bruse Skrevet 25. april 2008 #1 Skrevet 25. april 2008 Min mann har fått jobb i en annen by, og vi skal derfor selge leiligheten vår og forhåpentligvis kjøpe hus i den andre byen. Har ikke veldig god tid så vil sette i gang både salgsprosessen og kjøpsprosessen med det samme. Kan dermed trenge mellomfinansiering. For å få lånebevis trenger vi vel en verdivurdering av boligen vår. Men dette er ikke det samme som takst? Når vi skal selge boligen trenger vi jo takst også, men denne kan ikke brukes i forbindelse med lånebevis? begynner vi med verdivurdering uansett? Kommer megler hjem til oss for å foreta verdivurdering? Er det viktig å "gjøre klar" leiligheten for dette, eller overser megleren overmøblering osv på dette tidspunktet? Har hørt at det lønner seg å vurdere flere meglere ved salg. Men bør man da få verdivurdering fra flere? Eller holder det med takst.. Håper noen som har litt erfaring kan gi meg noen råd.
Sivalur Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 I min bank holder det med verdivurdering fra megler for å få mellomfinansiering/refinansiere lån. Så jeg ville begynt med å ringe 3-4 meglere og avtale tid med dem, så får dere verdivurderinger og får litt inntrykk av hvem dere liker og tror vil gjøre en god jobb. Megleren skal - hvis de er dyktige - deretter ordne 'alt' det andre for dere, som å bestille takstmann, fotograf osv. Hjelper dere med tips til hvordan dere bør rydde og ordne før fotografen skal komme osv. Dere trenger ikke rydde før megler kommer på verdivurdering, de vurderer ikke rotet men selve leiligheten.. Lykke til!! Hvis du bor i Oslo kan jeg anbefale en kjempegod megler.
bruse Skrevet 25. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2008 Ja jeg bor i Oslo (Torshov). Hvem anbefaler du? Hvilket firma?
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 Yadda, kunne du anbefalt meg en også? Det ville vært fint..
Turtelduen Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 Viktig som Yadda sier. En megler skal ordne alt for dere. Han skal være tilgjengelig, han skal også være en god megler etter visning. Hør hvilke mål han har osv... Vi har valgt den ebste i området her, men også den dyreste... Han tok 3.6 % i provisjon inkl mva. De andre tok 1.9 % inkl mva og 2.1 inkl mva... Men utifra hva han dyre gjorde av jobben var han bedre... Også tilleggene var bedre hos han og. Som annonser, eierskifteforsikring, fotograf, taksmann, (vi vil ha en boligvurdering, da får kjøper full innsikt i boligen) div ting fra kommunen/tinglysning osv... Vi vil også få gjort dette raskt. Begynte forrige tirsdag. Kommer ut for salg til uken... Håper å få solgt veldig fort.
Turtelduen Skrevet 25. april 2008 #9 Skrevet 25. april 2008 Det er forresten megler som kommer med prisvurdering til salg. Han vet hva boligen din kan være verdt og hva boliger i området er solgt for. En takstmann gjennomgår bare det tekniske i huset og setter ikke verdi... Men til lån så trenger du bare en verdivurdering av megler og gi det til banken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå