Gå til innhold

Feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utbetales dette i tilleg til lønn eller åssen er det... Jeg begynte i ny jobb i august i fjor...jobbet 60% frem til jul bortsett fra 1 måned hvor jeg jobbet 100%.. skal ta 4 ukers ferie fra 1.juli.. er det da riktig at når jeg jobber hele juni bare skal få feriepenger i slutten av juni og ikke lønna mi som jeg får i slutten av hver måned..men så i juli da jeg ikke jobber før jeg utbetalt full lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene feriemnd i året får en jo bare feriepengene og ikke lønnen. En får aldri dobbelt opp.Når en ikke jobber får en jo ikke lønn for den mnd.

Skrevet

ok, men det jeg da mener er at skulle jeg ikke hatt utbetalt feriepenger og lønn for juni i juni og ikke utbetalt noe i slutten av juli?

Har hørt om plasser der de har fått dobbelt opp jeg...

Skrevet

Dette kan være litt forskjellig.

Der jeg jobber får de faste fulltid kun utbetalt feriepenger i mai. Deretter er all ferie betalt.

Mens deltidsansatte og ekstrahjelper får lønn OG feriepenger i mai, og deretter blir trukket (dvs ikke får lønn) når de tar ferie.

Skrevet

Ulik praksis for de med fastlønn og de med timelønn.

Fastlønn.

Blir trukket for ferie en fast mnd og får da heller feriepenger. Dette er uavhengig av om de tar ferie den mnd eller om de tar ferie en annen mnd. (spesielle variasjoner kan selfølgelig avtales, men dette er nok hovudregelen)

Timelønn

Man får da betalt i etterkant av det man har jobbet. Det du jobber i januar kommer på lønninga utbetalt i februar osv.

Når du da kommer til sommeren så får du jo betalt for mnd før uansett om du får feriepenger eller ikke. Så da blir det en dobbelbetaling den mnd. MEN man får jo ikke betalt noe mnd etter ferien da.. så alt i alt så jevner jo dette seg ut.

Med timelønn må man være mye flinkere å disponere pengene sine, da det går mye lenger tid før neste lønning kommer inn etter ferien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...