Gjest Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 en liten tanke: hadde en samtale med ei venninne på msn idag.. - hun bor på samme plass som meg, og betaler ca like mye i mnd på hus og strøm som oss. - har like få butikker å ting å bruke penger på som meg, da vi bor i gokk.. - har også bare et barn, så like utgifter der. sånn ca.. - både hun og mannen er i fast jobb 100% - begge med god inntekt.. så spør hun MEG om økonomiske råd?? seriøst! hun mente jeg var så flink med penger, da jeg faktisk har noe som kalles en sparekonto, og hun er konstant blakk! hun skylte på hun hun hadde så mye å betale da.. - hus - strøm - husholdning - 2 biler - ungen - dem to - telefon det har vi også da.. akkurat det samme.. og vi lever på kun 1 inntekt. så gikk vi over hva hun bruker av penger. og hun hadde ikek oversikt på hvor mye penger hun brukte på ungen da, men brukte ca 3000kr i mnd på SEG SELV! hvordan kan det være mulig?? sminke, kafe, blader, snop, klær.. eg har 3000kr i mnd eg, å enda spare eg 2000kr av dem hver mnd. og har enda mer penger til overs.. nå i mnd skiftet, så kommer jo kontantstøtta. jeg har ennå 400kr igjen fra forrige jo! og 2000kr er lagt bort! bruker virkelig folk mer penger når de har penger? og når man ikke har penger, så gidder man ikke bruke dem? ble bare så tenkefull på dette nå.. hadde jeg vært like flittig å spare, om jeg hadde hatt mer penger? eller bare blitt mer flink å sløse?
Gjest Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Er nok sånn at jo mere man har jo mere "slepphendt" blir man og forbruker mer også. Jeg hadde en veldig stram økonomi for noen år sia....nå hr vi vel det man kaller en "romslig" økonomi. Vi sparer, men lever også godt og bruker litt på luksus, jeg har begynt å unne meg selv litt igjen, men lar ikke dette gå utover sparingen. Men forbruk har nok også litt med personlighet og interesser å gjøre.
Gjest Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 ja, det kan godt være ugla.. som meg, et eks: - jeg eier ikke sminke. er super-allergisk! - alt jeg leser, leser jeg på nett.. - går jeg ut på trilling, har jeg alltid koppen min med, og kaffetermosen. - sist jeg kjøpte klær, var mammaklærne når eg gikk med mini.. har ingen utgifter jo! er det rart jeg kan spare da? vi har veldig romslig økonomi, og unner oss ofte luksus. dette går da i form av mat. vi spiser mye god mat, som kan koste litt. unner oss både god biff og kylling. (her er sånt veldig dyrt!) ikke røyker vi, og vi drikker minimalt. men gud så vi kan spise! er det rart jeg er feit?? men det var en avsporing.. jeg har aldri hatt mye penger, og er godt vant å leve på lite.
Turtelduen Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Hehe, er noen mnd vi ikke har mer igjen når mnd er over... Enda vi tjener 4 ganger så mye som gjevnalderene... Så det er nok det at en blir mer slepphendt jo mer en har. En har liksom aldri mer å rutt med Hehe
Gjest Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Da sparer du nok mer enn de fleste vil jeg tro.....jeg bruker i hvertfall 1000kr i mnd på diverse til meg selv og minst like mye til ungene...og jeg sløser i grunn ikke jeg. Men da jeg hadde dårlig råd så nedprioriterte jeg den slags.
Gjest Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 joo.. eller så er det bare at jeg ikke vet hva jeg skal bruke pengene på da... tror nok det er sånt noen ganger. så er det jo forskjell på når man her ett barn, og har flere barn. jeg synes det er rett at når man jobber hardt, og har penger, hvorfor skal man ikke få bruke litt da? har opplevd mange si at de har ikke råd til ting å tang sånn.. selv om de er voksne folk over 40, med utbet hus, og faste jobber. er et par her, jeg føler alltid jeg har bedre råd enn dem, ennå vi har mindre enn dem. kan være fordi de bruker så mye tid å gnelle om det?
Mrs. Bouquet Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Her skal du få høre om en som er motsatt av deg HI. Vi bor også på bygda. Jeg liker å bruke penger, ingen problem, og sparer ikke i det daglige. Kjøper de klærne jeg har lyst på (blir ikke så enormt mye da jeg ikke passer inn i str. S), kjøper det jeg har lyst på til jenta mi både av leker, klær og utstyr, handler mat og drikke på kafe o.l. de gangeng vi er sultne når det er lettere enn å gå hjem. Kjøper blader jeg har lyst på jevnlig, det samme med kosmetikk. Bensin går det også en del penger med til pga. avstandene til butikker, helsestasjon, venner osv. Jeg lurer litt på hva folk sparer til jeg? For min del blir det litt rart at jeg skulle spare penger på en egen sparekonto da jeg ikke ikke har egen inntekt, bortsett fra barnetrygd, kontantstøtte og 10000 kr vi overfører fra mannens konto til "min". Det er i utgangspunktet penger jeg skal ha til matvarer, bensin til bilen min og det vi trenger til meg og jenta. Føler jeg har rikelig, men ikke slik at jeg går helt bananas. Ja, slik er det hos oss, og for vår del er vi nok slike som bruker mer penger jo mer penger vi har. Men vi har alikevel penger stående så vi klarer oss om tidene skulle endre seg. Men om du ikke må, hvorfor velger du å spare? Er det til noe spesielt? Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan andre tenker, de som lever mer i motsetning til oss, d emed god økonomi og som ikke har noe på ønskelisten hele tiden. Hadde vi vært milliardærer hadde vi nok hatt en lkike lang ønskeliste, men den hadde nok bestått av litt andre ting. Jeg syns i grunnen det er rarere med de som parer penger til ingenting hele livet og har en levestandard og unner seg mindre enn folk flest enn de som bruker det de har, men det er vel kanskje fordi jeg er av mye den typen selv.
susemor-3 små Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Og jeg er enig med HI, hehe... Vi lever nøkternt fordi vi ikke har så mye å bruke. Så enkelt er det rett og slett. Vi bor midt i byen, så det er ikke noe problem å bruke penger hvis vi ville det. Men det nytter ikke å bruke mer enn vi har. Jeg prøver å spare litt, og det vil jeg bruke hvis det blir dårligere tider. Er ikke sikkert jeg orker eller kan jobbe 100% når ungene blir større og krever mer oppfølging.
mamman til to gutter Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 Vi tjener bra med penger tilsammen, ikke sykt mye, men ikke lite heller. Hver mnd når lønningene kommer overfører vi penger til sparekonto, rett og slett for å ha "i tilfelle". Greit å vite at hvis vaskemaskinen el ryker like før vi får lønning, så har vi penger til det uten å måtte håndvaske klær til lønningene kommer for så å få en trang mnd etterpå. Hvis vi skal på en dyr ferie, så bruker vi også pengene på sparekontoen, så vi sparer ikke bare for å ha, men for å ha til dyrere ting vi vil eller må kjøpe. Jeg bruker penger på meg selv når jeg vil, enten det er å kjøpe meg en kaffe når jeg er ute eller om jeg trenger en ny bukse. Jeg bruker ikke mye penger på meg selv, men handler det jeg trenger når jeg trenger det (og noen ganger mer og andre ganger mindre fordi jeg etter fødselen hater og handle klær fordi fasong og vekt endrer seg sånn at klærne slutter å passe etter et par mnd:-( ). Hadde jeg hatt mindre penger ville jeg nok fortsatt prøvd å spare, fordi det hadde vært enda viktigere å ha en konto i reserve. Vi kommer etterhvert nå til å få høyere inntekt totalt og vi har da snakket om å i tillegg til å ha penger på reservekontoen, betale ned mer på billånet vi har, så på den måten kommer vi til å spare enda mer penger når vi får mer penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå