Gå til innhold

Hvordan klarer man seg uten livmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en diskusjon på skravle for noen måneder siden, men jeg finner ikke igjen tråden.

Derfor spør jeg her: Hvor stor ulempe er det å være uten livmor fra man er ca 35 år? (bortsett fra at man ikke får fler barn) Hva er det verste som kan skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidlig overgangsalder, tror jeg.

Skrevet

Min mor har ikke livmor, eggleder eller eggstokker så hun må gå på hormoner så lenge hun lever for å ikke bli "mann"! Det er vel det verste som kan skje.

Skrevet

om ein berre fjernar livmora, så er dei einaste "ulempane" at du ikkje kan få ungar og at du mister mensen:) Dette er det som skjer. Skjeden er jo som normal:) så det er lite du vil kjenne fysisk sjølv. Ein kan jo også få ein psykisk reaksjon på at det "kvinnelige" i å kunne få ungar er fjerna. Dette er ganske likt som det å sterilisere seg.

Når ein er i fertil alder(ikkje nådd overgangsalderen) så lar ein nemlig eggstokkane vere igjen så sant det ikkje er noko gale med dei(kreft etc). Og dette gjer at alle hormon osv fungerer som det skal.

Det er ikkje heilt uvanlig å foreta hysterektomi(fjerne livmor) ved f eks mykje muskelknutar i livmora. Dette kan bl a føre til sterke menssmerter osv. Ein vil likevel vanligvis vente lengst mogeleg, slik at ein er ferdig med å få ungar, før ein fjernar livmora.

Skrevet

Takk for svar.

Så livmor gjør ingenting hormonelt? Jeg har hørt at noen får psykiske problemer etter at de har fjernet livmor, men jeg vet ikke om eggstokkene også ble fjernet i disse tilfellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...