Gå til innhold

Noen her som har barn med CI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal fylle ut søknad om hjelpestønad, men aner ikke hva jeg skal skrive... :/ Er det noen som kan hjelpe? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva det er, men kan anbefale om dere går til kontroller på sykehus og har kontakt med sosionom der, så vil han/ hun kunne hjelpe deg med søknaden. Du bør ha med legeerklæring, legg ved dokumentasjon på alt du kan, og send i samme slengen en søknad omm grunnstønad om du ikke har. Det er misvisende reglement hos NAV på deres egne sider; det står du har krav på grunnstønad om du trenger transport. Det er imidlertid ikke riktig; det gjelder fritidstransport for litt større barn, og det nevnes ikke på sidene.

Få med tiden dere bruker. Tid dere ikke hadde brukt om barnet var friskt, evnt søl på klær og sengetøy osv. Send meg en pm så kan jeg sende deg mer- vi har vært gjennom denne mølla rimelig nylig, og anket helt til NAV Drift og Utvilking, tidl Rikstrygdeverket. Kan gi deg noen hint videre.

Spørs også hvor i landet du bor- tro det eller ei:(

Skrevet

Hørselshemmede barn skal i utgangspunktet ha minst sats 2 som er kr: 2100,- pr mnd før fylte 13 år. Min datter har ikke ci , men er sterkt hørselshemmet med høreapparat på begge ører og har tegnspråk som 1.språk. Du kan få god hjelp og veiledning på sykehuset du hører til eller et av kompetanse sentrene feks skådalen eller møller.............

( sats 2 tilsvarer omtrent 22 timer i uka i ekstra tid du bruker på barnet )

Det er viktig og få med at hørselshemmede barn ofte har en utrygghetsfølelse som hørende barn ikke har. Grunnstønad er noe vanskeligere og få innvilget men få med utgifter til drift av tekniske hjelpemiddler som feks : tekst/bilde telefon , teleslynge, vekkeklokke , pc , utviklings materiale/ leker osv.......

Husk at det kan være vanskelig og sette antall timer du bruker ekstra , for man tenker jo ikke nødvendigvis over den tiden man bruker , man bare gjør det.

Husk også tid som går til feks hjelp til tolkning til familie , venner og feks tv-programmer og ikke minst tid du bruker på møter med feks ppt , skole / barnehage og tid på ev. tegnspråk kurs.

Lykke til :-)

Skrevet

du kunne kanskje ringt audiologen dere har tilknytting til på Rikshospitalet og spurt om hun kan hjelpe dere med papirer og bekreftelser? har barnet ditt fått CI eller skal h*n opereres snart?

• 4 måneder senere...
Skrevet

her var mange tips. nå har vi minste satsen på grunnstønad og sats 2 på hjelpestønad, men har aldri tenkt over alle timene vi bruker på møter, telefonsamtaler men alle mulige instanser, reising til logoped...ja, u name it..

så tusen takk, for tipsene! greit å ha de notert ned.

jeg er mamma til en gutt som har ci på ene øret og høreapparat på det andre. han fyller snart 6 år, og har begynt på skole nylig. frem til nå går ting veldig bra, håper det fortsetter slik. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...