Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan nasjonalitet barn med far eller mor som ikke er norsk? Kan barnet få 2 pass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnets nasjonalitet følger mor. Dersom mor er utenlandsk og barnet skal ha norsk pass, må dette søkes om av far.

Barnet kan etter de nye passreglene nå kun ha ett pass.

Skrevet

Barn blir norsk borger ved fødsel dersom mor eller far er norsk. Følger av statsborgerloven av 2005, før 1. januar 2006 var det som mimicik over her sier at det fulgte mors nasjonalitet. Det tillates dobbelt statsborgerskap for barn som får to statsborgerskap ved fødsel, der begge lands statsborgerlov har bestemmelse tilsvarende den norske statsborgerloven.

Du kan ha to pass hvis du er født med to statsborgerskap. Her er mor norsk, og far er xx. Mini har to statsborgerskap og to pass:)

Skrevet

Ja, det er sant som anonym sier over her. Jeg er selv født med to statsborgerskap og har to pass helt lovlig ;-))

Skrevet

Anonym 22:52 har helt rett i hvordan reglene er nå, men før 1.januar 2006 var det sånn at det automatisk fulgte mor, men hvis mor var utenlandsk og far var norsk ville barnet likevel bli norsk dersom foreldrene var gift. Jeg har barn fra 2005, er ikke norsk, men barnet er norsk siden faren og jeg var gift før fødselen. Jeg har venner med samme bakgrunn (far norsk, mor ikke), og de måtte søke om skifte av statsborgerskap for barnet for at det skulle bli norsk statsborger. (Men dette var som sagt før 2006.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...