Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid for første gang, er i syvende uke, kvalmen har vart i halvannen uke, den kommer og går, men føler meg konstant litt uggen i magen - og dette er sikkert et vanlig spørsmål - jeg føler ikke at jeg får i meg nok mat? Synes jeg spiser VELDIG VELDIG lite. Noen knekkebrød, litt frukt, drikker masse. Det er vel ikke bra å gå ned så altfor mye? Men jeg kaster jo bare opp hvis jeg spiser masse. Hva er meningen med dette? Og har noen noe gode mat-tips som man ikke blir så kvalm av å tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg er også kvelm, har ikke slitt med oppkast, men har noe brekninger.

Jeg spiser altfor lite, har nok gått ned 1. 1/2 kg tenker jeg. Jeg vet jeg spiser for lite, men klarer ikke mer..

Men jeg tror ikke du har noen grunn tilbekymring fordi du får i deg mat du ikke kaster opp og du er flink til å drikke.. Noe som er det viktigste i perioder med lite mat.

Jeg spiser brødskiver med frukt på, enten eple eller banan.. Jeg pleier ikke det, men det er godt nå for tiden.. Det jeg har pleid å spise mye av orker jeg knapt nok synet av nå! Rart er det...

Masse lykke til på ferden og jeg håper kvalmen blir borte...

Vi må huske på at det er et godt tegn på en sunn graviditet, selv om det ikke hjelper så mye... ;-)

Skrevet

På tidlig UL fikk jeg høre at grunnen til at man var så kvalm og i ulage var at hormonene doblet seg HVER DAG.

Det er bra at du får i deg masse væske, frukt og knekkebrød er også bra. Ikke spis mye i gangen, men småspis ofte. Hvis du spiser deg mett kan det føre til økt kvalme og oppkast.

Du kan også bli kvalm av at du får for lavt blodsukker. Hvis du klarer å puske i deg frukt er det derfor kjempebra, druer hjalp meg mye. 4-5 druer var ofte nok til at jeg ble mindre grønn i fjeset.

Du kan også bli mer kvalm hvis du blir sliten og trøtt, pass derfor på deg selv og hvil mye. Jeg antar at du er sliten også fordi du ikke får i deg nok næring. Du skal ikke være bekymret for babyen, den tar den næringen den trenger, du får det som er igjen. Hvis du blir dehydrert og sliter veldig med å få i deg mat så bør du ringe legen. Hvis det blir for ille er det aktuelt med sykehusinnleggelse slik at du får næring intravenøst.

Bringebær skal hjelpe. Syltetøy på knekkebrødet?

Druer

kjøp en ingefærrot, skjær av en bit og hold den opp under nesen. Har hørt at alt med ingefær i, feks ingefærøl, hjelper.

Noe salt, potetgull? salt binder vannet i kroppen.

Ta det god tid på morgenen. Ofte hjelper det hvis du spiser før du står opp. Enten få en snill kjæreste til å hjelpe deg, eller ha et lite lager med frukt eller knekkebrød klart.

Ikke stress så mye med hva du spiser, om det er sunt eller ikke, det viktige nå er at du klarer å spise noe. Hva som helst egentlig.

Mangel på sink kan føre til økt kvalme. Sink fåes fra rødt kjøtt, hvis du ikke har spist det på en stund kan det være aktuelt. Det fåes som sugetabeletter som motvirker dårlig ånde, to fluer i en smekk!

Armbånd som presser mot innsiden av håndleddet, du kan også presse der med en finger eller penn. Midt på innsiden av håndledet, 2-3 cm fra håndbaken.

Akupunktur er veldig effektift for mange, og anbefales av en del helsesøstre og jordmødre. Jeg har vært to ganger og er nå helt kvitt kvalmen! Siste gang jeg var der var i går, da dro jeg rett ut og kjøpte meg en ost og skinkesalat. Brukte en time på å få i meg halve porsjonen, men det var deilig å spise "normal" mat igjen!

Skrevet

TUSEN hjertelig takk for gode tips begge to!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...