Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i 4 uke og lurer på om det er skadelig for fosteret med EN øl eller ETT glass vin..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du aldri vite. Derfor anbefales det totalavhold! :-)

Skrevet

Ei venninne fortalte meg når hun var gravid, at man unntaksvis kunne unne seg et sjeldent glass vin, men ihvertfall ikke de tre første månedene.

Men ser jo mange anbefaler en å bare holde seg helt unna hele tiden.

Skrevet

man bør være avholds.. absolutt! hvis noe skulle skje senere i svangerskapet vil man alltid tenke på røyken man tok eller alkoholen.. så lenge man vet man er gravid bør man holde seg unna:)

Skrevet

Er masse godt alkoholfritt man kan drikke! Både øl, vin, cider og champagne! Hold deg til det! Jeg har vært full 4 ganger siden jeg ble gravid.. får vondt av å tenke på det, men det var FØR jeg fant det ut.. Nå er det 0 alkohol!! Har lest at et glass rødvin innimellom ikke skader, men som de andre sier-Hvorfor ta sjansen?

Skrevet

Totalavhold! kan ikke skjønne om noen vurderer et glass vin eller øl en gang! Det er ikke noe dokumentasjon på at dette er trygt, tenk om det skulle påvirke den lille da? Kan du leve med det? Finnes jo alkoholfritt øl og vin som man kan drikke, hold deg til det de 9 mnd den lille spiren vokser i magen din

Skrevet

Det skader antagelig ikke med et lite glass rødvin en gang i ny og ne. Akkurat det samme som det antageligvis går fint å spise salami fra gilde, ulike typer oster osv. Mest sannsynlig ingen fare, men man VET ikke...

Det er nesten et valg du må ta. Ingen andre kan gjøre det for deg. Men du må kunne leve med det.... Nå anbefales det engang totalavhold for gravide, men er jo opp til deg om du vil følge anbefalingene.

Som andre sier - det finnes masse godt som er alkoholfritt. :)

Skrevet

Blodet klarer å "rense vekk" mange ting som kan være skadelig for den lille, men alkohol og nikotin går rett til fosteret. Det er de første 3 mnd alle livsviktige organer dannes, så ville ikke tatt sjansen..

Skrevet

Tror ikke det er noen helsearbeidere med vettet i behold som i dag sier at "ett glass vin ikke kan skade". Det er vel ca 10 år siden det var tankegangen.

Tross alt en billig investering i et friskt barn. Selvom det er mye annet som også kan gi sykdom så er det vel en idè også for din egen samvittighets skyld at du holder deg unna de tingene som er klart advart mot.

Skrevet

Fikk beskjed med JM at det var totalavhold mot alkohol! de vet ikke om det har noen skadelige effekter... men de anbefaler alle gravide som vet at de er gravide og holde seg unna! jeg drakk også 2 ganger før jeg fant ut at jeg var gravid... men fant det ut da jeg var 4 uker på vei... så drakk bare mellom befruktning og frem til IKM:.. det svangerskapet var ikke planlagt.. nå når vi skal prøve igjen er det totalavhold ...

Skrevet

ikke drikk øl, vin, cider osv med alkohol i. du kan drikke uten alkohol, men ikke drikk engag ett glass alkohol. det er verdt å være avholds i graviditeten, for å forebygge skade på barnet resten av dens liv:=

Skrevet

Ja, jeg kan ikke skjønne at noen en gang vil vurdere å drikke når de er gravide! Blir selvfølgelig deres valg, men når man vet hvor store skadene kan være så burde det vel ikke være umulig å stå over de 9 mnd svangerskapet varer! Se linkene jeg la ut over alle som tenker på å ta seg litt vin eller øl! Den lille kan ikke velge om den vil ta til seg alkoholen eller ikke.....

Skrevet

Hvis du allerede har tatt det glasset du spør om, så er det sannsynligvis ikke skadelig. Jeg drakk litt vin i påsken og fant ut etter påske at jeg var gravid. Det er sånn som skjer. Hadde IKM 1. påskedag. Gjort er gjort, men fra nå av det totalavholds. Det er ikke verdt å ta sjansen.

Sist gang tok jeg et glass vin i ny og ne etter fødselen selv om jeg ammet og det gjorde jeg med god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...