Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg er endelig i rute etter pilleslutt (5.mars), og vil bare dele med dere hva jeg har gjort for å komme tilbake i det fertile spor etter årevis på pilla. Je er temmelig dreven innen å få mensen tilbake (dette høres utrolig groteskt ut, men sant). Jeg var tildigere anorektiker fra jeg var 12-19 år. (Ja, jeg er virkelig frisk som en fisk, og er drittlei av folk som påstår at anoreksi nødvendigvis er en kronisk sykdom.) Jeg gikk da til både ernæringsfysiolog, psykiater og allmennlege, og har tatt vare på gode tips. de sa nemlig at anorektikere og ufrivillig barnløse (kanskje litt tidlig å ikle oss den tittelen) får samme tips, for kroppen er i samme prosess. Jeg har med andre ord fått mensen tilbake etter pillle/underernæring/stress/depresjon (u name it) mang en gang med eksperthjelp. Her er rådene som faktisk funker, og de funket til og med på meg da jeg nettopp hadde veid 35 kg og innvendig UL viste at alt sto svært dårlig til, ikke ett egg i sikte og inntørka livmor/eggstokker (heldigvis en god del når siden):

*Fete meieriprodukter. For at du gjør, dropp lettprodukter. Spis gode oster, iskrem og aller best, om du liker det, drikk et par glass kefir hver dag. Denne er den beste melketypen fordi den er usukret men fet og økologisk, noe som gjør at kroppen lettere tar opp de riktige stoffene.

*Øl gjær. Om dere orker (det er et helvete). Drikk to ss ølgjær utblandet i vann/juice hver morgen, helst før frokost, da tas næringsstofefne lettere opp. Dette er b-vitaminer og livsviktige mineraler som går rett i de indre organgene og virker fremmende for kvinners syklus samt østrogenproduksjon.

*Avokado. Spis en avokado hver dag om du liker dette. Er veldig godt på brødskiva, gjerne med litt salt på (smaker bedre og binder seg lettere i magen). Dette er ikke noe man skal være redd for at man legger veldig på seg av. Disse fettsyrene er helt essensielle og vi i vesten får alt for lite av dem. De hjelper til og med på forbrenningen;)

*Modne bananer, ikke de umodne. Topp stemning for eggene i buken;)

*Fet fisk. Supert for enhver kvinne, og i sær kvinner som ønsker å øke sin fertilitet.

*Ikke drikk kaffe før eller i måltidet, vent til etterpå! Kaffe hemmer nemlig opptaket av de viktigste vitamine. Drikker du et par tre kopper kaffe utenom måltider er ikke dette skadelig eller dumt på noen måte:)

*Ikke tren! I følge min ernæringsfysiolog og lege er dette den fellen flest ufrivillig mens-løse kvinner går i. Om du ikke får mensen, at den har uteblitt enten ved pilleslutt/stress eller hva som helst, så dropp treningen til den er i rute igjen, selv om det tar noen måneder. Mensen er supersensitiv, og i en fase hvor den er borte, så ikke kødd med livmora;) Litt stille yoga ol tror jeg imidlertid ikke er dumt.

jess, dette er mine tips som har virket på meg mange ganger, og igjen denne gangen da jeg sluttet på pillen etter 5 års sammenhengende bruk. Jeg er ikke noe ekspert eller fagpersonell, dette er helt individuelt sikkert. men syns noe av det er svært logisk, og det skader da ikke å prøve!

:) Håper det er til hjelp for noen>:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, dette tror jeg kan være til god hjelp for mange. Inkludert meg om TR ikke dukker opp i løpet av neste uke. Venter på henne etter p-pilleslutt. Godt å se mange råd som ikke inkluderer alskens kurer:)

Takk:)

Skrevet

Hjertelig takk Babyhåp!!Supert!!Skal begynne på mandag å prøve ut ting på listen!

Skrevet

Blir helt varm om hjertet av å kunne hjelpe. Har egentlig lyst til å samle alle dere søte damer her inne i et stort hus og skjenke dere chapagne i store glass;) Aner ikke hva jeg skulle gjort uten denne siden, jeg får veldig mye igjen for det selv, og om jeg tilfeldigvis har noe å dele, så er det verdens største glede:)

Skrevet

Åh, det hørtes koselig ut! Det er helt utrolig hvor mye mer åpen man er her enn med venninner og slikt. Synes det er veldig deilig å gå inn her på bim å spørre om ting man lurer på og bekymrer seg for. Å få svar og støtte. Helt ypperlig.

Skrevet

Hei

Takk for fint innlegg. Har vært i samme situasjon som deg, men ble frisk først for 5 år siden, da jeg var ca 23. Er imidlertid fortsatt litt redd for å bli feit. Har BMI på 21 og akkurat passelig liten mage. Hvor mye måtte du opp i vekt for å få tilbake mensen? Har fortsatt ikke fått den 4 mnd etter p-pilleslutt og er ikke gravid. Har lurt mye på om jeg virkelig må kutte trening og bli enda litt rundere for å bli fruktbar. Trener 4 ganger i uka, ganske hard trening. Er det for mye?

Skrevet

Hei Raff!

Jeg er jo ingen lege, og kan kun tale ut ifra egen opplevelse og hva jeg har lest. Min måte å slippe taket på de siste spiseforstyrrede tankene, var å tenke at jeg måtte slippe taket helt. Jeg fikk ikke mensen tilbake for etter jeg hadde sluttet helt å trene og hadde glemt alt som heter kalorier osv. Jeg brukte det å kunne bli mor en gang som største motivator. En mor kan ikke ha et snev av spiseforstyrrelse for å være en ordentlig fullgod mor. Å være spiseforstyrret er en narsissistisk og egentlig veldig egoistisk handling. Når man får barn og må sette seg selv bort, da har man ikke mulighet til å kombinere det å være supertreningsfiksert, eller å gå rundt å telle kalorier. Mitt råd er å gi helt slipp. Prøv et år uten trening. Det er nødvendigvis ikke det rette for deg i fremtiden, men å utfordre seg selv på den måten, gjør at du mister de siste bitene av spiseforstyrrelsen. Du kan jo eventuelt gå til innvendig UL, da kan man lett se hvorvidt kroppen din produserer egg og at livmoren har den næringen den skal ha eller ei:)

Lykke til!

Skrevet

Takk igjen Babyhåp.

Skal gifte meg om 8 uker. Etter det skal jeg ta frem meldingen din hver dag, og bruke den som mentor i prosessen. Trodde jeg var så frisk som det gikk an å bli; tydeligvis ikke. Men hele greia er jo en lang prosess. Lykke til på vei mot baby!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...