Gurine Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Jeg har time hos lege rundt 8 uker, hadde alt bestilt timen før jeg visste jeg var gravid. Men jeg kommer nok til å ønske mer kontroller og slik av jordmor istedet for legen, da legen min ikke er så enkel å prate med. Når bør jeg ringe og bestille time mon tro? Er 5 uker i dag..
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Hei. Jeg er 4+4 og har allerede fått helsekort til gravide. Var hos legen for noe helt annet i går, og da fylte legen ut skjemaet, veide meg, målte blodtrykket og tok blodprøver. I tillegg sendte han henvisning til gyn for tidlig ul. Fikk beskjed om å bestille time hos jordmor i uke 10. Siden jeg ikke hadde med meg urinprøve i går, var jeg innom med det i dag. Jeg syntes det var kjempegreit å få fylt ut skjemaet der i går, sånn at jeg får førstegangskontroll hos jordmor. Når du bør bestille time er litt forskjellig fra sted til sted. På et sted med lang ventetid, ville jeg nok bestilt time allerede nå. Hvis legen ikke tar initiativ selv til å fylle ut skjemaet, så kan du jo spørre selv
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 26. april 2008 #3 Skrevet 26. april 2008 hei;) jeg bestilte time ganske sent for visste ikke om at vi måtte bestille time der selv, hehe.. (er førstegangs..) jeg trodde jo legen skulle ordne dette;P jeg gikk til legen på bekreftelse-time først i uke 7, deretter fikk jeg time i uke 12. så har kun vært hos legen til nå. skal til jordmor i midten av mai og da er jeg ca. 21 uker på vei. er 18+1 idag. skal gå til jordmor annenhver gang.. tror det varierer litt fra kommune til kommune når man får time.. jeg bor i en liten by med mange gravide og jordmor som kun er til stede 2 ganger i uka så dermed ble det en del venting på meg.. men de anbefaler å gå til jordmor før UL;) så bare bestill slik at du er sikkra plass.
Lone27 Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 har nå bestillt time til legen ,skal dit 5 mai men sa ikke noe om hvorfor jeg har bestillt . så bare en vanlig time, må dem vite det på forhånd? er det lurt å ta med urin prøve ? har jo tatt en gravidites test her hjemme,men legen må vel også ta en? sånn som jeg har klart å regne det ut så er vi i uke slutten av uke 9 ,som dere forstår så er det første for oss
Mamman til M&E Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Mange kommuner sliter med lang ventetid hos jm, jeg hadde bestilt time nå om jeg var deg. Jeg er ca 6 uker og skal ringe på mandag tenkte jeg.
Lone27 Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 men siden jeg skal til lege 5 mai,trodde jeg at legen ordnet time til jordmor ?? eller skal man bare til en av dem har aldri gjort det her og ingen som vet det i familien enda så litt vanskelig å finne fram til ting
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Ine26: Jeg har hørt snakk om at man må si i fra at det er første svangerskapskontroll man vil ha time til, fordi første kontroll bruker man en dobbeltime hos legen... Vet ikke om dette stemmer, men det er her på bim jeg har hørt det... Kanskje spørre inne på 2. trimester? Alle de har vel vært på førstegangskontroll allerede Du må ha med urinprøve. Det blir målt blodtrykk, du blir veid, de tar blodprøver og sjekker urinen for eggehvite og sånn...
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Ine26: Du må selv bestille time til jordmor. Jeg var hos legen denne uka, og der fikk jeg beskjed om å dra på helsestasjonen og bestille time til jordmor. Kan jo hende det er forskjellig praksis rundt om i landet, men du kan jo spørre legen når du skal dit... Legen sier sikkert hvilken uke du skal til jordmor, det gjorde i alle fall min...
Lone27 Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 ok ja dem spurte nu heller ikke så . men jeg får nu bare møte opp der med en urin prøve så får jeg vel høre hva han sier kansje ringe jordmor også får å bestille time.. hehe.. mye man ikke tenker over egentlig .
Gjest Mammamoms Skrevet 26. april 2008 #10 Skrevet 26. april 2008 Hmm, jeg var på første legetime da jeg var 8+0. Det var den endelig bekreftelsen, pluss at det ble første kontroll. Min lege sa at hun skulle bestille ul til meg for uke 18, og at hvis ting går bra, er det egentlig ikke nødvendig med neste kontroll før i uke 24! Jeg syntes det hørtes litt lenge ut til da men... Hun sa også at en del valgte å ta den litt tidligere. Den kontrollen ønsker jeg å ha hos jordmor, og på vei ut ble jeg anbefalt å bestille timen tidlig, fordi det kan være lang kø. Men hvor tidlig er tidlig? Foreløpig er det jo nesten 16 uker til jeg er i uke 24!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå