Gå til innhold

10 uker, mageproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jonas er 10 uker til helgen og heeelt ustyrlig idag. Du ser at han presser og skriker, men får ikke ut bæsjen. Bare en liten fis kommer det.

Fullammer, har ikke hatt avføring på 2 dager. Vet jo at det er helt normalt. Prøvd å venne han til mme for noen dager siden, hadde malt i og da kom det avføring.

Men ikke de siste dagene, nå har han hylt i en time snart. Prøvd alt, men vil ikke stoppe. Ser jo at det er magen som plager han. Prøver å presse og presse.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du ser han har veldig ubehag så må du nesten tømme han selv dersom malt ikke fungerer. det er vondt når tarmen er full av bæsj og magen er full av luft.

en qtip med vaselin et par cm opp i stumpen og stimuler lukkemuskelen/tarmveggen forsiktig med roterende bevegelser. da bør det komme ganske kjapt. om det ikke kommer kjapt kan du prøve litt til.

ikke noe som skal gjøres ofte selvfølgelig da det kan gjøre slik at han trenger hjelp til å få bæsja hele tiden.

om det ikke kommer noe i det hele tatt så er det luft i magen som plager han og da er det vel heller det at han ikke får fisi som er problemet. da tror jeg kanskje jeg ville ha hørt med hs for råd;)

Skrevet

Når lillemor var ti uker hadde vi det akkurat på samme måte. Uansett hva vi gjorde- ingenting hjalp!

Det gikk faktisk en hel uke før hun tømte seg, men da kom det i strie strømmer. Tre fulle bleier ble det!!

Snakka med HS om det, hun sa at "Sånn var det bare" med små unger. Men det er jo ikke noe kjekt å se at de sliter og har vondt.

Håper det løser seg for Jonas snart:-)

Skrevet

Men du anonym, hvordan skal man få i en unge som ammes malt?

Gi han mme bare for å få i han malt?

Høres virkelig ikke bra ut å tulle med stumpen på den måten, er du sikker på det er anbefalt?

Skrevet

vet ikke om jeg vill ha stukket q-tipsen så langt inn akkurat, men det å massere/stimulere pleier ofte å funke :) jeg pleier å bruke en våtserviett å massere åpningen med, eller et termometer med litt olje på litt innenfor åpningen.

Hvis det er hard mage kan du blande 1-2 teskje med malt i 100ml kokende vann (og bittelitt sukker for smakens skyld), og gi han ca 2ml (en teskje)...

Hvis det er luft kan du gi han fenikkelte:

2-3 ts fenikkel kokes opp med en litt stor kopp vann, kok ned til 1/6. Gi han 1-2 ts før hver amming.

Det hjelper om du drikker ammete eller fenikkelte selv også :)

Disse tipsene fikk hvertfall jeg av barnelegen p 6ukerskontrollen... Har funket fint hos meg :)

Skrevet

Det holdt ikke med pupp idag, så han fikk flaske med nan i tillegg med malt i og da tok det ikke lang tid før det kom avføring. Problem solved!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...