Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 ca i uke 34? venninna blir satt igang nå for vannet gikk. Er det noen fare for at det ikke skal gå bra? blir det kuvøse å sånn da? må de være på sykehus fram til termin.. hmm.. ja lurer fæælt nå jeg
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #2 Skrevet 26. april 2008 Vannet mitt gikk i uke 36, ble satt i gang. Vi lå på sykehus i 1 uke med det var pga mye gulsot. Jenta mi måtte ligge 2,5 døgn i lys. Det går nok helt fint med venninna di. Barnet er jo ferdig men får ikke de siste ukene til å fete seg opp. Babyen er bare mye mindre enn de som går til termin. Du får gå ut å kjøpe prematur klær til babyen hennes ;o)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 Okei, ble småbekymra en stund der jeg. men det var bra da. Trodde de gjorde alt for å stoppe fødseln før uke 35. Men kanskje ikke hvis vannet går. ja, da må jeg ut å handle prematurt jeg da
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 jenta min ble født 1 mnd for tidlig, men var 3220 g og 48 cm lang så helt perfekt. Eneste som var var at hun hadde masse hvitt fett på kroppen da hun kom ut, men det vasket de bort:) Så fikk hun gulsott, men etter litt lysbehandlig var hun fin:) Trengte ikke liggei kurvøse og glei inn i str 50:)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Hei, vannet mitt gikk også i uke 36, lå ca 5 døgn da jenta hadde litt gulsot. Hun lå 2 døgn i lys, så kunne vi dra hjem. Lå på barsel på ullevål og var meget fornøyd med hjelpen der Tror nok alt går bra der.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 okei, jeg lå selv 5 dager på sykehus og hadde et barn med gulsott, og det var på overtid. hehe, så da er det vell ikke annen forskjell enn at venninna mi er i uke 34 og føder og jeg i 41. Da er det bare å glede seg på melding når babyen er kommet
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Jeg fikk datteren min i uke 33 og det gikk heeeelt fint! Hun måtte ligge i kuvøsen i ett døgn for å sjekke at alt var som det skulle og om hun trengte mer av noe (sjekking av blod, lunge og hjerte bl.a) Alt var helt fint, ingen brist i hjernen heller (noe som legen sa ofte kan forekomme med premature barn). Hun var for liten til å die og måtte ha mat intravenøst, og siden hun var prematur skulle hun aller helst ha morsmelk og derfor pumpet jeg meg heeeeele tiden og hadde masse melk. Jeg la henne inntil brystet selv om hun fikk intravenøst for å stimulere henne til å ta brystet, og det virket. Hun tok brystet mye tidligere enn hun skulle og legene var fornøyd med min innsats som stimulerende mor som de kalte meg. Jeg måtte også kranglet meg til å være hos datteren min de ukene hun måtte være der utover min barseltid (de hadde nemlig tenkt å sende meg hjem, men det nektet jeg). Datteren min måtte også inn og ut av lyskassen siden bilrubinen hennes var ustabil (gulsott) som er vanlig for premature barn. Dette går som regel over etter kort tid og er ikke noe å bekymre seg for. Datteren min er nå 3 år, og er langt fremme både motorisk og faglig (hun kan lese og skrive korte ord) - hun var litt vinglete i gangen fra hun begynte å gå (14 dager før 1 årsdagen) og frem til hun var 2, men dette gikk over fordi vi var/er mye ut i naturen og driver med klatring og balansering osv... Det er selvfølgelig individuelt hvordan ting går og hvor barna er om de er premature eller ikke.... men jeg tror at de fleste premature som er født etter uke 30 slipper unna uten noen særlig mèn? For meg som mor har det (og er fortsatt) viktig å se mine barns svakheter og å prøve å stimulere disse så de blir styrket og sånn at barnet kan få en jevn balanse i sin mestring og mestringsområder. Dette gjør JEG fordi jeg har lært at alt henger sammen og at hvis barnet kan noe dårlig KAN det fort gi negative ringvirkninger. Jeg var veldig redd, men det gikk utrolig bra med datteren min ;-))
M, Vestfold Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Jenta mi ble født over 4 uker fortidlig. Vannet mitt gikk gradvis i en uke uten at jeg fortod det helt. Trodde jeg tisset på meg! Ble lagt inn og fikk antibiotika intrav. Skulle igangsettes dagen etter. Men den natten gikk resten av vannet av seg selv. Og fødselen startet.. Alt har gått vedlig fint. Hun var 2500 gram og 46 cm lang. Var bare 2 dager på sykehuset. Har hatt mye magevondt og hadde litt gulsot men er ellers frisk og fin!
giggsi Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 Jenta mi er født i uke 27.630 gr og 29 cm.Hun er nå 6 mnd og frisk og rask.Vi var på sykehuset i 11 uker.
~\/ero~ Skrevet 26. april 2008 #10 Skrevet 26. april 2008 Jeg fødte i uke 33.. Har ikke hatt noe problemer i ettertid. Lillegutt lå bare i kuvøse i 2t. Det første de sa da han kom ut var at han var utrolig sterk. Han hadde også gulsott som er ganske vanlig. Så han lå i lyskasse i noen dager. Men han har ikke hatt noe fysiske problemer. Nå er han 8mnd, og er omtrent like stor som jevnaldrene. Han ligger heller ikke etter i utvikling. Vi var ut ifra sykehuset etter 6dager. Så var ganske heldige:) Har hørt om flere som er født i samme uke, som har fått en mye tøffere start på livet. Så dette er nok forskjellig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå