Gå til innhold

Helsesøster helt ute på viddene? (Langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm, har tenkt over alt som hs sa når vi var der, og må si jeg stusser litt. Vi snakket om mat til lille gullet, og da sa hun at nå kunne hun få alt det vi spiser. Kunne få frukt: jordbær,appelsiner,epler,banan, og det var ingenting som man ikke skulle gi.

Hun kunne få fisk,kylling,fiskekaker og all middag som vi spiser, og der var det heller ingenting hun skulle ligge unna,

Så snakket hun om pålegg på skiven, og hun ramset opp, makrell i tomat, leverpostei, svolværpostei,smæreoster osv.

Så var det leggingen. Vi synes vi har en helt fin ordning, og spurte ikke om noe, men hun snakket i vei. Vi koser med henne i 5min, så sovner hun og slik er det helt greit for oss. Men neida! Hs sa at vi burde prøve å legge henne ned, gå ut og se hvor lenge vi klarte å holde ut når hun skrek, og ikke gå inn! Og om vi skulle gå inn, så skulle det gå i intervaller, vente såogså mange min, og lengre neste gang. Det var alt hun sa....

For det første, så trodde ikke jeg at de skulle ha sitrusfrukter og jordbær når de er så små? men det er kanskje jeg som har feil?

Kan hun virkelig på svolværpostei på skiven? Synes jeg har lest at de ikke skal ha det.

Også ble jeg litt sjokket over at hun beskriver noe som ligner mistenkelig på ferber, når vi ikke engang har problemer med leggingen, og trives med slik vi har det! ikke nevnte hun at barnet må være friskt, eller noe annet....

Synes bare det var så masse jeg stusset på når jeg hadde vært der. Stoler ikke helt på henne, og det er litt ekkelt, for hvem skal man da høre på liksom?Var masse merkelig, men kommer ikke på alt sånn når det skal ramses opp heller... Har ikke sansen for hvordan hun gjorde det m.h.t vaksinene heller, men det er en annen historie.

(vi ga henne forresten Fiskekake den dagen vi hadde vært der, og det ble problemer med leggingen hele den dagen og kvelden. Vet ikke om hun hadde vondt i magen, men det kunne virke slik! Også kom jeg på at det er vel masse salt i fiskekakene som selges på butikken... Huff, skulle ikke hørt på henne!!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal være litt forsiktig med jordbær og sitrus til barn under 1 år da det KAN fremkalle allergi

Skrevet

Babyen min har fått begge deler. Har gått fint det.

Skrevet

Jeg skrev " KAN". Hvis en er veldig utsatt for allergi ville jeg hvert forsiktig

Skrevet

Hvis det er fare for allergi bør man jo være forsiktig m sitrusfrukter og jordbær. Ellers ha nok hs rett mht mat. Ang ferber; er du fornøyd med leggerutinene? og vil du være fornøyd med å måtte kose barnet i søvn i fremtiden også? Trenger ikke bruke ferber, finnes andre metoder,selv om din hs synes denne er best?

Skrevet

Lytt til hjertet og instinktet ditt du! Det er greit å ta all info med en klype salt, også helsepersonell. Min HS er i mot alle "sovekurer" som innbefatter gråting, så det er faglig uenighet om det også.

Babyen din tar jo ikke skade av at du er forsiktig med salt, så da gjør du jo bare som du føler for :)

Skrevet

HI her

Masse allergi i famlien! Pollen,mat,melk,nøtter,sitrusfrukter osv, og dette er hs klar over! Men svolværpostei da? Er det ikke noe med at de ikke skal ha det?

Nei, når det kun er snakk om at vi koser med henne i 5min på det samme tidspunktet hver dag og hun sovner, så ser vi ingen problem med det:) Så jeg skjønner ikke hvorfor hun plutselig sier vi skal se hvor lenge vi klarer å høre henne skrike. Skal si det stakk i mammahjertet da. Hadde alrdi klart det altså!

Skrevet

Oj...Eg ville begynt å lure ja...

Vi har fått vite at man ikkje skal gi jordbær og sitrusfrukter før de er året pga allergi, og ikke fisk før de er 10 mnd. Salt skal man heller ikke gi før de er 1 år, og deretter vere veldig forsiktig.

Selvfølgelig kan det variere litt hva ulike HS og andre anbefaler, og eg tror ikke det er farlig om barna får fiskekaker før de er 10 mnd, f eks eller får smake et jordbær. Men det var rart at hun ikke nevnte det iallefall, at jordbær og sitrusfrukter KAN framkalle allergier osv....slik at dere kunne bestemme selv hva dere ville gjøre...

Det eg reagerer mest på er leggingen egentlig. Kjempedumt av henne og foreslå noe slikt når dere har funnet en løsning som fungerer for dere! Synes absolutt ikke dere skal høre på henne i dette tilfelle, men fortsette slik dere har gjort så lenge det fungerer greit for dere og babyen. Merkelig at hun i det hele tatt tok det opp visst du ikke spurte spesielt om det...

Husk at HS bare er en veileder, og at det er dere som foreldre som bestemmer fordi dere vet best!

Skrevet

Takk for fint og utfyllende svar Yo&LaPirilimbilimbilona:)

Nei, var det jeg trodde. Kommer ikke til å gi henne noe før hun er året!

Vil ikke risikere at hun også får masse allergi plager.

Og, det med leggingen var helt på jordet. Hun spurte hvordan det gikk og hva vi gjorde, og det var visst ikke bra nok:( Så her skulle det skrikes. Kommer selvfølgelig ikke til å høre på det rådet, for jeg har aldri hatt problemer med hvordan vi har det nå!

Skrevet

Vet ikke. Men synes jeg har lest her inne at de ikke skal ha det så tidlig?

Skrevet

Det var vel snakk om at svolværpostei kunne inneholde tungmetaller? Jeg husker ikke helt. Tror jeg ville styrt unna pga saltet, men jeg er litt hysterisk på salt.

Og med masse allergi i familien ville jeg vært forsiktig med høyallegen mat.

Skjønner godt at det stakk i hjertet ditt, det er da vel ikke noen målsetning å ha, å se hvor legge man holder ut gråt?

Skrevet

Synes også det hørtes litt meningsløst ut å teste sin egen grenser for hvor mye babygråt man tåler. Trenger ikke gjøre alt som hs sier. Hun er der bare for å veilede. Heldigvis........

Skrevet

Altså,hadde ikke HI hengt her inne på så hadde hun helt sikkert synes dette var helt greit!

Ei venninne av meg har vært smart nok å latt være å være her inne, og heller hørt på hs. Hun gjør mye av de samme tingene som HI nevnte.

Jeg er av den tro at det må være mye bedre å høre på hs som er utdannet innen barn og barnepleie,enn masse kaklende høner her inne. For tro meg,VEEEELDIG masse av det som folk klarer å få lirt av seg her inne er galt!

Så da har du valget HI; er du feilinformert her inne eller velinformert?

Når dere snakker om tungmetaller i fisk og svolværpostei osv... Har dere lest om hva som er i puppemelka deres? Masse miljøgifter (inkl tungmetaller, ddt, kvikksølv osv) som har lagret seg i kroppen deres siden dere selv kom..

Det er faktisk lov å tenke selv.. Fortsatt. Husk at dib er et sted hvor du må ta alt du leser med en klype salt! Absolutt alt. Lykke til

Skrevet

Hehe, hadde min HS foreslått de tingene HI legger frem hadde jeg vurdert å bytte HS. Ja, det er lov å tenke selv, det innebærer å ta både DIB og HS med en klype salt. Det er lov å velge å være forsiktig med hva man putter i ungen sin. Det er lov å ikke ville avvise barnets behov ved leggetid. Det er lov å avfeie fagfolk akkurat som det er lov å avfeie svigermor, meg, deg, venninner og mammaen din.

Det er masse dritt i morsmelk, ja. Heldigvis mindre nå enn det var for ti år siden. Og hvis jeg sparer min datter for ting som inneholder mer enn normalt av tungmetaller nå så kanskje jeg gjør mitt kommende barnebarn en tjeneste? Hvem vet?

Skrevet

Ja jeg har lest masse her inne.

Derfor jeg skriver dette innlegget. For å høre hva andre sier, og¨så følge hjertet mitt når det kommer til stykket. Er ikke alle hs som er helt god! Jeg vet egentlig at min hs ikke er det (for mamma gikk til samme hs...)

Ikke så lett å få byttet her heller, ellers hadde jeg jo gjort det...

Tar litt info herfra, litt fra hs også må det jo bli bra tilslutt:)

Skrevet

Jeg hører ikke på hverken helsesøster, bøker eller andre, alle sier jo forskjellig uansett. Dessuten HS er ikke Gud, de kan ofte ta helt feil ;-). Så jeg lytter til min baby og mitt mamma hjerte.

Skrevet

Og hva sier babyen og mammahjertet om Svolværpostei?

Skrevet

AKKURAT!!!

Takk mamma til to flotte gutter:)

HI

Skrevet

"Og hva sier babyen og mammahjertet om ?"

hehe, nei si det. Vi spiser ikke det på skiven selv så da gir jeg ikke lillemor det heller. Men det egentlig ikke slike ting jeg mente da (om mat). Tenkte mer på dette med skrikekuren jeg ;-).

Skrevet

Du sier jo ikke hvor gammelt barnet ditt er, HI.

Når de er i en viss alder kan de i utgangspunktet spise det vi spiser, såfremt vårt kosthold er sunt. Med enkelte unntak. Matvarer med mye salt, for eksempel. Hadde vært fint om helsesøster kunne svinge innom unntakene også.

(Svolværpostein vet jeg ikke noe om, bare at gravide ikke bør spise det pga miljøgifter. Men det er også riktig som noen sier over her, at mm også er stappfull av miljøgifter).

Når det gjelder det med søvnen, tror jeg hun kom med litt sånn standardinfo, basert på ferber. Hun var vel bare litt klønete som ikke spurte om søvnforholdene først.

Skrevet

Hun er 7mnd.

Linken lengre opp "beviser" at faktisk kvinner OG barn IKKE skal spise det. Ja, var nok bare for å informere, men jeg skjønner ikke hvorfor hun foreslår å la oss se hvor lenge vi klarer åhøre henne skrike, når vi har det helt fint slik vi har det! Eller er det slik hos alle hs kanskje?

At man eb gang blir anbefalt å bare la barnet skrike, bare for å teste sine egne grenser?

HI

Skrevet

Jeg synes hun var utidig mht søvnen. Det kan du jo si til henne neste gang, så kanskje hun lærer noe. Og du kan også gi tilbakemelding på at det faktisk er visse ting babyer ikke bør spise, så andre foreldre som går til henne f.eks ikke gir Svolværpostei. Hun bør kunne unntakene.

Melkeprodukter, mye salt, osv.

Skrevet

Fölg din egen magefölelse du HI! Synes 7 mnd er litt tidlig i forhold til å spise familiens mat fullt ut, men en del kan hun jo spise! Ang. legging synes jeg at dere kan gjöre som dere gjör, det fungerer jo så bra. Lykke til! Du kjenner barnet ditt best og du gjör det som passer dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...