Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symtomer hadde de?? når de var spedbarn??

Grunnen til at jeg spør er fordi min lille tulle sover lite og bare ligger å vrir seg hele tiden mens hun sover.. er plaget med noe hele tiden! Idet melka passerer magen når hun spiser så romler det noe grusomt og hun sliter med å spise.. Plaget med mye romlinger i magen og oppblåsthet. Men min mor sier at melke allergi er når de skriker HELE tiden og får diare!?? Jeg gir henne mme og har prøvd alle sammen!

Hard avføring er hun og plaget med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta henne til legen. Den erstatningen du gir henne er mest sansynlig basert på kumelk. Så hvis du skal se om hun reagerer på melk, må du gi henne en annen erstatning.

Noe som heter nutramigen er for melkallergikere. Men da må hun diagnoseres først. Den kommer på blå resept. Men du kan jo kjøpe den uten også, men da koster den 250 kr. Men det er kanskje vedt det sånn bare for å se om hun blir bedre av det.

Men jeg mener at du får ta det opp med HS eller en lege.

Lykke til :-)

ps

Moren din tar feil, ikke alle med melke allergi skriker hele tiden da!

Skrevet

Akkurat ja!! jeg og mente morgen min tok feil skjønner du!!

Syns du jeg skal kjøpe nutramigen i dag og forsøke i noen dager og så kontakte legen?? for de sier nok at jeg burde prøve den nutramigen de og kanskje...!?

syns legen hjelper såå lite med ting i dag.Han på legevakten sa at" så lenge ungen har fin vektoppgang og allmenntilstand så er det ikke mye å gjøre...eh!

Skrevet

Enig med Maja Mor, ta henne til legen. Finn ut hva ved melken hun reagerer på. Vår gutt reagerer på laktosen i melken, og tåler derfor ikke morsmelk heller, uavhengig av mitt kosthold. (Laktose finnes i ganske store mengder i selve morsmelken).

Du gir MME - vi har veldig god erfaring med nevnte Nutramigen. Fikk innvilget blå resept etter at vi kunne vise til at laktoseintoleransen ikke var midlertidig (laktoseintoleranse kan komme for en periode sammen med f eks en tarminfeksjon eller en virusinfeksjon). Laktoseintoleransen gikk ikke over for hans vedkommende, så etter ca en måned og grundig oppfølging fra sykehuset, sendte sykehuslegen søknad til NAV, som innvilget blå resept.

Testen de tok for å konstantere diagnosen, var en avføringsprøve. De målte hvor mye laktose som var igjen da den kom ut. Hvis det er for mye laktose i avføringen, indikerer dette at barnet mangler et enzym i tarmene som tar opp laktosen (melkesukkeret). Hvis laktosen ikke blir tatt opp, får ikke barnet nok næring fra melken, og symptomene som du spør etter kan være mye gulping, luft i magen, magevondt, diaré, skriking (vår skrek omtrent halve døgnet), manglende vektoppgang. Men man kan også oppleve andre symptomer, eller bare noen av de nevnte. MEN...Nå er det ikke sikkert at det er laktosen ditt barn reagerer på, det kan også være generell melkeintoleranse. Les litt om forskjellen her:

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=12&tekstid=84

Håper dere får rask og riktig hjelp!

Skrevet

Men nå er ikke barnelegen på helsestasjonen før neste uke!

Burde jeg kjøpe nutramigen i dag og teste det ut for å se om det hjelper?? eller burde jeg bare gi den mme`en hun får nå frem til vi har fått legetime??

Skrevet

Jeg ville prøvd det hvis jeg var deg, men det er opp til deg. Det er jo ikke farlig, Nutramigen gir like mange vitaminer og mineraler som andre MME, det er en veldig god MME. Ta vare på kvitteringen, for dersom du får påvist melke- eller laktoseintoleranse, vil du få refundert utleggene dine fra NAV. Og Nutramigen er som nevnt veldig dyr.

Vær obs på at Nutramigen smaker og lukter veldig annerledes enn NAN, så det kan hende at barnet ditt ikke liker det umiddelbart. Hos oss gikk det kjempefint, men jeg har hørt om andre som trenger litt tilvenningstid. Pass også på at du får riktig type, den finnes i forskjellige typer, avhengig av barnets alder.

Gi oss gjerne en lyd om hvordan det går!

Lykke til!

Skrevet

Merket det med at han ofte hadde utslett i ansiktet og at han til tider hadde vondt i magen. Han la på seg MYE og skrek nesten aldri. Ikke hadde han diare heller, så det er nok ikke tilfelle.

Skrevet

Ja da skal jeg gjøre det!!Skal jeg tilsette noe malt oppi den? for å få litt god smak eller skal jeg bare gi den helt rein uten malt??

Før gav jeg 1 ts malt i hver flaske.. Nå har jeg begynt med en ss malt i hver flaske.. bare for å se om hun får mykere avføring! Tror du det har noen hensikt å øke malten såå mye?

Lurte litt på å prøve med så mye malt i noen dager,bare for å se om avføringen kommer bedre ut da!? men på en annen side så er det jo ikke bare avføringen som er probl.. hun sover jo så urolig...

Jeg gir hipp forresten:)

Skrevet

Vi ga ikke malt, det tok to dager før han hadde avføring etter at vi begynte med Nutramigen. Ganske hard avføring i starten, etterhvert gikk det seg til (uten at vi brukte malt). Han så ikke ut til å være plaget av hard mage, det var derfor vi ikke ga malt. Men behovet for malt er jo individuelt, så om du føler det er nødvendig å ha det oppi til ditt barn, så gjør du det.

Håper det ordner seg for dere. :-)

Skrevet

Ok!! kjøper en boks å prøver:)

vet ikke om det har noe hensikt i å øke malten i flaskene før jeg begynner på nutramigen..

Skrevet

Hei.

Jenta mi på snart 8 uker har vært plaget med utslett i ansiktet og legen på helsestasjonen mente dette kunne melkeprotein allergi. Hun har ellers vært blid og fornøyd og sovet godt. Er i dag på 4 dagen med Nutramigen og det har gått kjempebra. Vi ga henne malt i Collett'en, så vi fortsatte med det nå i Nutramigen'en, mest for smakens skyld slik at overgangen skulle bli enklere. De første dagene brakk hun seg endel etter måltidene (men kastet ikke opp..) og hadde endel vondt i magen. Nå har hun litt diare, men humøret og formen er veldig bra. Merker allerede at utslettet har blitt bedre faktisk.

Lykke til, verdt ett forsøk?

Skrevet

Jeg håper at avføringen hennes kan bli bedre.. den er jo sååå hard at det er helt grusomt.. og hun skriker og presser stakkars!!

er plaget med vondt i magen og vet ikke om jeg orker at hun skal få enda mer vondt.. hvis det skjer med nutramigenen..?!

Skrevet

Hei igjen.

Spar på kvitteringen. Hvis babyen blir diagnosert senere, får du pengene igjen.

Babyen min får løs mage hvis han får for mye aprikos, men ikke gi veldig mye første gang da ;-) Prøv deg frem.

Vi vet ikke hvordan hun blir i magen ved nutramigen, men løp og kjøp og fortell hvordan det har gått med dere!

Lykke til :-)

Skrevet

Hei

Jeg begynte med en spiseskje malt i hver flaske i går..Hun har KUN fått 2 flasker med det nå.. så lurte jo litt på om jeg burde vente litt og se om det var mer malt som skulle til...?!?

Skrevet

Ikke bra med for mye malt heller. Ville ikke brukt mer enn 1 ss pr flaske(syntes kanskje det virker litt mye med en hel ss også).

Prøv deg på nutramigen du.

Gir du henne mye banan eller andre ting som kan føre til hard mage?

Skrevet

jeg vet det.. syns en spiseskje høres mye ut selv!men men.. får prøve.. noen sier at de måtte ha så mye for å hjelpe....

gir henne ingenting.. hun er 2 mnd og 3 uker snart:)

Skrevet

Ok ;-)

Få høre med deg hvordan nutramigen virker da!

Skrevet

Hun var sulten.. prøvde gi henne det.. drakk fint 20 ml og så nekta hun å spise mer! prøvde med malt men nektet.. så vet ikke om det var det at hun ikke var sulten likevel eller det at hun nekter den...

Håper hun vil spise snart... 5 timer siden sist hun spiste.. så burde være sulten..

Den smakte grusomt!!!

Skrevet

I know. Tenkte jeg skulle smake bittelitt for å være solidarisk en gang, brakk meg...smaker fælt... Men lillegutt elsker det.

Håper hun drikker en stor flaske til kvelds, fortsatt lykke til! :-)

Skrevet

Å nei!

Har hørt flere som ikke liker smaken. Men huff da. Æsj, det skal ikke være lett nei. Men det er klart hun må jo få mat, så du får gi henne noe annet hvis hun fremdeles nekter. Men det er nok en smak de må "venne" seg til da...

Huff, lykke til!

Skrevet

Nå nekta hun å spise i det hele tatt!!! hmmm... skjønner ingenting.. Ville ikke ha hipp heller nå! smaken sitter vel igjen.. håper hun spiser den senere ikveld.. Hvis ikke får det bare være...

grusomt slitsomt.. har ikke råd til å sløse bort den der melka.. er jo sååå dyr og utrolig lite oppi!!

kjente tårene spruta isted! jeg er bare så sliten og lei meg for tiden.. jeg tenker bare på problemene hennes og får ikke fred med meg selv:(

Skrevet

Dere vil ikke tro det!!! Nå isted fikk hun sin første skikkelige bæsjebleie på 1 1/2 mnd omtrent... Nå er vi kjempe glade alle sammen!!Jeg vet ikke hva som virket..

Gav henne 20 ml nutramigen,hun spyttet ut igjen... så er nok ikke den!Økte dosen malt med en spiseskje i hver flaske i går,gav 2-3 små teskjeer sviskesaft i dag og litt minifom til ett måltid... Og jaggu kom det ut:)Så vi fortsetter med hipp:)

Hun bæsja ut hele bleia og utover bena mine..hehe... men det gjør ingenting for hun BÆSJA:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...