Gå til innhold

Mannen min skal ikke holde tale...


Anbefalte innlegg

Skrevet

men forloveren min syns det er så skammelig! jeg forlanger ikke noe tale og syns den som vil tale gjør det og den som ikke vil gjør det ikke. presser ingen til å gjøre ting de ikke vil.. forloveren min mener alle gjestene vil huske dette og at han ikke er særlig mann som ikke tør eller vil dette... blir irritert på henne og som babler i vei om dette hver gang vi planlegger nå : (

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da min søster giftet seg holdt ikke mannen noe tale.... Det er liksom vanlig å minimum "takke for brura" og fortelle hvor glad han er i henne. Kan jo være ærlig å si at han ikke liker å holde taler, men at han ønsker å takke svigers for en fantastisk datter, og til deg bare si at han håper denne fantastiske dagen blir starten på et fortsatt like fantastisk liv sammnen...Skåle for deg og ferdig med det....

 

Synes det er "ufint" å ikke gjøre det nesten....Vil ikke holde særlig tale selv, men "takke for mannen" og si litt om hvog glad jeg er i ham, det vil jeg. varer maks to-tre minutter da...

Skrevet

ikke gøy å tvinge mannen sin til å tale,forstår deg godt..forloveren din må bare holde kjeft,det er ditt bryllup...du vet jo hva mannen din føler for deg,han trenger ikke utbrodere det framfor alle viss han har "sene skrekk"...

Skrevet

Se denne tråden også - mange meninger om samme emnet som i denne tråden.

Skrevet

Hvis du snakker 2-3 minutter i offentligheten mens alle andre hører på deg er jo det en tale. Jeg tilstreber at talen min ikke skal være mer enn tre minutter. Jeg har lest at den ideelle lengden på en tale er 2-3 minutter, og det er jeg helt enig i også. Har holdt noen sånne taler, og da får man sagt det som er verdt og si uten at det trekker i langdrag.

 

Til HI: Helt enig at du skal la mannen slippe. Han kan jo kanskje gjøre noe annet for å vise sin kjærlighet, f. eks. lage et fint kort til deg.

Skrevet

jeg er i nesten samme situasjon, bare at her gjelder det meg og ikke min framtidige mann. Min forlover mener jeg bør holde tale, at det er forventet. Jeg takler det ikke, klarer ikke snakke foran så mange mennesker og da hjelper det ikke om talen er kort. Ei heller at det bare er folk jeg kjenner tilstede.

 

Skulle jeg holdt en tale /sagt noen ord hadde jeg ikke klart å tenke på noe annet hele dagen fram til tidspunktet for talen, og jeg hadde heller ikke følt meg noe bra etterpå. Den følelsen vil jeg ikke ha på min bryllupsdag! Folk er forskjellige, og de som kjenner din mann vet jo hvordan han er og vil forstå at han ikke ønsker å holde noen tale. Takke foreldrene dine kan han alltids gjøre på forhånd :D og talen til deg kan han ta på tomannshånd senere på kvelden, hehe

Skrevet

Det er jo ganske frekt av forloveren din å utbrodere dette i det store og det brede! Skal dere la være å gifte dere fordi det er "ufint" å ikke gjøre ting på den tradisjonelle måten, nå da?

 

Men dere kan jo gjøre det på en litt annen måte, f.eks. at du holder tale på vegne av dere begge, takker gjestene for at de vil dele denne store dagen med dere, og f.eks. leser opp et dikt som dere har valgt sammen eller henviser til en sang som dere har plukket ut til å synges som står i sangheftet (f.eks. kjærlighetsvisa). Men det er selvfølgelig bare hvis dere vil!

 

Det at mannen "takker for bruden" er jo noe som henger igjen fra den tiden fedrene gav vekk døtrene sine og mannen som fikk seg kone dermed takket for gaven. Men dagens kvinner er verken objekter eller gaver, så å henge seg opp i en slik utgått tradisjon er jo ganske motsigende. Eller en forloveren din en slik som har latt pappaen gi henne vekk i gave til en mann for å vise hvor mye han akter og ærer vedkommede?

Skrevet

Det er da ikke forventet at kvinnen skal holde tale?! Jeg skal holde tale for min tilkommende, men alle er overrasket over at jeg skal det - sier det ikke er vanlig... Har vært i tre bryllup, og bare i ett av dem holdt bruden tale :-)

Skrevet

Jeg hadde nok blitt skuffet hvis ikke min mann ville sakt noen ord.

Brudeparet kjenner stort sett de fleste som kommer på festen, og de som sitter der prøver ikke å finne 5 feil.... de gleder seg over hvert ord som blir sakt. Er ganske normalt å være nærvøs.

Jeg valgte selv å holde tale til min mann..... Ingen viste om det. Forlovere og min mor snakket ikke om noe annet en hvor nærvøse de var. Jeg valgte å holde min tale hemmlig og gikk og også å hadde sommerfugler i magen.

Alle som holdt taler var litt nervøse i begynnelsen, men det gikk utrolig bra. Hva hadde et bryllup vært uten at noen sa et ord.

 

Så jeg er litt gammeldags der å synes at alle skal holde taler.

Skrevet

For min del var det veldig betryggende å høre! Så tusen takk for det :) har ikke vært i så mange bryllup, men det ene jeg var i holdt bruden tale!

Skrevet

Men da kjenner du jo din mann og vet hvordan han takler den situasjonen. Jeg er anonym "15:01 25.04.2008" skal ikke påstå at HI's mann er som meg, men jeg kunne aldri krevd at min mann skulle holde tale dersom jeg visste det ville ødelegge dagen for han. At han ikke ville klare å tenke på noe annet, bli svimmel, kvalm, miste balansen eller få blackout fordi han følte han måtte holde en tale til meg fordi det er "tradisjonen". Det nytter ikke å vite at de som sitter der uansett gleder seg over det man sier, en ting er å være litt nervøs, noe annet er å kjenne seg selv så godt at man vet man fysisk og psykisk ikke takler en sånn situasjon uten at det ødelegger alt annet på den dagen som faktisk skal være den beste dagen i ens liv.

Skrevet

Jeg tror heller ikke at det er forventet, men veldig vanlig at mange bruder gjør det i dag. Gjør det som passer for DEG :-)

Skrevet

mannen min holdt heller ikke tale i vårt bryllup,men vi takket alle gjestene for at de kom og takket for alle gavene sammen når middagen var ferdig):

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...