Gå til innhold

RETTSKRIVING/SKRIVELEIF

Anbefalte innlegg

Skrevet

I annenhvert innlegg jeg leser omtrent, så er det noen som må kommentere rettskrivningen?? Hvorfor?

Hvis jeg leser et innlegg hvor jeg kommer over en gramatikk feil eller noe så retter jeg det da ikke opp. Skjønner jo hva de mener..

Ja dette bare MÅTTE jeg spørre om ;p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg lurt på også...jeg vet det er fort å trykke feil..eller skrive feil. Personlig skriver jeg ofte innlegg i "hyrten og styrten"..og da kan resultatet bli litt av hvert.

Skrevet

I mange tilfeller er det jo bare latskap som gjør at de som skriver innlegg ikke gidder å rette opp skrivefeilene sine. I andre tilfeller så kan faktisk ikke folk skrive norsk. Og det synes jeg er litt irriterende. Alle hadde jo samme type undervisning på skolen, så grunnleggende grammatikk bør de fleste kunne. Det er ikke det at man ikke forstår hva som står i innleggene, men når det nesten ser ut som at folk skriver feil med vilje.... Dessuten er det noen ord om kan gjøre at det blir misforståelser. Og en feil som er helt tåplig er denne - hvet. Hvem i all verden har lært at vet skrives med h forran?

Men altså.. Jeg kan være enig i at det er litt for dumt å rette på andres skrivefeil, men jeg selv ville vært takknemlig dersom jeg skrev feil og ble rettet på.

Skrevet

Enig i noen av pongene dine.

MEN, selv om man har hatt samme norskundervisning på skolen, så kan det være at noen er dyslektikere eller er innvandrere eller av andre grunner ikke klarer å skrive helt rett/vet hvordan det skal skrives.

Skrevet

Jeg gjør ikke dette selv, med mindre noen spør direkte om råd, men jeg skjønner egentlig hvorfor andre gjør det.

Jeg er nemlig ofte fristet selv, men jeg klarer å avstå, fordi jeg vet mange blir irriterte. Men grunnen til at jeg er fristet, er at det er litt fortvilende å se så mange voksne folk skrive så dårlig. Rettskriving kan da umulig være så vanskelig som det kan se ut som på BIM?

De som retter, har vel et ønske om å gjøre verden til et litt bedre (elller mer korrekt) sted. Kanskje de til og med ønsker å hjelpe noen til å skrive bedre ved å lære dem reglene?

Skrevet

Du har et poeng, Psyche, men selv om noen er dyslektikere eller innvandrere, så betyr ikke det at de er totalt avskåret fra å lære seg rettskriving for all framtid. Hvis disse velger å tolke rettingen positivt og klarer å ikke bli lei seg, kan de kanskje til og med lære noe.

Dysleksi gjør det mye tyngre og vanskeligere å lære seg rettskriving, men ikke totalt umulig.

Skrevet

Retter aldri noen når de skriver feil,men det er et ord som går igjen og igjen her inne,som jeg lurer på om folk tror at det skrives slikt,eller om de tror at det heter det og det er når folk skriver "kjeden". Sier folk dette,eller vet de ikke hvordan det skrives. Har en problemer med lese og skrivervansker,som meg selv,vel helt ok,men hvis de virkelig tror at det heter "kjeden" ja da begynner jeg å lure.

Skrevet

hmm.. så fikk jeg hyggelige svar også. så bra. trodde noen skulle bli sinte jeg.. hehe..

Jaja, så får folk rette da.. skriver nå litt i hytt å pine og gjerne med en sovende sønn i fanget og da blir det ofte feil hos meg, da merker jeg at jeg blir irritert når noen retter på meg, hehe..

Skrevet

Dette med "kjeden" er nok et typisk eksmepel på problemene som oppstår når sj-lyden og kj-lyden faller sammen til en lyd, slik utviklingen ser ut til å gå nå. I noen dialekter og aldersgrupper er dette mer vanlig enn andre (f.eks. blant ungdom eller i Bergen).

De som skriver sånn, vet nok hva en skjede er, og de uttaler det nok riktig, men de tror nok dessverre oppriktig på at de selv skriver det riktig. Antakelig vil de kunne skrive ting som kjørt (skjørt) og kjegg (skjegg) også, men det er kanskje mer brukte ord i dagliglivet og litt mindre brukt på BIM.

Skrevet

Det er litt forskjell på slurvefeil som oppstår i farten, og systematiske feil...f.eks forskjell på "skj", "kj" og "sj"-lyden som noen her nevner, men det som irriterer meg aller mest er orddelingsfeil! Men orker ikke å kommentere det, men blir litt bekymret over urovekkende mange feil i skriftspråket vårt der ute...

Skrevet

Blir for dumt når fokuset blir på skrivefeil istedet for innleggene. Gidder ikke irritere meg over det så lenge jeg forstår betydningen. Det er tross alt innholdet som skaper betydningen.

Skrevet

Jeg er vel en av de som mange irriterer seg over, vet at jeg skriver mye feil. Men jeg orker ikke å bruke tid på å rette skrivefeilene mine her. For jeg må skrive ut også bruke plyant og sitte å lese igjennom gang på gang for å være helt sikker på at det blir rett. Jeg sliter både med å skrive ord og setninger riktig, i jobben min bruker jeg mye tid på å rette på papirer som skal ut til andre pluss at jeg får andre til å lese over slik at det ikke er noe feil i papirene. Jeg synes det noen ganger kan være ganske sårende at noen må komme med sure og negative kommentarer når jeg har skrevet feil, siden jeg er fullstendig klarer over problemet mit.

Skrevet

Jeg må innrømme at dersom et innlegg blir fullt av skrivefeil, irriterer det meg. Da mener jeg ikke enkeltfeil, hvor man bare har trykket feil, men når innlegget er en eneste lang setning på syv-åtte linjer, uten komma, og hvor personen ikke kan forskjell på "å" og "og". Men jeg gidder jo ikke kommentere det, er ikke ute etter å "ta" de som kanskje ikke har norsk som morsmål, er dyslektikere etc. Det bare irriterer meg. Det verste som skjer er jo bare at jeg ikke gidder lese og/eller svare...

Skrevet

Jeg vet jeg ofte skriver feil. Jeg hadde lese og skrive vansker når jeg var liten. I tillegg har jeg bodd i flere land og blitt kraftig påvirket av skriftspråket deres, bla Sverige og Danmark med flere. Føler jeg skriver et sammensurium av flere språk og klarer ikke skille de 100%. Forstår at dere irriterer dere over skrivefeil, syntes selv det er endel skrivefeil å se enda jeg ikke kan regne meg som noen ekspert.

Skrevet

Synes det er helt greit,jeg. Folk må få skrive som de vil. De vet da vel selv,når de leser andre folks innlegg, at de ikke skriver riktig hele tiden?

Men det er et ord jeg ser gang på gang som skrives feil her på forumet,og det er ordet "aldri". Mange skriver "aldrig" med G til slutt. Må da være det letteste man kan ta til seg av lærdom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...