Hildemor fra vest Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Fant dette når jeg googlet gulsotthttp://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=12819
raia81 ♂2008 + spire 2010 Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 babyer med gulsott blir bare behandlet med lys når bilirubin-verdien er over et visst nivå. Min gutt var gul, men ble ikke behandlet på noen annen måte enn med morsmelk. Tok noen uker før gulfargen var helt borte. De blir ofte trøtte slik at man må vekke de til hvert måltid + lurt å amme de hver 3.time også om natta.
Gjest Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Takk for svar:) Nå er det nok ikke gulsott jenta mi har, men hun har fått så rar farge i det siste.. Hun har liksom vært veldig gyllen og fin fra fødselen. Og nå har hun blitt mye blekere og den gylne fargen sitter igjen noen steder, særlig i panna og hodebunn. Hun har liksom gylne prikker og flekker.. Har aldri sett noe lignende.. Og hun er jo over 3 mnd nå, så gulsotten ville vært borte nå?
Galskapens overhode Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Det i panne og hodebunn kan være melkeskår.. Smør hodet inn med olje, la det vrike ca 30 min og kam over med en fin kam(feks lusekam) så får du bort mesteparten av den døde huden..
raia81 ♂2008 + spire 2010 Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 trodde at de alltid tok en bilirubinprøve (sånn fra hælen) før man drar hjem fra føden, så hvis jenta si hadde hatt gulsott hadde de merket det da. Kan du ikke bare ringe helsestasjonen i morgen, så kan de de på det bare for sikkerhets skyld. Jeg pleier å ringe helsesøsteren som min gutt har hvis det er noe jeg lurer på Så slipper jeg å bekymre meg unødig.
raia81 ♂2008 + spire 2010 Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 ja, hvis det ser ut som et fettete belegg, så er det nok det.
Gjest Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Aha.. Det er sikkert melkeskår.. Jeg husker de tok sånn prøve i hele på sykhuset, så om hun hadde gulsott, ville de jo informert oss om det.. Da skal jeg jammen prøve å olje inn hodet hennes imorgen:) Hehe.. det kan jo bli spennende å se hvordan det blir mottatt! Hva slags olje bruker man?
Gunni_2 Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 Prøven som taes fra hælen er Føllings-prøve. Hvis denne er positiv må e unngå fenylanin (tror det skrives sånn). Gulsott tror jeg de bare avgjør etter fargen babyen har på huden.
raia81 ♂2008 + spire 2010 Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 på min lille gutt tok de gulsottprøve fra hælen. vi var på sykehuset noen dager og hver dag tok de en blodprøve fra hælen for å sjekke bilirubinverdien. men kan vel være at alle blodprøver tas fra hælen, er vel mest praktisk kanskje og ikke så plagsomt for babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå