt. Jeg var jo hos en lege som egentlig ikke hadde peiling. Så når jeg kom på sykehuset synes de det var rart jeg ikke hadde blitt satt på blodfortynnende, og heller ikke mot slutten av svangerskapet. Dessverre, tror mye av det jeg lille helvete jeg gikk igjennom etterpå kunne vært unngått. Men må bare være glad, har et friskt barn, og det går mye bedre med meg selv også :)

Skrevet

jeg snakker med mange om det for å infomere om det og de har ikke hørt om det en gang,

legen min kunne alt om det takk og pris for det.

leste i vg for en del mnd siden at i fjor døde 5 jenter av p-piller fra alder 16 til 31 og 3 av disse hadde leidenmutasjon. kunne vært unngått om den testen var obligatorisk

huff så dårlig at du ikke fikk riktig hjelp må klare seg selv i enkelte situasjoner.

teit

Skrevet

Jeg gikk på både p-piller og p-sprøyter i nesten 6 år. Det var da jeg hadde slutta på det, mamma fikk diagnosen.

Jeg har aldri gått på blodfortynnende, og jeg trengte ikke det under svangerskapet, selv om det kanskje hadde vært greit.

Bruker støttestrømper når jeg flyr da.

Skrevet

har både lest og fått beskjed fra legen min at tran er tingen for oss med leidenmutasjon.

lite tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...