mammatiltussetroll Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Har vert mye fokus her på små barn og spiseproblemer, men er det flere her med store barn som fremdeles sliter med maten. Sønnen min på 4,5 år sliter fremdeles med maten. Han spiser forferdelig lite. Han spiser varier og er egentlig ikke kresen, bare småspist. Nå får han ernæringsdrikker, opp til 6 for dagen, så vekten har begynt å gå oppover. Jeg har også en jente på 3 år og en jente på 1,5 år, begge de er lik broren og like småspist. 3 åringen skal på utredning på gastro avdelingen på sykehuset, grunnet vekststopp. Hun på 1,5 har refluks og har nettopp startet på medisiner, vi håper det vil hjelpe litt. Skulle gjerne truffet flere i lignede situasjon. Alle rundt oss har store barn som spiser godt, føler oss ganske alene om alle problemene.
Slank bakfra :) Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 ......hei, jeg har ei tøtta på vel 2,5 år med store spiseproblemer. Jeg har løst problemet mitt ved å dra til Tyskland og kjøpe mat der. Ved hjelp av tysk mat har vekten gått opp 100gram på to måneder. "Hurra". Men jeg skal ikke klage, for tøtta er 12,5kg. Og som du ser av mange av innleggene her, så er vi mange som sliter med å få i ungene mat.
mammatiltussetroll Skrevet 26. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2008 Vi var i Spania i januar. Det hadde de også utrolig mye bedre utvalg av barnemat enn her hjemme. Og så var det smak på maten. Og det var også mye fruktmos, frukt med yoghurt, frukt med korn, ferdige grøter osv alt i ferdige glass/beger i ulike størrelser. Helt supert. Mine falt helt for en spesiell yoghurt, men det var begrenset hvor mye vi fikk med oss hjem. Vi var der på ferie og ante ikke at det var så mye bra barnemat der. Sønnen min på 4,5 år er 16kg, han får i gjennomsnitt 3 næringsdrikker for dagen, vi får ikke i ham mer enn det. Datteren min som snart er 3 år, er nettopp passert 10kg. Jippi. Og den yngste er 20 månder og har nylig passer 9 kg. Alle mine har astma, og er mye plaget med det. Den yngste har som sagt refluks også. Har din datter noen problemer, utenom det at hun ikke spiser?
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 2. mai 2008 #4 Skrevet 2. mai 2008 Uff, må være tungt å ha det så vanskelig. Føler at jeg ikke har "rett" til å svare deg, selv om mini her i huset er også veldig småspist, så har jeg nok ikke så store problemer som du beskriver. Føler virkelig med deg, og håper de finner ut av noe på gastro. Vi har også bare "storspisere" rundt oss, så der mini spiser ei kvart til halv pannekake spiser andre både tre og fire pannekaker (eller brødskiver)!! Hun er nå 2,5 år er 10,5 kg og spiser variert kost nå (heldigvis). Skal godt innrømme at vi ikke gir henne den mest riktige kosten til en hver tid, men føler at det er bedre med en halv skive med nugatti enn ingenting. Det får hun kun de dagene hun ikke spiser noe særlig. Andre dager spiser hun greit gjennom hele dagen uten at det er store mengder. Hun spiser mye frukt og grønnsaker, ellers lite med brød og andre ting. Middag består gjerne av "bare" ei kokt gulrot. Har lært at hun ikke liker blandet mat, og legger opp i små "hauger" på tallerken hennes av potet, grønnsaker, fisk/kjøtt, pasta etc. I tillegg legger jeg på små klatter med rømme/dressing/ketchup/tyttebær - alt ettersom - opppå mat. Så for første gang i sitt liv har hun spist opp ei hel kjøttkake med små klatter av tyttebær på i forrige uke. I tillegg liker hun godt sterk mat - taco, salsa, sterk marinade etc, ser ut til å gli bedre ned enn ukrydret mat. Tror bare at hver enkelt må finne metoder for sine barn som gjør at de spiser litt, ha jevnlig vektkontroll, og så stole på at barna spiser hva de trenger. I vårt tilfelle så virker det som at mini må ha ganske mye kontroll selv, at hun ikke blir "overstyrt". Ønsker deg all hell og lykke videre.
mammatiltussetroll Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2008 Det med å ikke blande maten skal jeg prøve ut litt mer gjennomført, har alltid hatt sausen oppå og ikke ved siden av. Og jeg er helt enig med deg skive med nugatti er bedre enn ingenting. Dessverre så er det slik her hos oss, spesielt med ham på 4,5, at vi ikke kan stole på at han får i seg nok næring. Heldigvis er vi på kontroll på sykehuset annenhver månde. Og næringsdrikkene han får er gode nok til at han leve fint bare på dem, ganske greit de dagene han ikke spiser i det hele tatt. Snuppa på 3 får også noen næringsdrikker. Det er takket være næringsdrikkene at vekten har tippet over 10kg. Han på 4,5 har Cystisk fibrose, i tillegg til astma og spiseproblemer, det er derfor han får ernæringsdrikker på blå resept. Ikke en helt god blanding det der. Pasienter med CF trenger vanligvis en god del mer næring enn oss andre. Da er det virkelig ikke så greit at han ikke spiser. Snuppa på 3 er under utredning for CF. Cystisk fibrose er en genetisk sykdom, så alle våre barn har 25% sjanse for å bli født med sykdommen. Venter på svar på DNA-prøve hennes. Minsten er testet og har ikke CF. Takk for gode råd, jeg trenger dem virkelig
*Maggi* Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Hei. Vi har en datter som p.t. er 4,5 år, født i uke 27 + 2 med fødselsvekt 650 gram. Hun har hele veien vært småspist, og de første par leveårene kastet hun opp flere ganger pr. uke - alltid i forbindelse med spising. En liten klump i grøten var nok til at alt kom i retur. Etter hvert kom vi oss over på vanlig kost, og selv om hun er både kresen og finspist, har vekten tuslet oppover sakte men sikkert. Vi stresset en del rundt spisingen hennes tidligere, men har etter hvert funnet ut at det ikke gjør situasjonen noe bedre, så lenge hun er en frisk og rask jente på alle måter får vi heller se gjennom fingrene med at venninnene hennes som av og til er med hjem fra barnehagen spiser 2 - 3 ganger så mye som henne.... Hun er i dag 13,5 kg og 104 cm høy. Ingen har nevnt for oss at hun bør innta ernæringsdrikker eller lign., så lenge hun følger sin egen kurve. Blir han ikke veldig mett og taper matlyst p.g.a. de næringsdrikkene han drikker?
mammatiltussetroll Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2008 Han får ernæringsdrikkene etter maten, og så får han dem fordi han har Cystisk fibrose. Han trenger mer næring enn andre barn og når han ikke spiser, så er det helt nødvendig med næringsdrikker. Hadde det bare vert det at han er småspist så hadde han ikke fått næringsdrikker.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 Ja, har en datter på straks 4 år med spisevegring. Hun mates med knapp. Håper hun blir selvernært før skolestart hvertfall.
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Tror dette er vanskelig for veldig mange premature og de trenger ikke være fryktelig premature før det faktisk er ett problem. Vi var så heldige å få tilbud om å delta på et seminar om barn og spiseproblemer som hadde med to forskere fra USA. Gjett om de har kommet lengre der!! Hvis dere googler Kay Toomey og Erin Sundseth Ross, vil dere komme til sider med mye info og tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå