Gå til innhold

Hva gjør deres 3-4 mnd baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurte på hvordan dere legger opp dagen for den lille? Når står dere opp, hva fyller dere dagene med, og når legger den lille seg? Hva kan babyen deres? Håper på svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angelina legger seg i 9 tiden og sover til 10-11 på morgenen (siden jeg ikke like å stå opp så tidlig så passer dette).

Pleier altid gå en tur i løpet av dagen...også sover hun 3ganger i vogna, på morgenen, formiddag, og ettermiddag, ellers leker vi inne på babygymmen, og vippestolen..:)

Angelina kan snu seg fra mage til rygg og motsatt..kravler seg framover når hun ligger på magen, og skyver seg bakeover på ryggen.

Hun bruker også albuene til å prøve å reise seg opp med når hun ligger på rygg, klarer å komme seg ganske langt opp...hun kan så masse at vet ikke om jeg husker alt..

Men ellers så smiler, ler og "prater" hun masse:)

Hun er forresten 4mnd:)

Skrevet

din da?

Skrevet

sønnen min snur seg fra mage til rygg, klarer å ake seg oppover på ryggen i senga og på stellebordet. Prøver å snu seg fra rygg til mage, men kommer bare på siden foreløpig.

Dagen vår er som følger

06-07 står opp, kler på oss og pupper

08-09 en liten dupp, spiser igjen

10-14 sover i vogna på tur

rundt 14-15 grøt, pupp og noen ganger fruktmos etc (driver med tilvenning)

16 -17 liten dupp

20-21 legger vi oss. da er det først på med pysj, så pupp, og så legger han seg (sover til ca 03 får pupp og sover videre noen ganger flere ganger iløpet av natta)

Han er 4 mnd

Skrevet

4 mnd i dag! :)

Kl 7-halv 8: pupp og kos i senga

Kl 8-halv 9: morgonstell

Kl halv 9-9: grøt og pupp

Kl 9-halv 10: lur 1-3 timar (med smokkeløping)

Rundt kl 11-12: snuppa står opp frå luren, pupp og stell - ut på aktivitetar 2-3 ganger i veka (babysang, barseltreff, shopping, besøk o.l.), ellers leik heime (på golvet åleine eller saman med mamma/pappa, pappa trener motorikk på golvet, på fanget med leiker, snakking og sang, akvarietitting, musikk på stereoanlegget, tvtitting osv.)

Rundt kl 13-14: lur 30-60 min

Ca kl 14-15: pupp og stell, leik (babysvømming på fredagane)

Ca kl 16-17: lur 30-60 min

Ca kl halv 6: pupp og stell, leik

Kl 19: velling (mme og grøt) på flaske

Kl 19.15: kveldsstell

Kl 19.30: natta (med tusen smokketurar for mamma og pappa, og eit par små våkenperiodar for lillepus)

Ho kan:

*smile og le

*prate til folk og seg sjølv i speilet

*ta etter mamma og kjenne på ansiktet når eg snakkar til ho

*ta etter seg sjølv i speilet

*rulle frå ryggen til magen

*løfte hodet frå underlaget når ho ligg flatt på ryggen

*gape når grøtskeia kjem og holde flaska saman med mamma

*gripe etter leiker når ho ligg på magen

*holde leiker ei lita stund når ho ligg på ryggen

*sove i eiga seng og finne søvnen sjølv

*sove heile natta utan mat

*dra smokken ut av munnen :P

Jepp, slik er det her hjå oss! :)

Skrevet

leker på babygym, sitter i vippestol o.l når han er våken. noen ganger er vi på besøk hos barselgruppe, andre veninner med barn osv

Skrevet

føler at Celia Marie ligger litt etter. Hun er kjempefornøyd, smiler osv.. "prater" også. Men klarer ikke snu seg fra mage til rygg osv.. Hun prøver å sette seg opp når hun ligger på rygg, men det er ikke langt. griper ikke etter ting bevisst men det er vel normalt? Hater å ligge på magen =( hun legger seg sent... som regel 22-23 og våkner 05.00 for påfyll... da sover hun til 08.00... er hun sent ute?

Skrevet

3 mnd+1 uke

Natta fra 19.00 til 09.00. (avbrutt av pupp/stell kl 24.00 og 06.00)

Hun har hatt litt laber vektoppgang de siste ukene, så nå får hun pupp hver 2-3. time i løpet av dagen.

09.00: Pupp/Bade/Stell/kle på

Leke litt, skravle og kose.

11.00: Dupp (mamma kaster seg i dusjen)

12.00: Pupp/stell

Leke, "Trene", skravle og kose.

13.00: Trille og gjøre dagens "prosjekt" mens hun sover i vogna. (handle/café/trene/parken/babysang)

15:00: Pupp/stell

16.00: Dupp

17:00: Pappa kommer hjem!! Actionleking og kos med pappa!!

18:00: Pupp/Stell/Kose og lese bok, synge og enda mere kos:)

19:00: Natta.

Datteren min har ganske ordinær utvikling. Hun griper etter ting, dytter borti "dingleleker", sparker på babygymmen for å sette på musikk. Hun ligger på magen ca 5 minutter og kikker på seg selv i speilet. Hun gliser masse og begynner så vidt å le! Hun skravler (hun lager lyd som mamma kopierer, kan holde på slik en halvtime..). Hun lager prompelyd med munnen (mamma er veldig stolt). Hun er igrunn en veldig blid og god unge, spreller med armer og bein og ler når hun nyser:)

Skrevet

Glemta at hun griper etter leker når hun ligger på ryggen og magen...kan holde dem lenge, å se å leke med dem...Drar også ut smokken og tar den inn igjen...sover også hele natta, d er herlig:)

Skrevet

Kl. 08-09.00 Står opp

Kl. 09.00-09.30 Mamma dusjer og baby ligger på gulvet naken på et håndkle og spreller

Kl. 10.00- Litt pupp og en lang lur i vogna

12.00 Mer pupp, leking husarbeid, tur i Mei Tai

14.30 Pappa kommer hjem fra jobb, leker med og legger lillemor ute i vogna, eller vi drar på trilletur. Pupp først.

17.00 Som regel våken igjen, Pupp.

18.00 Bad

19.00 kveldsmat

19.30 Går på rommet

20.15 Som regel sovnet

Det er litt mer pupp og, så og si hele dagen.

Lillemor er 3 mnd og to uker, hun kan holde hodet og brystet oppe når hun ligger på magen, men ikke rulle. Hun kan dra seg opp etter armene når vi holder i dem. Hun griper ting og pakker dem i munnen. hun ler og smiler mye. Hun kan "prate" med oss.

Skrevet

Slik ser dagen vår ut:

Våkner ca 07(tar han inn i senga vår å ligger å koser oss litt )

7.30-8: Morgenstell

8: MME

8.30-9.30: Leker på matta/sitter i gyngestol

9.30-10.30: Sover

10.30-12: Leker mer

12: MME og fruktmos

12.30-14.30: Trilletur ute og soving

15.: Tur i babybjørn med hunden

16: MME

17.00-17.30: Soving

18: Ta på pysj

18.30: Grøt og MME

19.00: Natta

Mat 1 el 2 ganger i løpet av natta som regel 23 og 03.

Han kan smile, le, pludre, ta etter ansikter, kjenne igjen mamma/pappa, gripe leker både i rygg -og mageleie, rulle fra rygg til mage, løfte hodet i ryggleie, ta ut smokken, spise av skje, finne søvnen selv, sove på eget rom

Skrevet

Har dere trent noe spes m de for at de kan rulle? Han ruller av og til til siden men ikke helt rundt. Snart 4 mnd....

Skrevet

Nei, vi har ikke det. De finner ut av det selv og det gjelder all motorisk utvikling. Han begynte vel å snu seg over på siden ved 3mnds alder, deretter lå han i aktiv ekstensjon(i bue/svai) i ca to uker før han plutselig begynte å rulle over.

Skrevet

ok:) trodde ikke man skulle det, men ble bare redd vi har gjort noe feil :) han ligger i sånn bue.

Skrevet

Småen våkner kl 07 får mat (ammer)

Vi ligger i senga og slapper av til kl 08

Han legger seg i vogna 11-12 tia

våkner 2-3 alt etter hva tid han la seg

får mat steller seg kl 18

sovner rundt kl 19-20 men blir alltid lagt i senga kl 19

Skrevet

Han kan:

*smile le og stråle

*ta ut tutten oog putte den inn av og til

*snu seg fra mage til rygg

*prøver å snu seg fra rygg til mage

*kan drikke fra kopp

*sover natta

Skrevet

vil bare si at jeg snakket med fysio og hun sa at de til vanlig ikke snur seg før de er rundt 7-8mnd....så da har dere suuper smarte barn eller skryter på dere ting:P

var hos henne denne uka(lille blir snart 5mnd.) og hun kan ikke snu seg helt rundt (fra rygg til mage) og hun sa at det kunne jeg heller ikke forvente

Skrevet

Vi har vel eigentleg ikkje trent, men i staden for å løfte baby opp og legge på magen, har vi rulla ho over frå rygg til mage slik at kroppen heile tida var nede i underlaget. Etter kvart var ho med på rulla sjølv, og då holdt vi ho i handa, og ho drog seg over på eiga hand. (Tips frå hs)Pappaen syns dette var artig, så han styrte litt ekstra med dette. (Baby syns også dette var artig) Eit par dagar før ho var 3mnd rulla ho over heilt åleine.

Elles ligg ho mykje på treningsmatte på golvet.

Skrevet

Jeg er faktisk fysioterapeut og ved normal motorisk utvikling ruller de fleste fra rygg til mage ved 4-5mnds alder. Selvsagt noen litt før og noen litt etter. Fra mage til rygg noe senere. Kan jo være det din fysio tenkte på.

Skrevet

Hehe...det finst store slingringar innanfor "normalen". Ein kan ikkje vente at barnet snur seg før 7 mnd, men det betyr jo ikkje at det ikkje er barn som kan det. Akkurat som nokre barn går tidlegare enn andre.

Sjølv kunne eg rulle begge veger då eg var 3 mnd (viss ikkje mamma lyg, da) og snuppa kan rulle rygg-mage og velte mage-rygg (viss ikkje eg lyg, da).

:)

Skrevet

ok men da er ungen min ikke normal da...hun ruller ikke fra mage-rygg /rygg-mage.

Skrevet

min gutt er snart 4 mnd, han legger seg over på siden, men ruller ikke rundt. Ligger på magen og ser seg rundt, ser på leker - har ikke tatt tiden på hvor lenge han ligger sånn. Ikke så veldig lenge. Han tar etter leker, tar etter ansiktet mitt. Løfter seg til sittende posisjon når han halvligger på magen min (sit ups). Ser på munnen min når jeg prater. Han er selvfølgelig verdens skjønneste :) Det beste er at han ler så han hikster - godgutten. Nå har han også begynt å legge seg kl 20 omtrent hver dag, men våkner to ganger om natta... Står opp kl 7-8. Får kun mm.

Skrevet

Fra babyverden:

Å rulle fra rygg til mage er den neste store ferdigheten som skal læres. Dette læres når barnet er ca. 6 måneder. Etterpå øver barnet på å rulle fra mage til rygg. Når barnet ligger på ryggen, kan det løfte hodet og gripe tak i tærne og knærne sine.

Er det samme som fysio dama sa til meg...og hun mente at dattern min er ganske tidlig utviklet(ikke masse men hun ligger i følge henne på den øvre grensa når man tenker gjennomsnittet).

Bare derfor jeg ble overraska!

Skrevet

Med "normal" menes ift motorisk utvikling at de fleste kan gjøre aktiviteten(90%) Ungen din er selvsagt ikke unormal selv om hun enda ikke kan rulle, bare litt senere ute enn gjennomsnittet. Plutselig klarer hun det og da gjør hun ikke annet en å rulle!

Skrevet

Men det kan jo hende at dattera di er tidleg på mange andre ting, sjølv om ho ikkje er veldig tidleg på rulling. Det er i alle fall ikkje seint å ikkje snu seg ved 5 mnd. Så unormal er ho ikkje.

Men tru kva du vil, jenta mi kan rulle frå rygg til mage og har gjort det i 1 mnd.

Vil du tru meg om eg sa at eg gjekk då eg var 8 mnd? Dette kan ein heller ikkje vente, men det betyr jo ikkje at det ikkje skjer da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...