SuperJessie <3 Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Okey, casen er at vi har delt foreldreansvar, men han har flyttet fra Oslo til indre Troms for å være i militæret. Han stiller ikke veldig mye opp synes jeg. Han kan nekte meg å endre navn på datteren vår, er det sånn å forstå ? Jeg vil nemlig ha mitt etternavn på henne, men det vil ikke han. Kan jeg søke om å få hele foreldreansvaret selv, ettersom han bor så langt unna og ikke 'kan være pappa' ?
noLadyjustME Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Vet ikke noe om det med foreldreansvaret, men hvis hun har hans etternavn kan hun vel få ditt og?eller?
winneboo Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Stemmer at han må godkjenner dette ja. Tviler på at du får tatt ifra han foreldreansvaret fordi han har flyttet. Spør om han vil skrive det fra seg, det går mye fortere. Ganske lang prosess å få tatt det i fra han, ikke gjort på ei uke for å si det sånn.
SuperJessie <3 Skrevet 25. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2008 Det vil han jo ikke.. Ikke får jeg pass til henne heller.. *oppgitt* Teit system.
Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 Så fint å se deg her igjen Jessie :-) Lenge siden du har skrevet noe her nå.. Tenker masse på å komme på besøk til dere snart, men får det liksom aldri til å passe.. hehe.. Kan nok ikke hjelpe deg med detta, men jeg kjenner jo casen så.... Jeg er her iallfall.. hvis du vil snakke.. Klemmepå dere begge to.. :-) (deg og Johanna altså)
winneboo Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Skjønner hvordan du har det. Jeg syns heller ikke pappaen her trenger å ha delt foreldreansvar. Siden jeg kjenner han så godt begynte en pass-prosess 6 mnd før avreise. Vet du når han fikk rota seg til å skrive under?? 2 uker før vi reiste..hehe..er det mulig...jeg minte han på det hver uke men hadde alltid en unnskyldning. Først når avreiste begynte å melde seg så måtte jeg snakke med politiet om å få pass uten hans underskrift å de måtte da sende han et brev om at dersom han ikke kom ned å skrev under så kom datteren vår til å få pass uten hans samtykke med mindre han hadde tungtveiende grunner for at hun ikke skulle forlate landet med meg. Først DA skrev han under. Enig! Teit system! Så mye mas og kjas for et pass liksom.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Desverre, når foreldreansvaret først er delt skal det ekstremt mye til for å kunne ta fra far dette. Sier han det fra seg frivillig er det greit, ellers må du til retten men rettspraksis er svært lite medvillig på dette området. Dette fordi som det kommer frem over her- i praksis er det kun ved pass ( som du får alikevel medmindre han kan bevise at det er stooor fare for at du ikke returnerer til landet med barnet- altså kidnapping)og navneendring foreldreansvaret har noe å si. Men har dere meldt inn navn på barnet enda ? hvis ikke sjekk opp, tror muligens at om du lar være å skrve under på navneskjema /ev sender inn kun fornavn på det skjema du skriver under på så får barnet automatisk ditt etternavn om dere ikke er gift/samboere... er ikke helt oppdatert, men ta en telefon til folkeregisteret ( skatteetaten i telefonkatalogen), det er de som har oversikten over dette. Lykke til !!!!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Pass kan du be politiet om å fikse. De sender et brev og ber han skrive under, og dersom han ikke returnerer svar, så får du pass likevel. Om han ikke vil at ungen skal ha pass, så må han grunngi det, og det skal mye til for å ikke få det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå