Gå til innhold

Hva skjer om man blir anmeldt for råkjøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får det noen konsekvenser? Så lenge man klarer å ta reg. nr da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du anmeldt for uaktsom kjøring? En kompis av meg ble anmeldt: Det endte med at han mistet lappen i 3 måneder og fikk 5(eller 10) lapper i bot.. Vel fortjent, spør du meg!

Skrevet

Har politiet mistanke om uaktsom kjøring kan de beslaglegge førerkortet i inntil tre uker tror jeg (de trenger altså ikke å ha målt farten din). Du skal da få en skriftlig begrunnelse.

Har ikke politiet skaffet bevis nok til en evt rettsak el. innen tre uker skal du få igjen førerkortet.

Det høyeste (forenklede) forelegget du kan få i trafikken, er på 7800 kr. Da må du ha kjørt såpass for fort at det bare er km om å gjøre før du mister lappen.

Bøter må man dømmes til å få, og da havner man i bøteregisteret og det vil vises på en uttømmende politiattest (rullebladet). Vedtar du et forenklet forelegg havner du ikke i noe register og det vil heller ikke vises på rullebladet. Derfor lønner det seg, med mindre man er 100% sikker på at man vil vinne en rettsak, å vedta forelegget. Sporet litt av her, men dersom politiet har mistanke om uaktsom kjøring kan de altså beslaglegge førerkortet.. Kjipt, men sant.

Skrevet

Hvor fort får man beskjed om det i såfall?

Skrevet

Og hva slags mistanke må de ha? Kan vanlige folk ringe inn og si de har opplevd det, og det holder til å miste lappen?

Skrevet

Hvis noen har anmeldt deg? Er det snakk om grov uaktsomhet får du vel en tlf/brev fra politiet i løpet av noen dager. Det kommer litt ann på hvor alvorlig det er. Ofte gjør de ingen verdens ting og du hører heller aldri noe, men hvis du f.eks blir stoppet fordi du igjen har kjørt for fort el. får du beskjed om at det ligger en anmeldelse på regnr, og at du må skjerpe deg. En advarsel, med andre ord. Får du flere anmeldelser vil de også ta kontakt og advare deg.

Skrevet

Har politiet skjellig grunn til å tro at du har handlet grovt uaktsomt kan de beslaglegge førerkortet ditt, ja. Men det er i ekstremt sjeldne tilfeller.. Hvem som helst kan levere en anmeldelse.

Skrevet

Takk for svar. Jobber du i politiet?

Skrevet

haha nei, så langt ifra :o) jeg jobber innen kjemisk prosessindustri. jeg prater utifra erfaringer gjort av både megselv og venner i mitt miljø :o) Bilgal og liker fart, og da tar det ikke lang tid før man lærer seg hvordan systemet fungerer. Da jeg kjørte moped fikk jeg en gang et brev fra politiet om at jeg var anmeldt for "unødig kjøring i villalag", av alle ting. Og så stod det at jeg måtte skjerpe meg.

ellers har jeg blitt advart med at det ligger anmeldelser på regnr hvis jeg har blitt stoppet i rutinekontroll ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...