Gå til innhold

kan far bare komme og kreve

Anbefalte innlegg

Skrevet

samvær om han ikke har hatt det på mange år? sitter med ei tuppe på tre hvor faren ikke vil ha kontakt. hun har ikke sett faren sin på to år, og før det veldig sporadisk når det passet ham. han nekter å være med på mekling og hører ingenting fra ham. men hva om han plutselig bestemmer seg for at han vil ha samvær... kan han da bare komme og kreve? hva gjør familievernkontoret i slike saker? vi har ikke delt foreldreansvar heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, mener han har krav på dette selv om han har sviktet tidligere. Men jeg vet ikke. Men hvis han har "endelig blitt voksen" og vil ta ansvaret sitt ville jeg vel kanskje prøvd å få til en samværsavtale, da barnet har godt av å treffe faren sin. Men da uten toleranse for at han uteblir igjen.

Skrevet

takk for svar:)

men et tilleggsspørsmål. hva om det er gått såpass mange år at ungen ikke husker pappa og det er kommet ny mann inn i bildet som da denne ungen kaller pappa. syns systemet er så bakvendt når det er pappa som kan bestemme når han vil og ikke vil ha kontakt. her er det snakk om en mann som er over 30 og har en gutt fra før som han har en del kontakt med. så det med endelig å bli voksen har jeg liten tro på desverre. men hvordan må da bf gå frem for å få kontakt. kan han bare ringe til meg og kreve eller må vi gjennom noe mekling og familivernkontoret hvis dette skjer?

Skrevet

jeg tror ikke han bare kan komme å kreve. du har jo full rett på barnet og alt ansvaret. så du bestemmer hvem ditt barn skal møte å ikke. da må han eventuelt gå til familieværnkontoret å gå til sak da, om du nekter han det.

Skrevet

Du kan dessverre ikke nekte bio-far å ha samvær, selv om dere ikke har delt ansvar.....

Det du kan kreve er "bli-kjent-fase" over lang tid. Dette skal i starten foregå med mor tilstede, og bare korte, men tette stunder, f eks 2 timer 2 ganger i uka. Etter noen uker/mnd kan dette økes til at far har ungen noen timer alene, osv...

Og det skal være planlagt, slik at familievernkontoret kan være til god hjelp i planleggingen... Det er ikke påkrevd, men kan være nyttig.

Personlig synes jeg at reglene her er talentløse, men barnet har jo rett til å kjenne sitt opphav....

Skrevet

PS: nekter du bio-far samvær, stiller du dårlig hvis han evt går til rettslige skritt.... Det er selv om han har holdt seg borte over lang tid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...