Monica&Emma Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Noen som har erfaringer? La ut et innlegg for noen dager siden men bare 1 respons. Håper noen kan hjelpe meg! Når kan man forresten SNU babyen i bilen, slik at han/hun sitter samme vei som oss? Noen som vet?
Mamsen og lillegutt Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 man bør ha ungen mot kjøreretningen frem til de er 4år.... vet ikke om bilsete til liten bil. men hvis det ikke er plass bak i bilen,kan du ikke ha ungen fremme da?
Gjest Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Du må rettog slett bare ta med bilen til ulike babyutstyrbutikker og prøve ulike bilstoler i akkurat deres bil. Ofte er baksetene mer rosmlige enn man skulle tro. Vi har et BeSafe izi Kid sete som vi har brukt i flere uliketyper biler, alt fra stor caravelle til småbiler og det har passet i alle vi har prøvd det i. Du bør ikke snu barnet før det er minst 15 kg, helst over 18 kg, dvs ikke før 3-4 års alderen.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #4 Skrevet 25. april 2008 Jeg bruker besafe izi combi bakovervendt i nissan micra:) Det er jo en liten bil:) Blir veldig liten plass i forsetet foran bilsetet da, men som regel kjører jeg rundt alene med babyen. Er vi to voksne sitter bare en av oss baki. Vår gutt er 23mnd og lang (92cm), og har sitter helt fint bakovervendt. Har planer om å ha han bakover til han er 4 år.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 Hehe, leste gjennom innlegget mitt, fra anonym 20:59, ikke akkurat baby jeg kjører rundt med lengre da, men en stor gutt:)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Vi har et izi Kid sete og har nå hatt det i midtposisjon (bakovervendt) i en liten Golf 4 uten problemer. Setet har stått kjempebra, og vi voksne har hatt relativt god plass. Det er ikke anbefalt å snu barna fremovervendt før de er 4 år.
Trine_80 Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Hvilken bil er det snakk om? Jeg har selv en peugeot 206cc, og bruker emmaljunga sitt bilsete. Blir litt bratt (i ryggen) i framsete om jeg har det baki, men har det som regel i fremsete, da jeg kjører for det meste alene med bebis på dagtid. (har da selvfølgelig skrudd av airbagen). Samboer har heldisvis skaffet seg skikkelig familiebil, så jeg klarer meg med cab`en til jeg finner ut hvilken bil jeg skal bytte den ut i. :-)
EnMamma Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Vi har hatt både Akta Graco Duologic og Britax Two Way Elite i vår bil(bakovervendt begge to), bilen en Golf(vet begge setene går i små biler som f.eks. Nissan Micra og Honda Jazz også). Fremovervendt kommer ikke på tale her før barnet er minst fire år, så lenge det faktisk er så stor sikkerhetsmessig forskjell på fremovervendt vs. bakovervendte seter.
hamsterpia Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Jeg ser det er mange som skriver hvilken alder som er anbefalt, men du spør jo når man KAN snu barna i bilen... Og det er GODKJENT å ha de framovervendt fra de veier 9 kg (ca 9 mndr), men det er ANBEFALT å vente til 2,5 år, aller helst 4 år.
EnMamma Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 Skjønner ikke hvor dere får 2.5 år fra? HTS? Alle andre sier 4 år.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #12 Skrevet 29. april 2008 Det er jo ikke alle biler som passer å ha sete bakovervendt, eller alle unger og for den saks skyld. Vi har en liten stasjonsvogn, helt ny ifjor- og har maxi cosi cabriofix bakovervendt nå. Men neste sete skal vi ha fremovervendt.... Er vel anbefalt å ha de feil vei til de er større ja, men det må jo også være praktisk mulig. Har ungen f.eks lange bein blir jo de liggende oppover setet- og er ikke behagelig.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #13 Skrevet 29. april 2008 Storebror satt fremovervendt til han var tre år. Da var han 18 kg og måtte snus pga vektgrensen. Ikke noe problem mht til beina, han kunne fint ha sittet bakovervendt enda en stund. Så lenge ungene ikke får prøve å sitte forovervedt, vet de ikke at det e rmulig og vil ikke savne det!
EnMamma Skrevet 29. april 2008 #14 Skrevet 29. april 2008 Til deg med ny bil: Babysetene bygger ofte enda mer ut enn setet i neste klasse. Syntes det er litt utrolig at du ikke sier at dere skal prøve litt forskjellige bakovervendte seter i bilen bare gå rett på et forovervendt sete. Har enda tilgode å høre om en bil det er umulig med bakovervendt sete i, folk får det til i små Peugeoter, Nissan Micra, Honda Jazz osv osv. Det er også store individuelle størrelses forskjeller på de forskjellige bakovervendte setene. Det er absolutt ikke farlig for barna å sitte med litt bøyde ben i bilen. Høres ut som om du trenger litt lesestoff... : http://sikringavbarnibil.blogspot.com/
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #15 Skrevet 29. april 2008 EnMamma Sier ikke at vi ikke skal prøve andre seter, men heller ikke at vi skal ha fremovervendt. Men sett mange barn som ikke ser ut som sitter godt bakovervendt. Dessuten kjører vi mye bil og vil at ungen skal ha det behagelig. Følger jo regelen uansett- og han vil bli godt nok sikret. Meg med nye bilen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå