Gå til innhold

gav en stikkpille.. blød i bleie..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa hadde 38.5 i feber, gav ho en stikkpille, etter en lur, skiftet jeg bleie og da var det litt blød der, det kan umulig være vanelig å blø etter å få en stikkpille.. tørr ikke ta temperaturen nå..

hva gjør jeg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

beklager skriveleifene;) dere skjønner hva jeg vil frem til.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort noe sånn inntil videre, du kan jo se an om det kommer noe mer, evt ringe helsestasjonen til uken. Sannsynligvis har du bare laget en liten rift med stikkpillen.

En annen ting er jeg undrer på er hvorfor du gir stikkpille ved 38.5? Det er jo knapt feber, og de har sjelden stort ubehag ved så lav feber. Det er ikke anbefalt å begynne med febernedsettende før barnet er så påvirket av feberen at det slutter å ta til seg drikke eller har ubehag av feberen, og det er vanligvis ikke før 39-39.5. De kan ha ubehag ved lavere temperaturer også, men det er ikke så vanlig, og da merker man det godt.

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=14&tekstid=106

Skrevet

Dette stemmer nok ikke i alle tilfeller dessverre. Jeg skal gi pille ved 38.5 pga feberkramper til datteren min. Og det nok andre der ute i verden også som har andre grunner. Ikke pirke på alt som blir skrevet da jenter, det var jo ikke dette hun lurte på.

Og svar på spørsmålet. Dette er nok ikke noe farlig så lenge det ikke kommer noe mer. Skyldes nok bare som nevnt over at det ble en liten rift når du satte in pillen, Satt du pillen "riktig" vei? ;)

Skrevet

Sikkert berre ei lita rift, som foreslått over. Til HI sitt forsvar for å gi stikkpille så vil dette med ubehag versus ikkje ubehag ved feber variere veldig frå person til person.

Eldste dattera mi har ein normal temperatur på 36.6. Så når ho har 38.5 er ho mykje sjukare enn td andre barn som har 38.5. Sjølv er eg steindårleg når eg har 38 i feber. EIn kan også ha voldsom hodepine el kropsverk uten at feberen nødvendigvis er så høg.

Men, som sikkert mange veit, så er feber kroppen sitt forsvar, og er faktisk bra å ha, helt til den blir for høg då sjølvsagt.

Skrevet

Takk for svar.

Var nok bare en rift. Snuppa mi har kropstemp på rundt 35 1/2 -36, så når hun hadde 38.5, var det veldig mye. Hun har ligget på rygg i hele dag, ikke løftet en finger. Feberen gikk heldigvis ned igjen til 36.1 en stund etter stikkpillen, men var like slapp, har ikke fått i henne grøt i dag, hun ville bare ha pupp. Nå ligger hun og sover, var nettopp inne og sjekket på henne.. kan virke som om feberen har kommet tilbake.

Skal jeg la henne sove, eller vekke og ta tempen? Magefølelsen min sier at jeg skal la henne sove.. hva sier dere?

Skrevet

Bare la henne sove. Så lenge hun sover så har hun ikke noe ubehag skulle jeg tro.

Og det er naturlig at feberen kommer tilbake, du har bare utsatt sykdomstilstanden med febernedsettende det er ingen kur for å bli frisk.

Skrevet

Det kan være lurt å bruke litt vasselin på temp.måler og på stikkpille.

Skrevet

Beklager, det var ikke meningen å være pirkete eller dømmende, jeg synes bare jeg ser så ofte at folk her inne gir mye paracet for ting som virker litt unødvendig, og jeg er ikke tilhenger av "overbruk" av medikamenter på små barn. Meningen min var bare å høre litt om du hadde en bevisst tanke med/grunn til å gi paracet når feberen ikke var spesielt høy for en med "normal" kroppstemperatur, ellers burde du kanskje vurdere å vente litt før du ga neste gang. Men jeg skjønner at det var riktig å gi paracet i ditt tilfelle, og da var jo ikke spørsmålet mitt så relevant for deg. :-)

Håper du ikke tok det ille opp, det var ikke meningen å være en sånn kritiserende anonym, det er mange av dem her inne, og jeg er ikke en av dem, selv om mange kanskje mener jeg var det idag. :-)

Hilsen Anonym 20:01

Skrevet

Det går bra, tok det ikke ille opp. Jeg er heller ikke så stor fan av paracet. Første gang hun får det og husker ikke når jeg sist tok. Er nok noen år siden. Jeg er for vann!! Det hjelper mot det meste;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...