Gå til innhold

Flere med soleksem - trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ultralys hud - noe som betyr at så snart solen såvidt titter frem og jeg får et lyst rosa underlag, utvikler dette seg til soleksem. Huden klør, og hvis jeg er så dum og klø, får jeg masse røde blemmer. Lite pent, med andre ord ! Denne eksemen kommer uansett om jeg har smurt meg med faktor 30 i forkant, og jeg har forsøkt ulike solkremer. Det har vært samme skiten nå i 5-6 år. Jeg har alltid hatt lys og ømfintlig hud, men aldri problemer med soleksem.

Lege og apotek har ikke noe banebrytende å komme med, er det andre som har kommet over noe bra som gjør at man kan skåne seg mot denne eksemen. Det er så kjedelig å nesten ikke kunne være ute i solen om sommeren.

Jeg har tenkt på å leie solarium og ta litt og litt, men så var det meg og den tålmodigheten min da..;)

Trenger sårt tips !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke peiling på soleksem, men hva med selvbruningskrem? Gir farge utenpå huden som beskytter litt mot solen, og så bruker du sunblock når du er ute? Hvertfall en måte å bli brun på selv om du sitter i skyggen.

Skrevet

Det å ta solarium er en super ting. Da bygger du deg opp et underlag. Og da blir huden mindre brent. Du bare må ha tålmodighet;-)))

På selve soleksemen din ville jeg brukt ren aloevera. Knekk av et blad på planten å gni godt inn. Eller kjøp aloe vera gel. Funker som f... Ble super brent på rhodos noen år tilbake. Bomma på solfaktoren og lå i steken hele dagen. >Brukte faktor 4 og ikke 12. Jeg har ganske herda hud og er heldig med gode pigmenter, men dæven å brent jeg var. Klarte ikke bøye meg engang. Kjøpte da denne geelen og det funka på en dag. Smurte på noen ganger om dagen.

Skrevet

Jeg sliter veldig med soleksem på hendene og halsen. Skal ingenting til før det er sårt,rødt og klør noe inn i helsike. Har slitet med det i en fire år nå, det dukket plutselig opp.

Så i alle fall, jeg smører med sun-block, eller solfaktor 50!!!!! Hver morgen og en gang midt på dagen. Blir det utslett og jeg klør, smører jeg med kortison salve, som demper og lindrer.

Strent tatt så forteller huden sin deg at du skal beskytte deg maks mot solen, så hvis du absolutt må være brun er nok selvbruningskrem en god ide. Jeg prøvde solarium og fikk eksem av det også, t.o.m. på lårene...

Jeg er nå bestevenn med solpudder :) Resten får bare være som det er!

Lykke til!!

Skrevet

Mamma sliter med soleksem. På henne hjelper sun-block. (Og selv om hun brukte det hele sommeren i fjor, var hun brunere enn meg... hehe... )

Mener hun bruker faktor 40 eller noe.

Skrevet

Jeg plages med soleksem, men hvis jeg er flink å begynner med betakaroten (fås på helsekosten) før sommeren så hjelper det masse. Også bruker jeg Cliniderm solkrem (apoteket). Da kan jeg vere på stranda en hel dag:) Bruker faktor 15. Men jeg må vere flink å smøre!

Skrevet

La Roche Posay (kjøpes på apotek) har solkrem til de med soleksem. Den har faktor 50 og skal gi beskyttelse mot soleksem. Smør et par timer før du skal ut i solen. Ta gjerne zyrtec. Om du får soleksem, så smør med kortison. Om du vil kan du bestille time hos hudlege (eller be om henvisning hos fastlege). Hudlegen kan gi deg lysbehandling fra Januar som herder huden slik at man ikke blir så plaget. Man trener huden til å ikke reagere. Mange har veldig god effekt av dette.

Skrevet

På samme måte som ei over her, har jeg også gode erfaringer med Cliniderm. Jeg vet om flere også som får soleksem når de ikke bruker denne. Jeg hadde mye eksem før, men etter jeg tok denne i bruk, er huden helt fin, også etter mange dager i solen. Ikke trenger jeg å gå skrekkelig høyt i faktor heller, bruker det de anbefaler til normal hud.

Skrevet

Kjøp deg betakaroten eller evelle for bedre hud på helsekost. Det hjelper samboeren min med hvit hud osm bare blir rød:)

Ta gjerne litt sol for å forberede huden, og vi har god erfaring med Piz Buin sin solkrem i faktor 15 som det står ALLERGY på.

Og bruk hydrokortison når det først er kommet, og dekk til eksemområdene i solen til eksemen er borte.

:D

Skrevet

Jeg var mye plaget med det før og det som hjalp meg var en krem fra LR (sånn homeparty merke, husker ikke hva bokstavene står for) som het pre sun. Dette i tillegg til høy solfaktor uten alkohol på de utsatte områdene.

Vet ikke om LR finnes lengre, lenge siden jeg har hørt noe om det.

Skrevet

Jeg var mye plaget med soleksem da jeg var liten. Så leste moren min om et kjærringråd, som var å bade i grønnsåpevann. Det var vel grønnsåpe uten tilsetninger og parfyme kan jeg tenke meg. Tror min mor brukte sånn tykk grønnsåpe før, som måtte piskes ut i vannet med en visp liksom. Ikke husker jeg om jeg badet lenge i såpen, eller hvor sterkt grønnsåpevann det var. Ikke husker jeg om jeg skylte meg med rent vann etterpå heller. Men jeg ble i hvertfall bedre. Kan ikke huske at jeg hadde noe eksem etter det, men brent blir jeg av og til da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...