Gjest Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Fikk påvist sukker i urinen i dag og de tok blodprøver for å sjekke om jeg har fått svangerskapsdiabetes. Skal ringe de i morgen å høre ang prøvene, men kan man ha normalt blodsukker og likevel ha diabetes?
mille2 Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 ja man kan ha det, derfor anbefales det å ta en glukosebelastning
mosegrisen Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Eh.. man kan vel ikke ha helt normalt blodsukker hele tiden og ha svangerskapsdiabetes? Definisjonen er jo at man har mer enn 9 mmol/l i blodsukker 2 timer etter sukkerbelastningen, eller ved måling uten belastning. MEN man kan ha fått påvist svangerskapsdiabetes og være så flink med kosthold at man holder blodsukkeret fint i fortsettelsen, og man kan være innenfor normalen ved morgenmåling. Klarer man det er faren for misdannelser og store barn veldig mye mindre.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 Ja du kan faktisk det. Derfor må du ta en glukosebelastningstest. Det går ut på at du møter fastende. Man måler blodsukkeret ditt og verdien må da være under 7,0. Så drikker du en sukkerlake. Da må du sitte på venterommet i 2 timer før blodsukkeret måles igjen. Er verdien over 9 har du svangerskapsdiabetes. MEN det er sant som mosegrisen skriver at man kan holde det i sjakk ved kostholdet. klarer du det slipper man å begynne på insulin...
Trulte76 Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 verdiene må være under 8. jeg hadde etter fødselen med nr 1 7.3 og grensa var 7.8 til å ha høyt blodsukker..så jeg var under den grensa.. hadde svangerskapdiabetes i begge da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå