Gå til innhold

plica syndrom....

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hva det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er kneet ja...kan du forklare hva det går ut på hvis du vet???

Skrevet

Fant mye på nettet jeg også sjø men alt er jo på engelsk og det er jeg elendig i (særlig når det blir sånne faguttrykk...) Du vet ikke av noen norske sider da? Er du fysioterapeut?Lege?Eller har du hatt det selv?

Skrevet

Nei, nei og nei. Jeg bare kan å google og å lese engelsk.

Det ser ut til at plicasyndrom dreier seg om at en vevsfold i kneet dersom den irriteres kan øke i tykkelse og dermed forårsake betennelse og smerter. Forekommer oftere hos kvinner enn menn, uten at man kjenner årsaken til dette. I de fleste tilfeller kan man behandle forekomsten med å unngå aktivitet som irriterer (gjerne slikt som innebærer mye knebøy, som stepping eller sykling), ta antiinflammatorisk medisin som f.eks ibuprofen, evt styrke lårmuskulaturen ved trening og lindre smertene med nedkjøling.

Dersom ingenting av dette funker, kan operasjon være aktuelt - man fjerner da plicaen (denne vevsfolden). Ved operasjon vil de fleste bli fullstendig friske.

Alt fra kilden jeg siterte, jeg aner ikke hvorvidt den er absolutt korrekt.

Skrevet

Så det er vevsfold som er problemet da ja...var det jeg liksom ikke fikk helt taket på...om det var leddbånd eller hva det var!

Tusen takk for hjelpa!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...