Gjest Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 hva kan man plante i krukker ute nå i mai??? som er pent. og så vil jegh a en krukke på trappa, men den står i skyggen hele tiden..hva kan jeg ha i den??? gjerne litt fargerikt og noe som tåler litt slurv med vanning..
Mamman til Mari Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Stemor i forskjellige farger er fint da. Gjerne mange i en krukke De tåler litt frost også.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 jeg skal plante stemorsblomster jeg. De er billige også (40 kr for 10 små), så jeg kan kaste de dersom jeg vil plante noe annet i juni f.eks
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Sommerblomster, for det meste. Eller stauder. Spanske margeritter er fine, fåes i flere farger, og brunsneglen spiser den ikke. Stemor er også fint, tåler kulde og klarer seg godt. Av stauder kan du vel egentlig plante ut det meste nå, finn noe fint som blomstrer om våren. Kjøp selvvanningskrukker eller lag selvvanning ved å ha vann i en halvliterflaske, ha et tøystykke inn i tuten så den blir litt tett og sett den opp ned i potta. funker best hvis du planter høye planter da, ellers ser det ikke så pent ut. hilsen gartneren=)
Gjest Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 unnskyld meg assa...men rebel..hva er stauder.??..hihi jeg veit ,jeg veeeeit, jeg er helt komplett naut når det gjelder blomster.
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Stauder er planter som kommer igjen. Altså, rotsystemet overlever og den spirer på nytt til neste år (overjordiske vegetative/grønne deler dør om høsten) Sommerblomster (ihvertfall mange av dem) lever bare et år og så dør rota, og du må kjøpe nye=)
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 Og stemor kan stå i skygge, ja. så lenge de får litt lys da=) mener å kunne påstå at stemorsblomster med mørke farger på blomstene holder fargen bedre i skygge enn i skarp sol.
Gjest Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 tuuusen takk for hjelpen:) kan du anbefale meg noen fiiiine stauder som er lettstelte??? så jeg bare kan gå rett i blomsterbutikken og si at "jeg skal ha...den"
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Hm... du skulle ha til potter og krukker ikke sant? Takløk er fint, men blomstrer ikke så tidlig... Alle former for campanula (klokker) er veldig fine, spesielt den som heter "Blue starr" (eller noe sånt), men de tåler ikke vann på blomstene. er litt arbeid med dem også, men de er nyyydelige! Iris er fint også, og mange av sortene blir ganske høye og fine. De må overvintre inne, tåler ikke klimaet vårt. Ryllik kan bli fint, blomstrer juni-august og er ganske hardføre. Våradonis er kjempefine blomster (gule) og blomstrer i april - mai. Liker dem veldig godt=) blir ikke så høye (ca 20 cm) så er best i små krukker. Flekkgudeblomst (Dodecatheon meadia) er nydelig, og kan stå i skygge. blir ca 40 cm. Praktbakkestjerne (Erigeron) er fine, fåes i forskjellige farger. må ha sol. ikke så mye arbeid, vil jeg tro (har ikke vært så mye borti dem)
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Og så vårfloks i små krukker=)
Gjest Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 tusen hjertlig takk for hjelpen. da er innlegget ditt kopiert!!! tar den med meg i butikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå