☆3SMÅTROLL☆ Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Noen som har giftet seg på kontor? hvordan er det egentlig? bestekameraten til samboern min gikk bort nå tidligere i år og etter begravelsen mistet vi liksom lysten på å gifte oss i kirken... Hvordan foregår det å gifte seg på kontor og hvor mye koster det? vet at det ikke er mege romantisk akkurat der og da men man kan jo gjøre det fint på festen og kose seg på en bryllupsreise... svigermor sier at hun tror at jeg kommer til å angre fordi jeg er så ung og at det er noe spesiellt med å gå opp kirke gulvet men bare det å være inni en kirke og høre kirke musikken og ikke mins kirke klokkene kommer til å minne alt for mye om han som gikk bort...
Gjest Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Hva mener du med kontor? På kontor med prest eller hos sorenskriveren?
mamma&urokråka Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Dere kan jo ha utebryllup da..? Det kan jo bli kjrmpefint. Eller prate med kirken dere skulle giftet dere i og forklare hvordan ståa er. Tror det er sånn at hvis dere vil gifte dere et annet sted enn i kirken dere hører til, må dere betale for presten, men det er jo bare en time, så er vel ikke så sinnsykt dyrt.. Kan jo spørre om dere kan ha det i et annet lokal, så kan dere pynte, og gjøre det kjempefint. Et vennepar av samboeren min og meg gjorde det sånn. Det var jo ikke "på kontor" akkurat, men de hadde leid et lokale med festsal i rommet ved siden av der de giftet seg. Det var kjempekoselig.
☆3SMÅTROLL☆ Skrevet 25. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2008 Hehe er litt grønn på dette skjønner du... så det finnes flere alternativer asså bortsett fra kirken? tenkte bare sånn på rådhuset men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem...
mamma&urokråka Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 Moren min giftet seg forresten med stefaren min på rådhuset. Jeg var ikke der (for de stakk av, hehe..) men det var visst koselig, det og
Gjest Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Hvis dere vil ha prest så råder jeg dere til å ringe kirkekontoret dere hører hjemme til. De kan svare på hvordan det kan gjøres uten å være i kirken. Det varierer veldig fra plass til plass hvor fleksible prestene er. Hvis dere vil ha borgerlig vielse, altså med sorenskriver. Så ringer dere sorenskriverkontoret i byen dere bor i og hører med de. Noen sorenskrivere er veldig fleksible og tar vielser omtrent hvor som helst, mens andre kun vil ta det på kontoret. Hvis dere finner "drømmelokalet" så kan dere lage sermonien der hvis dere får en til å vie dere der. Bare husk at hvis det er sorenskriver så tar selve vielsen kun 2 minutt hvis dere ikke tilføyer noe selv i form av musikk/sang/dikt eller noe..... Presten lager tale osv....så det tar lenger tid.
mammamus Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Hei! Hva med en sjømannskirke? Da må du ut av landet, da men, det er sånne kirker både i københavn, stockholm og gøteborg. Det blir litt mindre "kirkete" men likevel veldig høytidlig. Koster derimot ca 3500 kr. Lykke til!
meg & to små vampyrer Skrevet 25. april 2008 #9 Skrevet 25. april 2008 Vi gifta oss på tinghuset. Det var et seremonirom der da, men er kanskje noe slikt du mener?
Gjest Skrevet 25. april 2008 #10 Skrevet 25. april 2008 Å gifte seg hos sorenskriver er gratis hvis dere er på kontoret. Hvis sorenskriveren reiser dit dere ønsker å være så må dere nok betale for reisen og ev. mat.
ariel78 Skrevet 25. april 2008 #11 Skrevet 25. april 2008 Vi giftet oss på tinghuset i Oslo, har aldri drømt om noen kirkebryllup. Man kan gifte seg på de ulike tingrettene rundt om i landet og, lokaler osv varierer sikkert fra sted til sted hvor fint det er. Men var ihvertfall kjempe fornøyd med tinghuset, høytidelig sermoni og selv om den ikke varer så lenge var vi veldig fornøyde. Hadde brudekjole og famile og noen venner var med..
ariel78 Skrevet 25. april 2008 #12 Skrevet 25. april 2008 Tok mer enn 2 min når vi viet oss ihvertfall, de setter av 10 min til hvert par, men vi fikk utvidet tiden ettersom vi hadde eget innslag også. Her kan du lese mer, inkl hva de sier osv http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3990.aspx?epslanguage=NO
Gjest Skrevet 25. april 2008 #13 Skrevet 25. april 2008 Klart det kan ta mer enn 2 minutt...hvis en ønsker det. Jeg skrev jo at man kunne tilføye musikk osv. Det sorenskriveren sier i sermonien tar 2 minutt, så det er mange som blir skuffet over hvor fort det er over. Det blir satt av 10 minutt ja, men husk at i kirken blir det satt av 1,5-2 timer. Det er ganske stor forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå