Lille Ollebolle Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Er fra vestlandet selv og sier KJ. Har misforstått ofte pga denne lyden..
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Synes det høres teit ut med sjøkken, sjøre og sjøttkaker. Har en del bekjente som sier de ikke får til kj lyden.
Gjest Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Jeg får helt grøssninger av sjino, sjøtt, sjylling etc.
☆Anonymia☆ Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 sier KJ..irriterer meg grenseløst når folk sier SJØTTKAKER f.eks..
Gjest Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Jeg sier KJ, og får helt fnatt når noen skal på Kjell for å fylle bensin!
Bøggly Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 Alt for mange spør du meg!!!!!!!!! Helt forferdelig å høre voksne folk som snakker som 3-åringer!
Gunni_2 Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Blir småsprø når folk sier de vil ha sjylling, og sjøpe sjøtt.... Arg.... Blir også spør når de sier Rushland, det er jo ingen h i Russland...
Scorpiogi Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 jeg bruker kj der det skal være det og sj der det måtte passe......
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Hvis jeg ikke tenker meg om (fra Vestlandet ja) sier jeg sjylling, sjips og sjino...
Gjest Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Ikke på vilkår! En av mine store kampsaker, også yrkesmessig, at vi skal bruke KJ-lyden der den skal brukes, og henvise SJ til der den skal brukes.
Gjest Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Huff ja .... har talefeil som gjør at jeg ikke kan si kj ..... hadde ett innlegg om det før i dag. Snakker som en tre åring ... ja ja ... hjertelig takk for den likssom .... skjerp dere. Hilsen ei som bruker synonymer for alt det er verdt.
katlinka Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 Jeg sier /sj/ der det "skal" sies og /kj/ der det "skal" sies. Denne sammenblandingen av disse to fonemene er et språktrekk som ikke er særlig dominerende her jeg bor - men man trenger ikkje kjøre lenger enn 4-5 timer for å komme til et sted der dette er et ubredt trekk. Dette er en helt naturlig greie som ikke er så lett å se når man står midt oppi en språkendringssituasjon. Men fatt mot kjære irriterte språkfantaster, det vil nok ta noen år (les: hundrevis) før dette trekket evt. vil være helt gjennomført, hvis det i det hele vil bli gjennomført, enkelte steder vil det nok holdes stand lenge mot sammenblandingen. Henviser også til sammenfallet mellom norr. /t/ og /th/ - der de som brukte /t/-fonemet der det ikke "skulle" brukes (f.eks. i /tak/ hvor det eeeegentlig skulle sies /thak/) ble sett på som brukere av "barnespråk"...
happybirthday Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 helt enig, får helt fnatt når voksne folk sier sj når det skal uttales kj.... Selvsagt er det noen få med "taleleif", men jeg nekter å tro at alle disse sj-snakkerne lider av det. Har en egen teori om at det skyldes den såkalte "snillistiske pedagogikken" som har vært så in de siste 10 - 15 årene, da 1.klassinger heller ikke skulle lære å lese og skrive noe som helst.....I forlengelsen av dette kom selvsagt det at det var heeelt galt å rette på barn når de snakket, for det kunne jo gjøre dem usikre og at de kunne begynne å stamme. Med det resultat at barnet aldri er blitt korrigert på sj-lyden i forhold til når det egentlig uttales kj.... Selvsagt skal man være varsom, men på lik linje som at barnet skal lære vanlig høflighet, så må det gå an å gradvis lære barnet at det faktisk uttales kj- og ikke sj i de ordene det gjelder. Tror ikke at dagens og gårdagens barn (som nå er blitt voksne og fortsatt sier sj om kj) var noe unik med at mange uttaler lydene feil. Det gjorde helt sikkert mange barn i foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen også. Men til disse ble ble det faktisk korrigert til riktig uttale innen de ble voksen. Jeg ser det selv med min 6-åring. Han har alltid sagt sj om kj-lyden, og vi har latt han få lov til det frem til nå. Men vi har nå innimellom spurt om han får til kj-lyden og han gjør det når han bare konsentrerer seg nok. Vi retter ikke på han i dagligtalen hans, men viser han innimellom så han skal bli minnet på det, at ordet uttales egentlig med kj-lyd. Heng meg, dere som mener det blir feil, men jeg tror faktisk gradvis øving på til, og at det er her det har sviktet, siden vi nå har en hel ung voksengenerasjon nå som sier sjøtt osv....Det blir jo ikke noe annerledes enn de barn som har problemer med d,g,k, r osv. og som må til logoped. De henvises fra tidlig alder av (3 - 4 år) og må gjennom praktiske øvelser. Så ser ikke noe galt i at foreldre kan øve med sine barn også på å få de til å klare å si kj-lyden riktig.
wirre;o) Skrevet 24. april 2008 #14 Skrevet 24. april 2008 jeg nekter å jobbe sammen med folk som ikke kan skille på sj og kj, og jeg nebber på de som ikke evner å snakke rent. jeg må si.. jeg tar nok folk som ikke kan skille på sk/sj/kj-lyden for å være dumme. og jeg regner med at det er en selvoppfyllende profeti. så de blir dumme også. når det skal sies, min talefeil er på følgende ord, som jeg da helst ikke bruke. jeg sier , sjansje... istedet for sjanse. hater at jeg ikke fikser å si det rett..
Gjest Skrevet 24. april 2008 #15 Skrevet 24. april 2008 Nekter å jobbe med dem ??? Nå spurte HI om hvor mange som sier det, ikke hvor mange som ikke kan fordra de som sier det......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå