Gå til innhold

Sint ved puppen

Anbefalte innlegg

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Min lille sønn (snart 4 mnd) styrer så fælt når han spiser. Han tar puppen fint, spiser bittelitt og så begynner han å illskrike, sint som ei fele. Det eneste som roer ham da er smokken, den må han ha en liten stund i munnen før vi prøver igjen. Han roer seg umiddelbart når han får den, så jeg tror ikke han har vondt noe sted.

Noen ganger hjelper det å sprute litt melk inn i munnen hans, da husker han at han er sulten og spiser litt før det er på'n igjen. På nettene, eller når han er skikkelig trøtt, er det faktisk enklest.

Egentlig tror jeg at det beste hadde vært å bare la ham ha smokken til han blir så sulten at han bare må spise. Men han har vært mye syk, så jeg er litt opptatt av å få i ham mat så ofte og mye som mulig for å få vekta på rett kjøl igjen. Han er ikke så stor fra før heller (59 cm og 5300g) så jeg synes ikke han har så mye å gå på.

Noen som har noen tips for å få litt ro rundt maten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder dette hele dagen, eller kun på kvelden?

Gjelder det på begge sidene, eller kun en? Noen får en "favorittpupp".

Grunnen til at jeg spør om det gjelder hele dagen, er fordi jeg har selv en sinnatagg av og til på kveldene. Men da er det mest fordi han vil ha mer ut, enn det som kommer. (drikker meg tom av og til på kveldene før han skal legge seg). Da hjelper det hvertfall for meg å bytte side, evt bysse litt og roe ned, for så å prøve på nytt. Av og til er det også kun fordi han er overtrøtt. Men vil ikke tro disse grunnene vil gjelde deg, om du har problemet hele dagen. Har du sjekket om du har trøske? (sopp)

Prøv å synge/nynne til ham mens du skal gi, kanskje han roer seg ned da?

Uansett - lykke til! Håper han vokser og legger på seg snart, han var ikke den største tappen, nei.

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Takk for svar:)

Han hadde favorittpupptendenser til å begynne med, men nå virker det ikke som om det er noen forskjell. Noen ganger kommer melka kanskje for fort, da kan jeg jo forstå at han blir irritert.

Men trøske har jeg ikke sjekka, hva ser jeg etter?

Skrevet

Jeg sliter med det samme, min er 3 1/2 mnd. Men hun får litt mme itillegg. Virker som hun synes det er enklere å få i seg maten av flaska..

Når hun begynner som verst, er det bare flaska som gjelder.. Jeg også prøver å sprute litt mm i munnen hennes. Da suger hun et par ganger, for så å spytte ut puppen og hylgrine. Hun blir stiv som en stokk og skriker helt hysterisk. Roer seg ikke før hun får flaska. Om morgenen og kvelden går det greit med pupp.

Slitsomt er det for jeg vet aldri når hun nekter å ta pupp, og da må jeg forte meg å fixe en flaske, for så å pumpe meg..

Har vært sånn i nesten 2 uker..

Skrevet

Jeg opplevde akkurat det samme med min jente. Hun kavet og maste ved puppen, ble fortvilet og sint. Men roet seg med en gang jeg snudde henne over på ryggen og hun fikk flaske eller smokk.

Jeg trodde dette var fordi jeg produserte for lite melk, at hun ble sint fordi hun ikke fikk ut det hun trengte når hun var sulten. Det viste seg derimot at hun hadde KISS, det vil si en låsning i nakken som gjør at ammestillingen er ubehagelig og vond for barnet (i tillegg til en en del andre symptomer). Jeg vil derfor anbefale at dere som opplever dette med ammingen sjekker ut om det kan være KISS barnet deres lider av. KISS er svært ubehagelig og vondt for barnet, men veldig enkelt å behandle når man vet hva det er. Til info er norsk helsevesen svært lite opplyst om hva dette innebærer, dessverre. Vi ble bare avfeid med at datteren vår hadde kolikk og at hun var et utålmodig og ekstra krevende barn. Etter behandling hos manuell terapeut, er hun blitt et helt annet barn - blid og fornøyd og ikke krevende i det hele tatt.

Jeg er helt sikker på at dette gjelder for veldig mange andre der ute, men pga manglende info fra helsesøster etc, blir de fleste gående ubehandlet. Sjekk derfor ut: www.kiss-kidd.no.

Ikke sikkert ditt barn har dette, men dette med ammeproblemer er i hvertfall et av symptomene!

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Takk for tips. Skal se litt på det.

Men nå fikk jeg et annet tips; han hadde narkose og var intubert for en og en halv uke siden, og har dessuten hatt sonde ned i svelget fram til denne onsdagen. Snakka med andre med erfaring med dette, og de trodde kanskje han rett og slett har sår hals! Føler meg litt dum som ikke har tenkt på det selv, men han hadde ingen spesielle problemer sist han var intubert og hadde sonde. Så kanskje han rett og slett skal få en paracet, så får vi se... han har spist veldig lite i dag:( håper i alle fall at det er en grunn, for da er det gjerne en løsning også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...