Gå til innhold

Noen som vet ang svangerskasdiabetes??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en kjenne symptomer på sv.diabetes (uten å vite at en har det) eller er det noe som oppdages "tilfeldig",f.eks urinprøve etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter opp litt..

Skrevet

Jeg har ikke hatt sv. diabetes, men en gang når jeg var gravid og på kontroll, så hadde jeg sukker i urinen, og dette kunne være et tegn på diabetes. Men etter flere tester så hadde jeg ikke det alikevel. Så jeg er neppe til stor hjelp for deg:)

Skrevet

Er ikke helt sikker, men tror ikke en får så mange symptomer på det om en har svangerskapsdiabetes. Muligens større mage i.o.m at barnet ofte legger mer på seg i slike svangerskap.

Var helt i grenseland i mitt første svangerskap og måtte inn med urinprøve hver uke helt fra starten, og fikk forbud mot å spise for mye sukkerholdig mat/drikke. Hadde et strålende svangerskap da, så ikke noe jeg merket noe til (men så hadde jeg ikke sv.diabetes heller da :-) ) Muligens det er symptomer om en får det kraftig....

Google det så finner du nok ut skal du se :-)

Skrevet

jeg hadde ingen symptomer..fant det ut pga sukker i urinen. som gjor jeg tok sukkerbelastning.

Skrevet

Hvem får svangerskapsdiabetes?

Man kan ikke på forhånd vite hvem som får svangerskapsdiabetes. Sykdommen kan ramme hvem som helst, men risikoen er større for kvinner som kommer inn under én eller flere av punktene under:

* Kvinner med nære slektninger med diabetes (type 1 eller 2 eller svangerskapsdiabetes)

* Kvinner som hadde lav eller høy fødselsvekt da de ble født

* Kvinner som røyker under svangerskapet

* Kvinner som er overvektige før svangerskapet (BMI over 27)

* Kvinner som er over 30 år gamle

* Kvinner som tidligere har hatt svangerskapsdiabetes

Hvilke symptomer finnes?

* Nedsatt allmenntilstand

* Tørste

* Hyppig vannlating

* Vedvarende hodepine

Som regel oppdages svangerskapsdiabetes før kvinnen har noen form for symptomer.

Hvordan sjekke om jeg har svangerskapsdiabetes?

På svangerskapskontrollene leverer du en urinprøve. Denne sjekkes blant annet for sukker-verdier. Det er ganske vanlig at man finner spor av sukker i urinen uten at kvinnen har svangerskapsdiabetes. Dersom man finner høye verdier av sukker i urinen, eller gjentatte ganger finner noe forhøyet verdier, utføres en glukosebelastning (sukkerbelastning).

Skrevet

hm..jeg var 22 og 25 da jeg gik med nr 1 og 2

ikke var jeg overvektig

min far hadde litt høyt blodsukker, men under grensa til svangerskapdiabets2. Fikk det samme tid som jeg gikk med nr 1

ikke røyket jeg før eller under svangerskapet

var gjennomsnittlig vekt da jeg ble født

la på meg kun 11 kg på begge svangerskapa..start vekten var 53 og 55 :)

ikke hadde jeg noen av symptomene..

eneste jeg hadde felles der var vel min far med litt høyt blodsukker som ble oppdaget samme tid som jeg var gravid med nr 1 :)

Så ja hvem som helst kan få det er min konklusjon da,.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...