Gå til innhold

Hvor ofte sier dere 'nei' til babyen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller bruker dere andre metoder. Jeg sier navnet til babyen på en litt streng måte, og han skjønner poenget som regel.

Syns dere ikke at 'nei' er et negativt ladet ord, og at det er trist hvis dette er noe av det første barnet lærer seg?

Mitt syn er at barn skal få oppleve mulighetene, og ikke begrensningene i livet. De må få herje fritt og utforske omgivelsene mens de kan!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns å bruke navnet til å irettesette er værre ! Da forbindes navnet med noe negativt istedet for ordet nei !

Skrevet

Sier nei av og til, men prøver å si ting som: Ikke slå, stryke..og så vise hvordan hun kan stryke:) Men hun bryr seg ikke så mye om nei uansett, eller hun hermer "neeeeeiiii" og ler og så fortsetter hun med det hun holdt på med;-)

Skrevet

Ordet nei skal jo i og for seg ikke være spesielt positivt da.....det er jo en nektelse....

Men vi bruker først navnet og så nei, og det virker som han skjønner det( er 8 mnd) for han slipper da det han har tak i,som oftest er duken på bordet. Men det jeg tror er viktig, er og rose barna når de gjør noe bra, ikke bare kommentere når de gjør noe galt, for da vil de føle at de aldri gjør noe riktig på en måte.

Gjest Orkideen
Skrevet

Jeg er helt enig med anonym 20:33. Jeg synes det er mye verre å bruke navnet som irettesettelse enn å si nei.

Skrevet

Selvsagt skal de oppleve mulighetene, men små barn trenger faktisk grenser. Som lærer i skolen opplever jeg at mange unger ikke skjønner at nei betyr nei før det blir sagt for 100. gang i en streng tone, så kanskje nei er et overbrukt ord? (eller kanskje nei ikke betyr nei før det er sagt 100 ganger fra sofaen og mamma tilslutt reiser seg og setter en stopper for det hele...?)

Når det er sagt - jeg har ikke sagt nei mange ganger til min lille på 7 mnd. Foreløpig greier jeg å kontrollere omgivelsene hennes så det ikke blir så mange nei-områder hun kan bevege seg inn i. Det blir vel noe mer når hun begynner å bli mer bevegelig i rommet, men da får vi rydde unna det vi er mest redd for, sånn at det ikke blir så mange nei-områder da heller... Men nei er absolutt et ord jeg ikke er redd for å bruke - selv om det er lurere å rose når babyen har den adferden du ønsker i steden for :)

Skrevet

Mye bedre å knytte navnet hans/hennes til noe negativt da, ja.

Jeg mener videre at barn ikke skal få herje fritt, og at de må lære (sakte men sikkert) at det er enkelte ting som ikke er lov. Det går vel gjerne inn under det med å lære barna å skille mellom rett og galt.

Ja, de skal oppmuntres til å gripe de sjansene de har, og få gjøre seg erfaringer gjennom å prøve og feile. Men i enkelte tilfeller er det ikke rom for feiling, og da må de godta at ikke alt er lov, og laære å la ting være selv om de frister.

Skrevet

Jenta vår er 6 mnd, så det er kke så mye irettesetting her i huset...

Men sier nei, når hun stapper fingrene i munnen, mens den er full av grøt. Kanskje litt feil, men tanke på at hun skal lære å spise selv med tider og stunder.....

Skrevet

Jeg prøver å la være å si navnet hans i forbindelse med nei, for er redd han skal forbinde navnet sitt med noe negativt.... syns det er bedre å si nei i en litt streng tone, for deretter fjerne han fra situasjonen og f.eks. gi han noe annet å leke med enn stikk-kontakter.

Skrevet

Men etterhvert når han er eldre, så vil jeg forklare konsekvenser av det han gjør i steden for å si nei, men det er litt vanskelig når de er så små. De forstår ikke når vi forklarer, men kan forstå hva "nei" betyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...