Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har "småtroll" med Cøliaki? Vi har vår datter under utredning, men mistanke for det. Men alt tar så lang tid før man får svar. Kort fortalt, har hun hatt diare og magesmerter siden hun var14 dager gammel, og har aldri hatt annet enn diare. Helt til for 2 dager siden, etter at vi begynte å gi henne glutenfritt. Er det noen som har erfaring med Cøliaki, som gjerne vil dele litt info med meg, og kanskje litt matoppskrifter- da det er forferdelig dyrt å kjøpe ferdiglaget glutenfritt i butikken?

Håper noen kan svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere maa ikke gi henne glutenfritt ofr naar proevene skal tas vil de da ikke vise hvis hun ikke taaler det.

Er dere i kontakt med sykehuset ?

Hvis dere er det maa dere faa fortgang i proevene, hvis ikke maa dere faa en time til fastlege og henvisning.

Man skal ha spist gluten i flere uker/mnd foer man kan ta en coeliakitest saa dere boer verkelig ikke fjerne det fra kosten hennes.

Hvis dere faar paavisst coeliaki saa er det flere inn paa forumet for eksem?allergi og kronisk syk som har barn med coeliaki hvor du kan faa raad. det finnes ogsaa en engen coeliakiforening.

Skrevet

Må signere Onemorepls,The queen of Kalifa over her. IKKE gi glutenfri diett uten å ha fått utført den obligatoriske blodprøven OG gastroskopi. Dette er veldig viktig ellers kan prøvene slå ut feil i ettertid.

En slik diett er en stor omveltning og må gjøres under oppsyn av legen.

Har selv en gutt på 2 som fikk diagnosen for et år siden og vet hvor hardt det er å se på dem når de er syke, derfor må du bare mase på om å få gjennomført de rette prøvene.

Og får du diagnosen etter gsatroskopien får du grunnstønad pga fordyret kosthold, dette kommer godt med. Nå er den ¨på rundt 800,- husker ikke helt, men fra 4 år dobles den ca. Men dette er kun ved diagnose stilt gjennom gastroskopi.

Du sier hun har regart siden hun var 14 dager gammel. Ammet du eller ga du erstatning? Hva med malt?

Jeg har aldri hørt at de regarer på gluten gjennom melken, men ser ikke på det som umulig heller. Men malt er derimot laget av bygg som jo er glutenholdig.

Skrevet

Blodprøven er allerede tatt, før vi begynte med glutenfritt. Vi har bare ikke fått svar på dem enda, skal på sykehuset i morgen. Jeg ammet da hun var 14 dager gammel, men hun fikk tynn velling fra flaske med malt,da hun ikke fikk nok mat hos meg( trodde jeg, siden hun skrek så mye) Jeg bare krysser fingrene=) Har fått gode råd på matbutikken, da sjefen selv har cøliaki;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vjusnes, har ikke hatt pc på noen dager og så ikke dette før nå.

Selv om blodprøven er tatt må du IKKE gi glutenfri diett før det også er gjordt gastoskopi. Det er den som er avgjørende og gir endelig diagnose. Blodprøven slår ofte ut negativt selv om en har sykdommen.

Så slutt med glutenfritt helt til utredninga er ferdig, ellers kan det bli galt resultat. Selv om blodprøen skulle vise positiv må de alikevel også ta gastroskopi. Har hun da spist glutenfritt i lengre tid vil tynntarmen da ha helet seg og hun vil ikke få diagnosen.

Hun mister da og også muligheten til grunnstønad som jo utgjør ganske mye tilslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...