Gå til innhold

Lillegutt har våknet og har "utslett" på tunga....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andreas har våknet opp og vil vi skal "ta vekk" nåke som er på tunga... Når vi ser nærmere så har han et slags utslett... Det ser rett og slett ut som en del kvite blemmer.... godt over 50 stk.....

Er det noen som vet hva dette kan være???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. Høres litt ut som det kan være en soppinfeksjon av noe slag?

Skrevet

Ville det da ikke vært et kvitt belegg og ikke "prikker/kviser"...

Skrevet

Hei

Har han hatt feber i de siste dagene?

Det kan minne om skarlagensfeber...

Kan miste hud i håndflatene også.

Ikke farlig men ubehagelig og smittsomt...

Mvh

Skrevet

Ingen rødlig tunge....

Ingen feber....

Skrevet

hmm.. vannkopper? jeg hadde hvite blemmer i munnen da.. kjennes tørt og i " veien" ut.. litt sårt når man spiser..

Skrevet

Kona sier hu var sår på tungen for en 6-8 uker siden.... Det var vondt og ete.... Jeg har hatt noe lignendes no i 2 uker..... men vi har ikke hatt blemmer....

Skrevet

Har han spist noe han ikke har tålt kanskje?? Jeg får sånne blemmer av å spise mat jeg ikke tåler, f.eks. druer.

Skrevet

Har hatt et normalt kosthold.... ikke noe utenom det vanlige

Skrevet

Ellers kan det være at han reagerer på tannkremen? Hmm. Nei, dette var vanskelig.

Skrevet

Det nærmeste vi kan konkludere med er muligens trøske....

Skrevet

Kan det være munn og handsjuke......

Skrevet

Symptomer på munn og håndsyke:

Det tar ca 1 uke fra man er smittet til symptomer kommer. Man kan få litt vondt i halsen og lett feber. Det kan også komme blemmer og rødhet i munnen og i halsen, og det gjør vondt å svelge og å spise hard mat. Det kan også komme utslett og blemmer i håndflater, på fotsåler og i bleie/seteområdet. Etter 1-2 uker forsvinner utslettet. Svært sjelden kan det utvikle seg til alvorligere sykdom.

Ved vanlig forløp er det ikke å nødvendig å kontakte lege. En sjelden gang kan det oppstå alvorligere sykdom av dette viruset. Dersom feberen blir høy, barnet får nedsatt almenntilstand eller blir irritabelt, får hodepine eller virker generelt dårlig, og bør lege kontaktes. Også hvis det oppstår muskelsvakhet eller lammelser. Plagene i munnen er ikke farlige, men kan gjøre at barnet spiser dårlig. Tilby is, yoghert, supper o.l.

Skrevet

Hvis du kan skrape noe av det bort med f eks en q-tips, så er jeg ganske sikker på at det er trøske..

"Trøske er en soppinfeksjon i munnen, forårsaket av soppen Candida albicans.

Årsaken kan være munntørrhet, diabetes, dårlig ernæring og alvorlige sykdommer. Enkelte medikamenter kan utløse trøske, særlig antibiotika, glukokortikoider og cellegift. Røyking eller mekanisk irritasjon fra gebiss eller liknende, kan også utløse en soppinfekjon.

Sykdomstegn

Svie og ubehag i munnhulen. Områder med hvitt belegg. Hvis belegget fjernes, ser en at slimhinnen under er høyrød og lettblødende.

Behandling

Trøske behandles med soppmidler.

Til barn og spedbarn er nystatin (Mycostatin®) mikstur best egnet. "

Dette er tatt ut fra lommelegen.

Skrevet

høres veldig ut som munn og håndsyke... jeg hadde villet ringe legen for å høre hva de sier... munn og håndsyke er veldig smittsomt og gir hvite prikker i munnnen... det kan bli vondt imunnen og vondt å spise.... har han utslett på hender eller føtter?

hvis det er munn og hånd syke skal barna til legen, og de kan ikke gå i barnehage... det går mye an denne sykdommen i barnehagene rundt om kring her ihvertfall...

Skrevet

Høres ut som trøske, behandles med Mycostatin som man får resept på av lege. Trøske er hvertfall prikkete, hvitt utslett. Det er ikke farlig, men kan bli plagsomt hvis det blir veldig mye, og det sprer seg til gommer og innsiden av leppene etc.

Er lett å behandle men kan komme tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...