Gurine Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Hvis jeg ønsker fostervannsprøve eller at de skal ta sånn duplotest (vet ikke helt hva det går ut på, men har akkurat lest om det) er det da noen frist for når jeg må oppsøke lege for å få henvisning? Jeg har legetime den 9 mai, og da er jeg i uke 7, og lurer på om jeg burde hatt time før hvis jeg ønsker å få tatt test?
Guttemamma75 Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Slik jeg har skjønt det er det kun kvinner som er over 38 år som får tilbud om duotest.. Du vil derfor ikke få dette.. Det eneste du kan gjøre er å få tatt privat ul i uke 12-13 og be de se på nakkefold og de vil da henvise deg videre om de synes det ser ut som at det kan være noe galt..
Gurine Skrevet 25. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2008 Duotest var det det het ja, syntes duplotest hørtes litt merkelig. Test av klosser hehe Jeg er 32, blir nok 33 før spiren fødes. Greit at det bare er kvinner som er over 38 som får tilbudet, men hvis man spør om å få testen selv da? Eller fostervannsprøve, får man ikke det om man ønsker det heller? Kanske jeg kan spørre legen min om tidligere ul, men da holder det at jeg har time hos henne i uke 7 kanskje.
Guttemamma75 Skrevet 25. april 2008 #4 Skrevet 25. april 2008 Nei, jeg tror at man uansett ikke får denne undersøkelsen - selv om man spør legen selv... Dette fordi å ta fostervannsprøve er en risiko for fosteret som man ikke vil ta i og med at risikoen for å finne noe (f.eks downs) er så liten... Snakk med legen din om dette så kan hun forklare dette bedre for deg.. Og det holder nok å ha time i uke 7, men ikke sikkert hun vil henvise deg til noen ul da det å se etter downs ikke er et kriterium for å få tidlig ul... Vil tro at du må ordne deg ul privat og betale for denne selv... Men, snakk med legen du, så får du nok svar.....
Gurine Skrevet 25. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2008 oki. Takk for svar likevel Hadde håpt på en tidlig test for å utelukke evt noe galt. Sliter med en helse som ikke er helt på topp selv, så jeg vet ikke om jeg ville hatt nok overskudd til å ta meg av et barn som kanskje kan kreve ekstra mye. Uff, det der hørtes kanskje litt feil ut men.
nr3hososs-og kanskje en til... Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 hei du Hvis du snakker med din lege og forklare din situasjon kan de søke om å få dobbeltest eller duotest, flere navn ute å går. Jeg er 30 år, men har flere grunner for et slikt ønske, og blir søkt til nærmeste sykehus som har denne kompetansen. Har fått beskjed om at det er veldig vanskelig å få plass. Må ha veldig gode grunner. Men de regnet med at mine grunner var gode nok. Det som er litt vanskelig er jo at de kan se downs og enkelte nevralrørdefekter, men du vet aldri om du får et frisk levende barn. Mye kan skje underveis og under fødselen. Heldigvis er det veldig sjelden, og ikke til å regne med. Men hvis en slik test kan berolige deg slik at svangerskapet kan bli betydelig lettere, er det jo kanskje en grunn... Vet ikke om det er kapasitet eller etiske grunner for at de er nøye på hvem som får slik test...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå