Gå til innhold

Dere med tenåringer. Sp. ang. prevensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere gjort det hvis dette med prevensjon har kommet opp som tema?

Jeg har et barn på 14, så om ikke så veldig lenge kan man vel tenke seg at det med prevensjon kan bli aktuelt.

Mannen min er veldig skeptisk til p-piller til veldig unge kvinner - han er redd det er farlig i det lange løp, og jeg er i grunnen enig.

Min venninne og mannen hennes bare fortalte gutten sin på ett tidspunkt at de kom til å ha et lager med kondomer liggende et bestemt sted som de viste ham, og at de ikke kom til å sjekke hvor mange som var igjen, bare fylle på når det evt. var tomt.

Det synes jeg egentlig var en ganske grei løsning - det kunne vel funke for ei jente også. Kondom beskytter jo også mot kjønnsykdommer, så sånn sett er det egentlig bedre for ungdommer enn mye annen slags prevensjon.

Har dere noen tanker omkring dette, evt. tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det er jo bedre å være åpne om det istedet for å lage tabu av det... kondomer er jo greit, men hadde jeg hatt jente hadde jeg nok gitt henne p piller og kondomer jeg.. er jo ingen hemmelighet at sex gjerne skjer med litt alkohol innblandet og da er det fort gjort å glemme den kondomen..

Skrevet

Det var kjempe smart.Jenter har jo like mye ansvar for prev som gutter.

Tror det kan funke like greit med jenter og kondom er jo den beste form for prev pga at den beskytter mot sykdommer .Og det lærer dem og ta ansvar.Jeg hadde gått for det..

Skrevet

Ja, jeg synes egentlig det var ganske lurt. P-piller bør man jo ikke bruke i så mange år, så hvis hun kan utsette det til hun f.eks komme ri et fast forhold som litt eldre, er jo det best.

Skrevet

Har ikke tenåringer, men husker jeg selv fikk p-piller da jeg var 15 år gammel. Så lenge hun ikke storrøyker og er overvektig så tror jeg ikke p-piller er så skummelt så lenge hun er såpass ung som hun er. Jeg har i hvertfall blitt lett gravid og sånt når jeg sluttet på p-pillen. Men det med å ha kondomer tilgjengelig er i grunnen lurt med mindre hun vil synes det er pinlig å ta i fra lageret (dere vil se det minsker).

Skrevet

Er det virkelig noen farer med å gå på p-piller i mange år? Selvfølgelig skal man være skeptisk til å "tilsette" kroppen kunstige hormoner ++, men det er da ikke bevist noen "senskader" på grunn av p-pillebruk?

Det med kondomene hørtes ut som en genial løsning=) Men jeg ville nok kanskje vurdert å gi henne p-piller (eventuelt p-ring) i tillegg.

Det er også fullt mulig at hun kommer til å begynne på p-piller på "egenhånd", så det kan jo være greit å prøve å ha en åpen dialog om dette dersom du mener hun ikke bør bruke det i det hele tatt:o)

Skrevet

P piller kan jo gi mange bivirkinger og det beskytter ikke mot kjønns sykdommer og hiv.

Skrevet

Dagens p-piller er det såpass lite hormoner i at den dagen jenta får en fast kjæreste og aktivt seksualliv ville jeg uten tvil latt henne få det. Ungdommen får gratis p-piller på helsestasjonen forresten, det er bare å sende henne dit så får hun en liten samtale om prevansjon med en tredjeperson også (vi har vel alle sett forsiden på tabloidavisene i dag).

Skrevet

Nei, det er visstnok ikke farlig annet enn at man øker faren for brystkreft, spesielt mens man går på pillen og også jo flere år man bruker den. Men samtidig beskytter den jo mot eggstokk-kreft...

Men vi skal jo helt klart komme i en dialog med henne ang. dette og ihvertfall forklare hvorfor vi er skeptiske til p-piller. Håper ikke hun kommer til synes det for flaut å ta kondomer...det er jo selvfølgelig en viss fare for det.

En liten anekdote: da hunden vår var syk, og senere måtte avlives, var jeg mye hos veterinær med henne. Der sa de at det var så veldig mange hunnkatter som fikk brystkreft, og de så en helt klar sammenheng med p-pillebruk hos kattene.

Mennesker får jo sikkert noe litt bedre enn dyrene, men f.eks. har jo også kvinner som bruker hormoner i øvergansgsalderen større sjanse for å f¨å brystkreft.

Så mannen min er ihvertfall veldig redd for p-piller og det meste av andre medisiner.

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Har ikke tenåringer selv, men syns det høres ut som en lur løsning. Kanskje hun syns det er flaut å ta derfra siden dere ser at det minsker?

Kan jo bestille stooore lager med kondomer fra nettet, kjøp en pakke med 200 stykker og sett på rommet hennes så slipper dere påfyllingen også...=P trenger aldri å få vite om de faktisk blir brukt!

helsestasjonene deler også ut gratis kondomer, kan kanskje informere henne om det.

Selv skaffet jeg meg p-piller på egenhånd når jeg var 16.

Skrevet

jeg husker når jeg var rundt 15 år så likte jeg egentlig ikke å bruke kondom(vet ikke koffor men) så jeg ville gidd henne p-piller. jeg skulle begynne å det når jeg var litt over 16 da hadde jeg jo hatt fast kjæreste litt og jeg slapp å spørre mamma, men så ble jo jeg gravid. men har gått på det siden vesle ble født å nå er hun snart 8mnd, har ikke merket noe bivirkner, syns det er ganske grei prevensjon jeg.

Skrevet

Hehe, det var lurt å kjøpe sånn sinnsykt mange at det ikke er nødvendig med påfyll.

Skrevet

Åpenhet er lurt. Men jeg tror mange unge jenter dag kan gjøre smart i å kombinere p-piller med kondom. De nye p-pillene har en mye mindre hormonmengde enn de feks jeg brukte som 16åring.

Kommunikasjon og åpenhet er vel viktigst og at vi snakker med spesiellt jentene om det å sette egne grenser for ens egen kropp og seksualitet. At det er ok å si nei eller stopp.

Skrevet

Jeg begynte på p-pillen da jeg var 22, var sunn, trente, spiste sunn mat, røykte ikke. Og fikk blodpropp etter ett år. P-piller er ikke 100% ufarlig!!!! Ville aldri gitt p-piller til en jente på 15, syntes det hørtes veldig bra ut det med å ha et lager med kondomer.

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Vet at du får kjøpt 100-pakninger (tror jeg det er) med Easy, spesiallaget for ungdommer, veldig lette å ta på. En sånn en burde jo vare en stund. Koster vel en 3-400 kroner vil jeg tro. husker ikke hvor på nettet da, men det er vel bare å google=)

Skrevet

Det er mindre hormoner i p-ring enn i p-piller ihvertfall, så det kan jo være en idé. Selv begynte jeg på p-piller da jeg var 14 uten at mamma og pappa visste det;o) hehe... Fikk resept på helsestasjonen. Var også innom p-sprøyte ett års tid da jeg var 15-16, men synes ikke det var noe for meg.

Alt dette foregikk uten at jeg pratet med mine foreldre om det, men jeg var ganske ansvarsbevisst, og hadde samme kjæreste fra jeg var 13 til jeg var 18 =)

Skjønner selvfølgelig at dere er skeptiske til hormonprevensjon, men dere får vurdere om dere synes fordelene veier opp for ulempene/farene. Selv synes jeg det gjør det;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...