♥ DAME Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Modne mødre Vet du hva likheten mellom kvinner og høner er? Svar : Begge legger egg! Selvfølgelig ”verper” kvinner langt inn i moden alder. Det er derfor ingen nyhet at kvinner over 30 også får barn. Jeg undrer meg stadig over hvor fort vi glemmer vår historie. Nå forandres riktignok kvinners liv og deres historie av tiden de lever i, men vi behøver ikke å gå langt tilbake i tid for å finne kvinner som fikk barn helt fram til overgangsalderen. Mange var godt over 40 da det siste barnet kom. Dagens norske kvinner har mange valgmuligheter! Med kunnskap og respekt for sin biologiske klokke kan kvinner få til det meste. Kvinnekroppen er til å stole på. Det har den vist oss. Måned etter måned, år etter år, har kroppen trofast produsert egg. Etter som årene går vil den kanskje hoppe over en måned eller to, men så kan det plutselig komme et egg igjen. Det er ikke få kvinner som har fått seg en overraskelse i voksen alder. At kvinner som føder barn etter 30 år lever lengre enn sine yngre medsøstre kan jo være noe å ta med seg når valget om familieforøkelse skal tas. Studier gjennomført av stipendiat Merethe Kumle ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø (UiTø) har vist dette. Med utgangspunkt i opplysninger fra folketellingen i 1970, har Kumle analysert data om 500 000 norske gifte kvinner. Undersøkelsene hennes har vist at kvinner som får sitt siste barn etter fylte 35, lever lengre enn de som avslutter siste svangerskap så tidlig som ved 25 års alderen. Det kom også fram i undersøkelsen at trebarns mødre har de aller beste utsiktene til et langt liv, med opp til flere års forsprang på kvinner med færre barn. Kumle understreker at tallene ikke bare dreier seg om biologi, men at sosiale faktorer også spiller en viktig rolle. Den danske lektoren i undervisningspsykologi, Dion Sommer har intervjuet et representativt utvalg på 6000 førstegangsfødende i Danmark. Han konkluderer med følgende: *Mødre mellom 23 og 28 år har større problemer med irriterte og urolige barn enn nybakte mødre som er mellom 30 0g 40 år. *Yngre mødre synes også det er vanskeligere å trøste smårollingene. *Barn av eldre mødre er mer tillitsfulle og trives bedre. Det kan jo også være noe å ta med seg, men sannheten..... finnes den? Her er det bare å poppe ut barn i moden alder ))))))))))
Gjest Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Synes sånne ting blir litt triste å dra frem jeg (og hva med de under 23 år?) Tror det er så utrolig mye annet som spiller inn om barnet får det best enn mors alder. Er noe som heter "En drittsekk er en drittsekk enten han er hvot eller svart", tenker det samme kan sies at er man et dårlig mors-emne blir man en dårlig mor om man er 20 eller 30 når babyen kommer. Begge deler har vel sine positive å negative sider vil jeg tro, og mammaen min som først fikk meg som 21 åring og så min lillebror som 39 åring sier i hvertfall at ingen av delene er bedre eller verre enn det andre, bare veldig anderledes. jeg tror henne og hun var en like fantastisk ung mamam for meg som hun er en moden mor til min lillebror. Og en fantastisk bestemo til mine tre barn. Hilsen en 27 åringsom ble mamma for første gang som 21 åring :-)
♥ DAME Skrevet 26. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2008 Huff, tenkte ikke på det sånn. Er bare det at her jeg bor er det flere som synes at man er for gammel til å få barn etter fylte 30 og jeg har vært veeeldig langt nede pga det. Har slitt i vanvittig mange år og har endelig blitt gravid. Så dette var til oss "eldre"som fikk litt glede av å lese noe sånt. Jeg ble i godt humør av å lese dette Seff tenker jeg på at barnet mitt får en "gammel" mor, men det får bare stå til. Jeg prøvde å få barn etter jeg var 21 år, men det gikk ikke sånn som jeg ville nei. Det var ikke ment som noe negativt til unge mødre, men en liten puff til oss eldre som har slitt og lurer på om vi er for gamle til å sette barn til verden...
~Maja Mor~ Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Er enig med Alva. Slike ting som barneoppdragelse o.l. kan ikke grupperes ifht alder. Vil faktisk si at alt annet enn alder spiller inn. Men noen ting kan kanskje ha med alder å gjøre, men er ikke enig i det du legger frem HI.
Gjest Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Hjelpes, over 30 år for gammelt??? Det må være noen rare mennesker. Over 45 år må jeg heller innrømme at jeg begynner å synes det er litt i seneste laget, men 30-40 år? Man er jo fortsatt ung da jo! :-) Har fulgt litt med på deg og vil gjerne gratulere med graviditeten, håpet det ville klaffe for deg nå, så lykke til!!!
♥ DAME Skrevet 26. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. april 2008 Hehe, jeg nærmer meg jo 40, så ja, jeg blir en godt moden mamma ) Men tusen takk for gratulasjon ) Var IKKE ment som kritikk til de yngre, ble bare så glad på vegne av oss eldre da jeg leste det ))
Northernlights Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Jeg har hørt at modne mammaer lever lengre, men det er simpelthen fordi vi ikke har tid til å dø.
ikke akkurat struttepupp! Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Mødre mellom 23 og 28 år har større problemer med irriterte og urolige barn enn nybakte mødre som er mellom 30 0g 40 år. akkurat den biten stemmer dårlig!! Fikk barn i en alder av 22 og 25 år. I forhold til min lille frøken jeg fødte i en alder av 33. De eldste var/er rolige og sindige unger. Veldig lettvindt å ha med å gjøre på mange måter. Mens lille frøken hissigpropp, ja hun er en riktig kruttønne!!! Skal bli spennende å følge opp henne;-) Er ikke gammle tøtta, men hun vet hvor skapet skal stå. Men jaggu er hun nydelig, å da......)
♥ DAME Skrevet 26. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. april 2008 Moahahaha, den var go Northernlights ))
Northernlights Skrevet 26. april 2008 #10 Skrevet 26. april 2008 Samme her; de eldste var laaaaaaaaaaangt roligere og greiere enn de to yngste (som begge er født da jeg var mellom 30 og 40) Hm,mulig det er amerikanerblodet som bruser litt for heftig i dem...
Northernlights Skrevet 26. april 2008 #11 Skrevet 26. april 2008 Men jeg tror på det,jeg ;o) Funnet opp det helt av meg selv, det utsagnet. Men det er bare sånn det er! Kan ikke skjønne det er andre grunner ;o)
ikke akkurat struttepupp! Skrevet 26. april 2008 #12 Skrevet 26. april 2008 jeg har ikke noe amerikanerblod å skylde på jeg, får skylde på at vi fra nord er "heftig og begeistret";-)
Gjest Skrevet 26. april 2008 #13 Skrevet 26. april 2008 Stakkars tuppa, hun måtte jo bare bli en urolig og ulykkelig unge hun, jeg var jo til og med under 23 når jeg fikk henne hehe Personlig så synes jeg sånne undersøkelser blir litt dumme jeg da, men det er meg.. Hadde jeg vært over 30 hadde jeg nok elsket de. Synes det er rart at man må "forsvare" valget sitt når man er over 30,, her i oslo området ligger jo gjennomsnittet for førstegangsfødene på 31 år eller noe? det er jo det som har blitt normalen nå.. Jeg får vel passe på å få tredjemann etter at jeg har fylt 30 da, sånn at jeg kan leve lenge jeg også hehe, andremann kommer nemlig en god stund før den tid.. Gode og dårlige mammar finnes i alle aldersgrupper, min mamma slet med å få meg og var derfor 32 når hun fikk meg en fantastisk mamma på alle måter, jeg har vært utrolig heldig med begge foreldrene mine. Jeg derimot blir gravid bare sambo ser på meg og fikk snuppert når jeg var 18, tror ikke det har gjort meg til en dårlig mamma, føler meg som verdens beste mamma for henne faktisk og er stolt av jobben jeg gjør.. (vet at innlegget ikke direkte handlet om dette, måtte bare komme med et lite innspill)
Loglady Skrevet 26. april 2008 #14 Skrevet 26. april 2008 Forskningsresultater er forskningsresultater, individuelle erfaringer kan ikke veie opp for dem. En studie konkluderer utfra fellestrekk hos majoriteten i studien. At kvinner før prevendjonens tid (og etter for den saks skyld) fikk barn til de ikke kunne produsere dem lenger, er en kjent men ofte glemt sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå